Logistik, Transport

Vem betalar grusetpå vägen fram till avverkningen ?

18 inlägg 9387 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vem betalar grusetpå vägen fram till avverkningen ?

räven99  
#727312 Har synat listan på avverkningen och kan se att jag fått betala 2 lass grus för 3000 och moms och då är vi ändå 3 olika ägare som avverkat samtidigt . Kan de va för att det var jag som beställde först av oss 3 kan även tycka att det är sånt som ingår när man betalar 100.000 för att sälja 1,4 ha skog !



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vem betalar grusetpå vägen fram till avverkningen ?

Torbjörn Johnsen  
#727315 Det verkar finnas många frågetecken och konstigheter kring din avverkning och röjning. Betala 100.000 kr för att avverka 1,4 ha? Betala för 165 timmar och en massa mil för att röja några hektar?

Kan du lista upp all fakta du fått redovisad? Hur stor blev virkesintäkten från 1,4 ha? Hur stor volym? Hur är kostnaden specad och framför allt: vad har ni kommit överens om innan avverkningen (skriftligt enligt vad du skrivit i den andra tråden)?

Det är mycket som verkar mer än lovligt konstigt utifrån det du beskrivit.

Användarvisningsbild

Re: Vem betalar grusetpå vägen fram till avverkningen ?

räven99  
#727326 Hej torbjörn
Förslaget jag fick av skogsbolaget är

Slutavv 1,4 ha ca 550 m3fub uppskattar 150 000 + moms
Ungskogsröjning 2,7 ha ca 6000 kr per ha timdeb

Intäkter blev ca 655 m3fub tot ca270 + moms
Kostnader grus 2900 kr avverkning 98000 kr
Röjning 164,5 tim 52000 kr resor 101 mil 3600 kr + moms

Har även förslag på gallring men har inte tagit med dem uppgifterna då de ej har gjort den ännu.
Underväxtröjning innan slutavverkning gjorde jag själv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vem betalar grusetpå vägen fram till avverkningen ?

Arvid0  
#727330
räven99 skrev:Har synat listan på avverkningen och kan se att jag fått betala 2 lass grus för 3000 och moms och då är vi ändå 3 olika ägare som avverkat samtidigt . Kan de va för att det var jag som beställde först av oss 3 kan även tycka att det är sånt som ingår när man betalar 100.000 för att sälja 1,4 ha skog !


Varför ska det ingå? Hur långt är det till täkten? Körde de med eller utan släp? 1500 kr för ett lass grus låter billigt om du inte har täkten på marken.

Som Torbjörn säger. Hur ser avtalet ut? Vad har du skrivit på?

Användarvisningsbild

Re: Vem betalar grusetpå vägen fram till avverkningen ?

Grålle52  
#727331 98k för avverkning av 1,4ha?

Användarvisningsbild

Re: Vem betalar grusetpå vägen fram till avverkningen ?

räven99  
#727332 Finns inget om nåt grus i avtalet bara det som står i första inlägget i tråden. Det som jag har fått är ett förslag på slutavverkningen gallring och röjning ! Frågan jag hade var om vem brukar betala grusn av skogsbilväg när flera skogsägare avverkar samtidigt !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vem betalar grusetpå vägen fram till avverkningen ?

räven99  
#727333 Grålle
Svar ja ca 1500 m körning från avverkning till virkesupplag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vem betalar grusetpå vägen fram till avverkningen ?

alias  
#727338
räven99 skrev:Grålle
Svar ja ca 1500 m körning från avverkning till virkesupplag.


Det är ett långt skotningsavstånd.

De siffror jag har sett säger att skotningsavstånd överstigande 300 m blir ca 4 kr/m3fub dyrare för varje tillkommande 100 m skotningsavstånd.

För din del skulle det medföra;
((1500-300)/100)×4= 48 kr/m3fub i ökad avverkningskostnad p.g.a. långt skotningsavstånd.

98000 kr/655 m3fub = 150 kr/m3fub i redovisad avverkningskostnad.

