Bruunett Maxi 858F
Vi börjar med en riktig raritet – Maxi-Bruunetten. När vi grävt i detta verkar denna maskin vara den enda Maxi:n som fortfarande är i drift i Sverige, kanske i världen? Om någon känner till någon mer får ni gärna påpeka det. Jag kan ha fel. (F.ö. är just denna Maxi till salu.)
Den Maxi-Bruunetten jag besökte har serienummer 3 (om jag tolkat plåten rätt) och är tillverkad 1981, alltså samma år som den lanserades. Den används för ved- och riskörning på en gård utanför Vrigstad i Småland. Den köptes av gårdens ägare efter Gudrun 2005 för att köra ut vindfällen.
Ägarens svärson, Lukas Axelsson, som är den som kör maskinen när det behövs, berättade att maskinen numera lever ett ganska lugnt liv. Man använder den, som sagt, till ved- & riskörning, men även till att ta hand om vindfällen ibland. Lukas, som även demo-körde maskinen i filmen nedan, erkänner att Maxi:n egentligen är lite för stor för gårdens behov. En bra griplastare skulle passa bättre, men än fungerar den …
Namnet Bruunett
Namnet ”Bruunett” refererar naturligtvis till Lars Bruun. Bruun Ett, som egentligen borde varit nummer två efter VSA-skotaren, och som aldrig varit brun utan först röd, baserad på Volvo/BM och sedan blå, baserad på Ford. ”Blåbruunetten” var ju ett begrepp. Som för att förvirra världen ännu mer var Mini- och Maxi-Bruunetterna gröna.
En person på Rottne berättade för mig hur det gick till när de (Rottne) visade upp sin nya skotare på en Elmia-mässa i slutet av 60-talet och hade en tävling om vad den skulle heta. Ni gissar vilket namnförslag som vann: Blondin! Det kan inte ha varit en tillfällighet!!
När Lars Bruun sålt sina Bruunetter till FMG/ÖSA jobbade han vidare under varumärket Bruun, som den maskin som beskrivs senare i denna artikel.
Åter till Maxi:n
Maxi-Bruunetten var en uppföljare till Mini-Bruunetten vilken var den första moderna 8-hjuliga skotaren. Det fanns 8-hjulingar tidigare, t.ex. Hemek, men Mini:n hade boogielådor även på framdelen vilket var ett nytänkande. Även Maxi:n var en modern 8-hjuling som lanserades 1981 som en slutavverkningsskotare ”som även kunde passa i gallring”. En 11-tons skotare som slutavverkningsmaskin, som dessutom lastade 11 ton. Man kan undra vad som hände där? Dagens 11-tonsskotare är i allmänhet gallringsmaskiner som lastar 11 ton men väger betydligt mer …
Maxi-Bruunetten var, precis som Mini:n, en modern maskin: Hydrostat-drift, 8-hjulsdrift, fyra likadana boogies, midjan i mitten för bra spårning, lastavkännande hydraulik, en ”tyst” dieselturbo på 116 hk, tippbar hytt, och mycket mer. Jag vill minnas att man sa att maskinen var ”komplicerad” och fick ett rykte om sig att krångla. ”Den där avancerade tekniken är inte gjord för skogen” sa man. Jag har ingen egen erfarenhet av det, men jag hörde definitivt till tvivlarna. Hur som helst, någonstans måste man börja och idag är mycket av den tekniken som var ”modern och opålitlig” på Maxi:n standard på skogsmaskiner – och den fungerar.
Här är en film på Bruunett Maxi 858F från mitt besök:
Bruun King
Nästa maskin jag besökte är nog inte mycket vanligare, om alls? Enligt ägaren till denna maskin, Andreas Johansson utanför Järnforsen, tillverkades bara sex stycken Bruun King-skotare. Anledningen skulle vara att den var dyr att tillverka. Jag har inte kollat upp detta, men i vilket fall som helst tillverkades inte många.
Bruun King ger intryck av att vara en rejäl och genomtänkt maskin. Den ser visserligen lite konstig ut eftersom hytt och motor bytt plats. Motorn sitter bakom hytten, mellan hytten och grinden vilket innebär att föraren sitter ganska långt från lastutrymmet. Andreas hävdar att man vänjer sig vi det och påpekar att man i gengäld har mycket bra sikt framåt när man kör i terrängen.
Andreas köpte maskinen för att han ville ha något kraftfullare än en traktor med griplastarvagn som han var van vid. Kingen var dock inte riktigt klar att använda när den inköptes. Hydraulpumpen fick exempelvis bytas och lite annat småfix fick göras innan maskinen var klar för skogen. Den gjorde dock inget eftersom Andreas älskar att meka med och rusta upp maskiner av alla de slag. Resultatet blev en Bruun King i nyskick.
Bruun King har en 6,6 liters Ford Turbodiesel på 160 hk. Transmissionen är en elektroniskt kontrollerad hydrostat med 3-växlad power shift växellåda. Dessutom har den elektroniskt styrd varvtalsreglering och el-manövrerade diff-spärrar både fram och bak. Framaxeln är en pendelaxel som tillsammans med boogies ger en mjuk gång i terrängen och en bra förarmiljö. Pendelaxeln låses hydrauliskt under lastning för att öka stabiliteten.
Kranen är en Fiskars F60 med dubbelteleskop och en räckvidd på 9,3 meter. Maskinen väger 13 ton och lastar 11 ton.
Här är en film från besöket hos Kingen:
Film och foton: Per Jonsson
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto