Avverkning (slutavverkning)

Brytning och tillvaratagande av stubbar och grövre rötter

19 inlägg 6807 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Brytning och tillvaratagande av stubbar och grövre rötter

skogshare  
#719416 För att förebygga läckage av koldioxid efter slutavverkning och samtidigt få en bra markberedning, har skogsmästare Mikael Rein, Säker Skog, slagit ett slag för brytning och tillvaratagande av stubbar och grövre rötter som värdefull skogsråvara. Han har också framhållit möjligheten att så in björk i groparna för att därigenom få en bra skärm och, förmodar jag, även hålla igen oönskad igenväxning och kicka igång en tidig koldioxidupptagning. Vad tror ni om ett sådant upplägg? Kommer det att finnas lönsam avsättning för sortimentet? Är det kanske bättre att lämna kvar den näringsrika groten?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Brytning och tillvaratagande av stubbar och grövre rötte

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#719425 Stubbrytning har aldrig blivit lönsam fastän det provats då och då. Just nu är det väl sämre än nånsin när marknaden svämmas över av barkborrvirke som ingen vill ha. Annat än att slänga i blöthålor och köra på. När man markbereder med grävmaskin så är det effektfullt att rycka upp stubbar men knappast lönt att ta dem därifrån.

Användarvisningsbild

Re: Brytning och tillvaratagande av stubbar och grövre rötte

halvproffs  
#719428 Försök gjordes här på 80talet med tveksam nytta.
Trots klyvning av stubbarna med en speciell grip var föroreningarna många med jord och sten.
Stubbarna högtrycktvättades för att bli rena.
All jord blandades med bark och såldes som jordförbättring och kallades Mackmylla efter fabriken i Mackmyra.
Försöket lades ner efter några år.

Ett annat problem var att hålen som blev efter stubbarna blev farliga när gräs, örter och sly gömde dem. Hemskt att ovetandes trampa ner i dem.

Avatar Fallback

Re: Brytning och tillvaratagande av stubbar och grövre rötte

isteskog  
#719430 Enligt min mening ska stubbarna vara kvar i jorden.

Avatar Fallback

Re: Brytning och tillvaratagande av stubbar och grövre rötte

Sture Andersson  
#719440 Förstår inte hur nån kan komma på iden bryta stubbar ,är ju högst tveksamt om det är lönsamt köra ut grot ,dom gånger jag kört ut grot och räknar timpeng på mig och traktorn så går det nog + minus noll .Problemet är ju om man har haft en skördare ,och skall plantera är det ju inte lätt utan att köra bort riset.

Användarvisningsbild

Re: Brytning och tillvaratagande av stubbar och grövre rötte

Grålle52  
#719445 Enda stubbarna jag bryter är dom som är ivägen på vägen så att säga.

Avatar Fallback

Re: Brytning och tillvaratagande av stubbar och grövre rötte

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#719562
Sture Andersson skrev:Förstår inte hur nån kan komma på iden bryta stubbar ,är ju högst tveksamt om det är lönsamt köra ut grot ,dom gånger jag kört ut grot och räknar timpeng på mig och traktorn så går det nog + minus noll .Problemet är ju om man har haft en skördare ,och skall plantera är det ju inte lätt utan att köra bort riset.

Är det grotanpassat så är det bättre att få det ut med skotare. Och det ska vara på vägkant. Går bra att plantera i riset. Blir ojämn och fin fördelning på stammarna.

Användarvisningsbild

Re: Brytning och tillvaratagande av stubbar och grövre rötte

Torbjörn Johnsen  
#719569 Det forskades en del om effekterna av atubbrytning och jag har för mig att det inte var nån höjdare rent miljömässigt. Ökat läckage av näring och tungmetaller. Det går nog att hitta resultat för den som är van att söka eftet forskningsrapporter.

Användarvisningsbild

Re: Brytning och tillvaratagande av stubbar och grövre rötte

Lars Lundqvist SLU  
#719581
skogshare skrev:För att förebygga läckage av koldioxid efter slutavverkning och samtidigt få en bra markberedning, har skogsmästare Mikael Rein, Säker Skog, slagit ett slag för brytning och tillvaratagande av stubbar och grövre rötter som värdefull skogsråvara.

vad hade han tänkt använda stubbarna till, som inte innebär att de bryts ner och blir koldioxid?

Användarvisningsbild

Re: Brytning och tillvaratagande av stubbar och grövre rötte

skogshare  
#719624
Lars Lundqvist SLU skrev: vad hade han tänkt använda stubbarna till, som inte innebär att de bryts ner och blir koldioxid?


Min egen reflexion är att träfiberskivor för byggnation och på sikt olika, mer eller mindre långlivade produkter av träbaserade nanofiberprodukter, borde kunna vara intressanta användningsområden - åtminstone rent teoretiskt. Förstår dock att en mycket talar emot den aktuella brytningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brytning och tillvaratagande av stubbar och grövre rötte

skogshare  
#719629
halvproffs skrev: Ett annat problem var att hålen som blev efter stubbarna blev farliga när gräs, örter och sly gömde dem. Hemskt att ovetandes trampa ner i dem.


Frågan är om det är någon avgörande skillnad på markhåligheter mellan gran med flackt rotsystem eller tall med djupa rötter?

   TS
Avatar Fallback

Re: Brytning och tillvaratagande av stubbar och grövre rötte

fri  
#719659 Svårt att få lönsamhet, jag säljer gärna 10 000 granstubbar på rot om någon vill bryta upp dem och kan få ekonomi i det.

Användarvisningsbild

Re: Brytning och tillvaratagande av stubbar och grövre rötte

Lars Lundqvist SLU  
#719699 Stubbrytning nämns i EUs skogsstrategi:
"What should also be avoided is removing stumps and roots, which should be left in the forest. "

Avatar Fallback

Re: Brytning och tillvaratagande av stubbar och grövre rötte

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#719701 Vi kan bjuda EU på det om de är nöjda så.

Avatar Fallback

Re: Brytning och tillvaratagande av stubbar och grövre rötte

Bosse1  
#719704 Var inte stubbar och grot lågprissortimentet? För massaveden var no no att bränna.
,nä låt stubbar och grot vara så stiger priset på massaveden 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).