Traktorer och processorer

Problem med 3-punkts lyften !

17 inlägg 3942 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med 3-punkts lyften !

Gran68  
#737811 Hej !
Har fått problem med 3-punkts lyften idag. Har en Fiat 60-90 dt. Skulle koppla på snöbladet bak på 3-punkts lyften men då gick det inte att köra ner lyftarmarna utan de är i översta läget. Enda möjligheten att får ner dem är om man kör ner hitchkroken, och den fungerar annorlunda också, brukar behöva trycka på en knapp och dra i en spak,men idag så behövde jag bara trycka på knappen så åkte den ner så dör är det nåt fel också.
Kan ju inte köra ner hitchkroken då jag ska ploga med snöbakbladet för då är ju hitchkroken nere i backen. Nån som vet vad som kan vara fel ? Mycket tacksam för tips !



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Problem med 3-punkts lyften !

Daniel Ivarsson  
#737814 Är det inte så enkelt att hitchen inte har låst? prova att höja den max i topp så ska den väl låsa.

Avatar Fallback

Re: Problem med 3-punkts lyften !

Gran68  
#737815 Jag har kört den max i topp många gånger ikväll så den låser sig, men det blir inte bättre

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med 3-punkts lyften !

Erre  
#737817
Daniel Ivarsson skrev:Är det inte så enkelt att hitchen inte har låst? prova att höja den max i topp så ska den väl låsa.

Höj till max. Kolla så hitchen låser som sagt ovan.
Sen trycker du på knappen och sen kan du antingen köra armarna med spaken eller ställa lägsta nivå med spaken och fortsätta att köra med knapparna.

Användarvisningsbild

Re: Problem med 3-punkts lyften !

JohannesG  
#737819 låter som att du har elektrisk lyftkontroll, den kan jag tyvärr inget om.
Om det är samma konstuktion utvändigt som 680 kan du kolla om stagen som lyfter hitchen låst sig så att armarna inte vill gå ner. Orsakat av att hylsan de löper i spruckit så att de vikt sig lite utåt och inte vill glida. Hänt på gårdens 680.

Avatar Fallback

Re: Problem med 3-punkts lyften !

Gran68  
#737824
Erre skrev:
Daniel Ivarsson skrev:Är det inte så enkelt att hitchen inte har låst? prova att höja den max i topp så ska den väl låsa.

Höj till max. Kolla så hitchen låser som sagt ovan.
Sen trycker du på knappen och sen kan du antingen köra armarna med spaken eller ställa lägsta nivå med spaken och fortsätta att köra med knapparna.


Hej Erre ! Det enda som fungerar är ett trycka på knappen så hitchkroken åker ner, endast då går det att lyfta armarna upp och ner, men då körs ju hitchkroken upp en bit och ner i backen. Då hitchkroken är låst i översta läget , händer inget då jag försöker höja och sänka armarna med spaken. Det här har aldrig hänt förr under åren jag har haft traktorn

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med 3-punkts lyften !

Erre  
#737826 Tror Johannes har hittat felet då.

Avatar Fallback

Re: Problem med 3-punkts lyften !

Gran68  
#737829
JohannesG skrev:låter som att du har elektrisk lyftkontroll, den kan jag tyvärr inget om.
Om det är samma konstuktion utvändigt som 680 kan du kolla om stagen som lyfter hitchen låst sig så att armarna inte vill gå ner. Orsakat av att hylsan de löper i spruckit så att de vikt sig lite utåt och inte vill glida. Hänt på gårdens 680.


Hej JohannesG ! Ska kolla det imorgon 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med 3-punkts lyften !

Erre  
#737830 Knapparna till höger i hytten är ju bara snabbknappar. Fullt upp eller ner till den höjd man har ställt spaken i.
Så har man spaken högst upp så kvittar det ju hur man trycker på knapparna. Så sänk ner spaken i botten.
Tryck på knapparna. Sjunker inte armarna då utan bara följer med ner med hitchen så är det nog som Johannes säger.

Vår Bm 650 var likadan. Så sliten i järnen så dom vinklade sig och låste armarna när det inte var någon belastning på dom.

Avatar Fallback

Re: Problem med 3-punkts lyften !

Gran68  
#737831
Erre skrev:Tror Johannes har hittat felet då.


Ok ! Du tror samma sak, ska kolla 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med 3-punkts lyften !

Gran68  
#737835
Erre skrev:Knapparna till höger i hytten är ju bara snabbknappar. Fullt upp eller ner till den höjd man har ställt spaken i.
Så har man spaken högst upp så kvittar det ju hur man trycker på knapparna. Så sänk ner spaken i botten.
Tryck på knapparna. Sjunker inte armarna då utan bara följer med ner med hitchen så är det nog som Johannes säger.

Vår Bm 650 var likadan. Så sliten i järnen så dom vinklade sig och låste armarna när det inte var någon belastning på dom.


Ja det är ju bara snabbknappar, armarna följer bara med hitchen ner. Så ni har säkert rätt 👍 Men lite konstigt att inte armarna åker ner då jag har snöbladet kopplat med tanke på den vikten då jag sänker spaken I botten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med 3-punkts lyften !

Carabas  
#737881 Om jag kommer ihåg rätt så kan inte sänka lyftarmarna med spaken om snabbknappen står i lyft läge. Kör ner armarna först med snabbknappen, sedan ska det gå att köra upp och ned med spaken.

Avatar Fallback

Re: Problem med 3-punkts lyften !

Gran68  
#737897
Carabas skrev:Om jag kommer ihåg rätt så kan inte sänka lyftarmarna med spaken om snabbknappen står i lyft läge. Kör ner armarna först med snabbknappen, sedan ska det gå att köra upp och ned med spaken.


Hej Carabas ! Jag har alltid kunnat köra ner armarna med spaken då snabbknappen står i lyft läge, men igår gick det inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med 3-punkts lyften !

Carabas  
#737901 Jag känner igen det där att det inte går att köra ner armarna med spaken, men då har jag alltid ändrat läge på snabbknappen och sen funkar spaken. Tycker det låter konstigt att du har kunnat sänka armarna med lägesregleringsspaken om snabbknappen står i lyftläge. Det verkar helt annorlunda mot den Fiat 60-90 som jag har kört.

Avatar Fallback

Re: Problem med 3-punkts lyften !

Gran68  
#737954
Carabas skrev:Jag känner igen det där att det inte går att köra ner armarna med spaken, men då har jag alltid ändrat läge på snabbknappen och sen funkar spaken. Tycker det låter konstigt att du har kunnat sänka armarna med lägesregleringsspaken om snabbknappen står i lyftläge. Det verkar helt annorlunda mot den Fiat 60-90 som jag har kört.


Ska testa igen imorgonkväll det du säger.... 👍

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).