tis 25 jan 2022, 19:15#745349
Bra @Mangan ! Som jag gissade då.
Kan väl som varnande exempel tillägga att det är jag som försöker få kontroll på föreningen och har lyft frågan, blev ordf. i samband med att vi flyttade hit för några år sedan då den tidigare ordf. var svårt sjuk och dog strax efter.
Övriga i föreningen menar att det är de gamla andelstalen som klubbades på 70-talet som gäller, de har dock heller aldrig funnits på Lantmäteriet.
Enl. Lantmäteriet har 80% av fastigheterna 0 andelar och 40% är inte inte ens med i andelslistan 😬
Om du har muntligt avtal kostar det ju inget tills någon kör sönder vägen och vägrar betala då står du med hela kostnaden.
Ett skriftligt avtal kostar inte heller något egentligen om man inte anlitar någon juridisk hjälp, vilket man kanske bör göra, men gäller då om jag tolkat det hela rätt endast nuvarande ägare och inte om fastigheter tillkommer eller byter ägare?
En GA gör förhoppningsvis att allt blir så rättvist som det går men kostar mycket initialt.
Ett servitut kostar väl något också då det har med lantmäteriet att göra, kan dock för lite om det, ger de andra fastighetsägarna några skyldigheter eller bara rätt att bruka din mark?