Uppvärmning

Vedpanna som ryker enormt mycket

19 inlägg 12442 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedpanna som ryker enormt mycket

Skogsvandraren2022  
#768733 Hej!

Jag flyttade för en tid sedan till ett hus som värms upp med vedpanna i källaren. Redan från start har det rykt in ganska rejält i princip hela tiden från det att man tänder och resterande timmar när man eldar i den. Hyresvärden säger att det troligtvis är p.g.a. att det är varmt väder ute, men är det verkligen normalt att det ska ryka in så oerhört mycket enbart p.g.a. varmt väder utomhus? Det är ju svårt att i ord beskriva hur mycket det ryker, men pannrummet blir i princip helt rökfyllt och man får gå på huk för att undvika den tjockaste röken. Dessvärre drar även röken sig upp till boytan där röken lägger sig som en dimma, man kan nästan tro att någon storrökare bodde här, alternativt någon hade startat en rökmaskin. Dessutom luktar det ju rök vilket inte heller är så roligt, sticker i ögonen, osv.

Jag har inte fått sotat ännu sedan jag flyttat in, det hade genomförts en sotning strax innan jag flyttade in och jag har förstått det som att nästa sotning kommer utföras under hösten, troligtvis september eller oktober. Jag vill inte tjata på hyresvärden för mycket men har påpekat vid ett flertal tillfällen att det ryker in, men han verkar ganska avvaktande med att göra några åtgärder, det är en gammal panna troligtvis från 1980-talet. Det brukar minska något med röken när pannan kommer upp i en temperatur på 80-90 grader, men det är ju oftast många timmar bort och det blir oändligt mycket rök under tiden. Likaså verkar lufttillförseln vara enormt dålig då elden nästintill slocknar men får nytt liv när man öppnar vedluckan, då kan den nästan "explodera" och kasta ut en eldlåga ur luckan, så man får passa sig. Jag misstänker att veden jag eldar med är dåligt torr då den fräser under eldning, detta kan naturligtvis säkert bidra till rökbildningen. I början när jag precis hade flyttat in så var det mestadels barrved jag eldade med då det fanns en hel del kvar från tidigare hyresgäster, detta resulterade i att det blev enormt mycket tjära i pannan, det rann svart tjära baktill vid röret ut mot skorstenen samt ur luckan till vedinkastet, är detta normalt vid barrvedseldning? Insidan av pannan verkar också vara mer eller mindre täckt av ett lager tjära, jag läste att man bränner bort detta vid högre temperaturer, jag eldar numera enbart med björkved men tycker inte att tjäran har försvunnit inuti pannan och det är inte direkt möjligt att skrapa bort den då den sitter rejält. All verkar knasigt på något vis, man blir inte klok på det hela.

Är det någon som har något tips?
Jag kan även säga att jag är tvungen att ha spaken (troligtvis till spjället?) utdragen hela tiden för att det överhuvudtaget ska brinna.

Jag ska försöka prata med sotaren när den kommer ut framöver och höra om denne har några synpunkter eller tips på vad som kan vara aktuellt, jag har tidigare ingen erfarenhet av eldning i vedpanna, utan endast i kamin vilket var en fröjd jämfört med denna vedpanna... ;)



   TS
Avatar Fallback

Re: Vedpanna som ryker enormt mycket

Elmhult  
#768735 Nu är jag ingen vedeldarexpert, men jag har ju eldat med ved nästan hela livet.
Låter som den får dåligt med luft. Fräsande ved kan tyda på att den är våt, men det borde du nästan känna när du tar i den.

En vanlig vedpanna ska ju bränna det mesta, inte bara björk.
Jag hade sotat den själv om det är säkert att komma åt. Kolla iallafall de sotluckor du kan komma åt nära pannan. Det bör finnas en i botten på skorstenen.
Pannan i sig har också ställen man ska kontrollera. Kolla om du kan hitta en bruksanvisning.

