Jag flyttade för en tid sedan till ett hus som värms upp med vedpanna i källaren. Redan från start har det rykt in ganska rejält i princip hela tiden från det att man tänder och resterande timmar när man eldar i den. Hyresvärden säger att det troligtvis är p.g.a. att det är varmt väder ute, men är det verkligen normalt att det ska ryka in så oerhört mycket enbart p.g.a. varmt väder utomhus? Det är ju svårt att i ord beskriva hur mycket det ryker, men pannrummet blir i princip helt rökfyllt och man får gå på huk för att undvika den tjockaste röken. Dessvärre drar även röken sig upp till boytan där röken lägger sig som en dimma, man kan nästan tro att någon storrökare bodde här, alternativt någon hade startat en rökmaskin. Dessutom luktar det ju rök vilket inte heller är så roligt, sticker i ögonen, osv.
Jag har inte fått sotat ännu sedan jag flyttat in, det hade genomförts en sotning strax innan jag flyttade in och jag har förstått det som att nästa sotning kommer utföras under hösten, troligtvis september eller oktober. Jag vill inte tjata på hyresvärden för mycket men har påpekat vid ett flertal tillfällen att det ryker in, men han verkar ganska avvaktande med att göra några åtgärder, det är en gammal panna troligtvis från 1980-talet. Det brukar minska något med röken när pannan kommer upp i en temperatur på 80-90 grader, men det är ju oftast många timmar bort och det blir oändligt mycket rök under tiden. Likaså verkar lufttillförseln vara enormt dålig då elden nästintill slocknar men får nytt liv när man öppnar vedluckan, då kan den nästan "explodera" och kasta ut en eldlåga ur luckan, så man får passa sig. Jag misstänker att veden jag eldar med är dåligt torr då den fräser under eldning, detta kan naturligtvis säkert bidra till rökbildningen. I början när jag precis hade flyttat in så var det mestadels barrved jag eldade med då det fanns en hel del kvar från tidigare hyresgäster, detta resulterade i att det blev enormt mycket tjära i pannan, det rann svart tjära baktill vid röret ut mot skorstenen samt ur luckan till vedinkastet, är detta normalt vid barrvedseldning? Insidan av pannan verkar också vara mer eller mindre täckt av ett lager tjära, jag läste att man bränner bort detta vid högre temperaturer, jag eldar numera enbart med björkved men tycker inte att tjäran har försvunnit inuti pannan och det är inte direkt möjligt att skrapa bort den då den sitter rejält. All verkar knasigt på något vis, man blir inte klok på det hela.
Är det någon som har något tips?
Jag kan även säga att jag är tvungen att ha spaken (troligtvis till spjället?) utdragen hela tiden för att det överhuvudtaget ska brinna.
Jag ska försöka prata med sotaren när den kommer ut framöver och höra om denne har några synpunkter eller tips på vad som kan vara aktuellt, jag har tidigare ingen erfarenhet av eldning i vedpanna, utan endast i kamin vilket var en fröjd jämfört med denna vedpanna...