Föryngring

Köpa Western Red Cedar

4 inlägg 1779 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa Western Red Cedar

ThomasT  
#754742 Hej!

Jag har ingen erfarenhet av skogsbruk, men skulle vilja plantera ett mindre bestånd av Western Red Cedar på mina föräldrars mark i Uppland. Men jag har svårt att hitta vart jag kan köpa sådana plantor.

Tacksam för hjälp!



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Köpa Western Red Cedar

Johan på hästbacken  
#754745 Det är" Thuja Plicata ' du ska leta efter. Plantorna odlas inte i sverige. Sök eftet plant i Danmark eller Tyskland. Inte helt enkelt att plantera dessa , gjorde ett försök för 15 år sedan 500st Men det var bara max 10 st som klarat sig. Vet att de kan sticklingsförökas
Ska själv försöka i år från ett praktexemplar i min trädgård som kommer från Skäfteskärr på Öland
Det trädet är nu ca 35 år gammalt och över 15 meter

Användarvisningsbild

Re: Köpa Western Red Cedar

Älgfoderodlare  
#754750
ThomasT skrev:Hej!

Jag har ingen erfarenhet av skogsbruk, men skulle vilja plantera ett mindre bestånd av Western Red Cedar på mina föräldrars mark i Uppland. Men jag har svårt att hitta vart jag kan köpa sådana plantor.

Tacksam för hjälp!


- Jodå, Thuja Plicata odlas även i Sverige, Skadoms plantskola i Sollefteå. Jag köpte där i fjol o planterade i höstas. Har tidigare köpt från bl.a. Scotland som överlevt här uppe i Härjedalen. De bör nog stå lite skärmade för att klara de första åren.
Det finns lite info. i min tråd i kat; "Gallring" / " Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare " / sid. 9. Bilder o text från odlaren själv uppe i Skadom. Kolla med dom om de även har i år.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Western Red Cedar

Älgfoderodlare  
#754797
ThomasT skrev:Hej!

Jag har ingen erfarenhet av skogsbruk, men skulle vilja plantera ett mindre bestånd av Western Red Cedar på mina föräldrars mark i Uppland. Men jag har svårt att hitta vart jag kan köpa sådana plantor.

Tacksam för hjälp!


Du har PM !

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).