Elda med luckan lite öppen om den brinner bättre då.
Rök är farligt och kan förutom lukta illa orsaka framtida skador i kroppen. Så ordna det så fort du kan.

En dåligt sotad skorsten orsakar bränder, något man tycker borde vara i fastighetsägarens intresse att avvärja.

Lycka till! Ved är en underbar värmekälla. 🌳

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna som ryker enormt mycket

Elis76  
#768738 Det skall inte ryka in från en vedpanna kamin, kakelugn, etc. om eldstaden och skorstenen är i ordning.

Våran vedspis är en Husqvarna från 1927 och har aldrig rykt in.

Det gäller att tillsätta rätt mängd primär- respektie sekundärluft och även ha koll på spjället.

På min vedpanna styr jag sekundärluften med en rosettventil medan primärluften kommer in via en lucka i askluckan.

Eldar man barrved med ofullständig förbränning bildas tjära. Om pannan och skorstenen är belagd med mycket tjära, kan tjäran börja brinna om man går över till "korrekt" eldning med hög rökgastemperatur som följd.

Be hyresvärden kontakta skorstensfejarmästaren och be honom inspektera eldstad och skorsten och även provtrycka densamma. Starta gärna en "brasa" tillsammans med sotaren så han kan se hur det ryker in.

Avatar Fallback

Re: Vedpanna som ryker enormt mycket

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768739 Några bilder på pannan så är de lättare att ge tips om vi kan få en aning om vilken panna.
Om du får pannan full av tjära låter de som den inte får syre

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna som ryker enormt mycket

Elis76  
#768740 Lite tips från Brandskyddsföreningen.

https://www.brandskyddsforeningen.se/brandsakerhet-i-hemmet/vedeldning/

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna som ryker enormt mycket

Mellberg  
#768742 Skorstenen har inget självdrag. Bör finnas en sotningslucka på själva skorstenen, där skall du elda papper tills du får igång självdraget.

Avatar Fallback

Re: Vedpanna som ryker enormt mycket

Elmhult  
#768743
Mellberg skrev:Skorstenen har inget självdrag. Bör finnas en sotningslucka på själva skorstenen, där skall du elda papper tills du får igång självdraget.


Förklara?

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna som ryker enormt mycket

Nyborg  
#768744
Mellberg skrev:Skorstenen har inget självdrag. Bör finnas en sotningslucka på själva skorstenen, där skall du elda papper tills du får igång självdraget.

Har man stor tjärbildning i rökkanalen är det inte så klokt att elda direkt i botten. Risken för soteld är stor.

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna som ryker enormt mycket

Skogsvandraren2022  
#769021 Tack för alla svar!

Pannan är av modell Diom, har inte lyckats få fram mer info om modellnummer eller liknande.

Jag har en sotlucka nertill på skorstenen, testade faktiskt att tända ett tidningspapper däri då jag fått det rådet av en annan, men det blev ett hiskeligt dån, blev faktiskt lite oroad då jag kom att tänka på risken med soteld och jag tyckte inte det gjorde någon skillnad på rökbildningen heller, jag har även testat att tända i pannan innan den svalnat av helt och hållet, låt säga att den är nere på 40 grader, men det ryker ändå in väldigt mycket vid nytändning så det verkar inte som att det enbart handlar om att skorstenen är kall?

Jag har sökt lite på modellen och det verkar vara fler som har problem med att denna panna ryker in dessvärre.

Jag funderar lite över var rökgångarna sitter i denna panna, om det är nertill där man sotar ur? Jag har dessvärre inte tillgång till någon sotviska, men ska höra efter med hyresvärden. Jag tror säkert att han inte motsätter sig att ta ut sotaren för en kontroll av det hela, ville mest bara kolla så att jag inte missat något reglage eller liknande.