150-48 = 102 kr/m3fub vid normalkort skotningsavstånd. Tänker att medelstammen borde ligga på ca 0.25 m3fub för att hamna på denna avverkningskostnad, men har ingen vidare koll på prisläget i dina trakter.

Är vägen en gemensamhetsanläggning, så att det finns andelstal för resp. fastihget och förhoppningsvis en styrelse som sköter den löpande förvaltningen, eller har de olika fastigheterna endast servitut på att bygga och vidmakthålla väg samt köra över varandras mark?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vem betalar grusetpå vägen fram till avverkningen ?

Grålle52  
#727340 Hade väl nästan varit värt att bygga en riktig skogsbilväg för den sträckan.

Avatar Fallback

Re: Vem betalar grusetpå vägen fram till avverkningen ?

Axl  
#727345 Gör man upp innan att det kommer behövas grus så är det skogsägaren. Kör man på grus utan att tillfråga skogsägaren så tycker jag att köparen borde betala. Men det är ingen exakt vetenskap.

Avatar Fallback

Re: Vem betalar grusetpå vägen fram till avverkningen ?

Juniperus  
#727370 Markägaren står med farbar väg och förebyggande grusning. Om fler inser att en skogsbilväg ska tåla timmerbilar och inte enbart 4-hjulingar så skulle fler underhålla och se efter sina vägar.

Avatar Fallback

Re: Vem betalar grusetpå vägen fram till avverkningen ?

jannee  
#727376 Alias beskrivning att långt skotningsavstånd verkligen fördyrar avverkningen är något ALLA skogsägare borde beakta.
Helt självklart att väghållaren/väghållarna ska hålla med farbar väg, vem som sedan beställt grusningen är oväsentligt.
För övrigt är det bättre men framförallt blir det billigare att grusa upp i förebyggande syfte.
Återställa en ordentligt sönderkörd väg kostar multum dessutom kan lastbilarna skadats p.g.a. vägens beskaffenhet.

Avatar Fallback

Re: Vem betalar grusetpå vägen fram till avverkningen ?

Amatörhuggare 62  
#727379 Brukar det vara, en tredjedel. Om man spårgrusar innan.
Än vad det kostar, när dom dragit kardan å diffbalja i ävjan.

Avatar Fallback

Re: Vem betalar grusetpå vägen fram till avverkningen ?

Amatörhuggare 62  
#727381 Om man tänker miljö.
Så drar skotarn 2 gånger mer än lastbilen.
Sa Vida om ja minns rätt.
På skogskvällen.
D var mycket siffror.
Å älgflugorna har vaknat.
Så koncentration kan ha brustit något 🤔

Användarvisningsbild

Re: Vem betalar grusetpå vägen fram till avverkningen ?

Elis76  
#727386 Det normala torde väl ändå vara att berörda fastigheter bildar en samfällighetsförening [vägförening] där man exempelvis utifrån fastställda andelstal erhåller årliga intäkter till vägens underhåll från andelsägarna.

Ser jag till mig själv och de vägföreningar våra fastigheter är delaktig i sedan 1950-talet, betalar alla berörda fastigheter en årsavgift som fastställs av styrelsen utifrån fastighetens andelstal i vägen.

Styrelsen kallar till sedvanliga vägmöten och årsmöten där vägstämman bestående av delägarna fattar beslut. Styrelsen eller den styrelsen utser är väghållare och ansvarar för vägsyn i samband med avverkning men även för att söka driftbidrag och utdebitering av slitageavgift. Vi debiterar varje transportör som tranporter virke på respektive väg en slitageavgift i x kronor/m3 fpb oavsett transportavstånd.

Har man tydliga stadgar som styrelsen och väghållaren arbetar efter undviker man onödiga problem.

Det finns säkert andra sätt att ansvara för en privat väg, men för oss har det fungerat klanderfritt i mer än 60-år.

https://www.revriks.se/
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/samfalligheter/enskilda-vagar/
https://www.norraskog.se/vagbyran

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).