Det finns två luckor ovanför vedluckan, den första ser ut att vara någon form av spjäll, har försökt att vrida på reglagen där men de sitter fast enormt hårt, antagligen dels av tjära som klistrat igen den. Ovanför denna lucka sitter det en annan mer rektangulär lucka med vridreglage i vardera ände, jag har lyckats skruva av dessa skruvreglade och lossa luckan, jag antar att denna lucka lossas vid utsotning? Det var inte mycket jag kunde se där mer än att jag tog bort den aska jag kom åt. Sedan finns ett schuntreglage med gradering 1-10, den står inställd på 5 och jag har aldrig ändrat på denna.

Jag brukar lämna vedluckan öppen vid tändning och likaså ibland låta den vara delvis öppen under eldning, ibland verkar det inte som att det gör så stor skillnad dock. Det är precis som att röken inte hittar eller kommer ut den väg den ska ta sig ut genom skorstenen, hur som helst så får jag tala med hyresvärden och se om han kan ta en sotare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedpanna som ryker enormt mycket

Elis76  
#769027 Knepigt läge verkar det som.
Har Du kollat andra forum där man eventuellt diskuterat Diompannor?
Och är din panna en riktig vedpanna eller är det en olje-/elpanna som man börjat elda med ved?

Hoppas Du hittar någon som kan Diom: sotare, rörkrökare, pannägare, ...

Löhr Montage kanske vet något om Dioms egenskaper om Du kontaktar dem.

http://pannor.handla-online.org/diom-panna

https://www.lohr.se/

Avatar Fallback

Re: Vedpanna som ryker enormt mycket

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769035 Innanför den rektangulära luckan sitter väl en plåt med 2 vingmuttrar?
Bakom den finns 4 tuber som ska sotas ut, är de inte gjort blir de dåligt drag.
Hade en Diom innan(före 2005) o vet inte om den rök så mkt direkt

Avatar Fallback

Re: Vedpanna som ryker enormt mycket

BM Buster  
#769047 Det verkar ju som att du har drag i skorstenen i alla fall. Så börja med att få pannan sotad riktigt av någon som kan(ex. sotaren). Sen måste du ha någon som kan med pannan som hjälper dej att komma igång med eldningen o ser att du kan reglera tilluften på pannan. Har du dåligt drag o ev. fuktig ved så kommer den att becka igen direkt du har sotat iaf.

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna som ryker enormt mycket

Skogsvandraren2022  
#769297 Tack för synpunkterna, jag har samtalat med hyresvärden och han ska sota ur pannan under helgen så det kommer förhoppningsvis bringa klarhet i vad som är orsaken till röken. Jag plockade bort luckan med spjället i som sitter baktill på pannan på röret som mynnar ut i skorstenen och däri fanns rejält med tjära och förkolnade rester, troligtvis var detta en del av förklaringen. Skorstenen verkar ha bra drag så det är med största sannolikhet halvtäppt någonstans i pannan, men det verkar som att det kommer att gå att lösa. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedpanna som ryker enormt mycket

Elmhult  
#769343 Min Nibe - panna rök som fasen en gång. Brann dåligt. Visade sig att en träbit förkolnat och lagt sig nästan perfekt över öppningen i botten och ställde till en massa problem. Den syntes inte heller. Och eftersom det inte blev varmt nog i botten så försvann den ju inte heller. Innan jag kom på det... Erfarenhet. Nu kollar jag alltid det innan jag börjar elda.

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna som ryker enormt mycket

Skogsvandraren2022  
#769381
Elmhult skrev:Min Nibe - panna rök som fasen en gång. Brann dåligt. Visade sig att en träbit förkolnat och lagt sig nästan perfekt över öppningen i botten och ställde till en massa problem. Den syntes inte heller. Och eftersom det inte blev varmt nog i botten så försvann den ju inte heller. Innan jag kom på det... Erfarenhet. Nu kollar jag alltid det innan jag börjar elda.


Hittade något liknande baktill vid spjället igår, en ganska stor bit förkolnad tjära eller vad det nu var, troligtvis var det denna som påverkat luftflödet, men ska låta det bli urstädat med grovdammsugare innan jag proveldar igen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).