Vedmaskiner, flishuggar

Snabbaste vedmaskinen/processorn

31 inlägg 13420 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snabbaste vedmaskinen/processorn

slyman  
#716774 När man kollar runt bland tillverkarna verkar alla ha den snabbaste kap/klyvcykeln. Funderar att investera i någon nyare maskin. Har en Hakki pilke 2x som jag anser mycket snabb men börjar bli less dra ner spaken varje gång samt det går ej svänga utbandet. Nackdel att den bara har fyrdelskniv, går ej sätta dit t ex sexdels. Men som sagt - den är snabb 😉 . Klyver allt som går få ner, och har bara bytt några remmar på den.
Det verkar inte finnas någon bra test på vedmaskiner med sågsvärd i storlek Evo 36, HP 38 pro och liknande i den storleken.
Skulle vara intressant jämföra när det körs samma dimensioner.
Vilken tror ni är den snabbaste på marknaden ?
Finns det ngn tråd som berör detta är det bara flytta den dit.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

Vedproducent  
#716786
slyman skrev:När man kollar runt bland tillverkarna verkar alla ha den snabbaste kap/klyvcykeln. Funderar att investera i någon nyare maskin. Har en Hakki pilke 2x som jag anser mycket snabb men börjar bli less dra ner spaken varje gång samt det går ej svänga utbandet. Nackdel att den bara har fyrdelskniv, går ej sätta dit t ex sexdels. Men som sagt - den är snabb 😉 . Klyver allt som går få ner, och har bara bytt några remmar på den.
Det verkar inte finnas någon bra test på vedmaskiner med sågsvärd i storlek Evo 36, HP 38 pro och liknande i den storleken.
Skulle vara intressant jämföra när det körs samma dimensioner.
Vilken tror ni är den snabbaste på marknaden ?
Finns det ngn tråd som berör detta är det bara flytta den dit.

Driftsäkerheten och logistiken före och efter är mer viktig än någon tiondels sekund på klyvcykeln.

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

svampbob  
#716788
Vedproducent skrev:
slyman skrev:När man kollar runt bland tillverkarna verkar alla ha den snabbaste kap/klyvcykeln. Funderar att investera i någon nyare maskin. Har en Hakki pilke 2x som jag anser mycket snabb men börjar bli less dra ner spaken varje gång samt det går ej svänga utbandet. Nackdel att den bara har fyrdelskniv, går ej sätta dit t ex sexdels. Men som sagt - den är snabb 😉 . Klyver allt som går få ner, och har bara bytt några remmar på den.
Det verkar inte finnas någon bra test på vedmaskiner med sågsvärd i storlek Evo 36, HP 38 pro och liknande i den storleken.
Skulle vara intressant jämföra när det körs samma dimensioner.
Vilken tror ni är den snabbaste på marknaden ?
Finns det ngn tråd som berör detta är det bara flytta den dit.

Driftsäkerheten och logistiken före och efter är mer viktig än någon tiondels sekund på klyvcykeln.


Och att ha rätt ved, rakt välkvistat och i lämplig dimension.

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

Bert1  
#716792 Kör du mest kort ved så är nog en sån dubbelklyv svårslagen.
Du får bygga om den du har till joystick och svängbar elevator

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

slyman  
#716810 Kan ju gå bygga om men problemet med bara fyrdelsklyv består. Går ej sätta sexdels enl tillverkaren HP. Nu blir det att klyva om bitarna vilket tar tid. En seriös test av kapacitet mellan likvärdiga maskiner vore intressant. Blir nog kolla runt innan jag investerar. 2x som jag har, har gått perfekt med inga problem - bra kvalitet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

Sti L  
#717051 Kan vel svetsa på en kniv til på den du har?

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

svampbob  
#717088 Klyven är för klen för 6-delsyxan.

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

Camaro1969  
#717092 jämför man filmer på youtube verkar ju pilkemaster evo 30 eller 36 vara snabbast av de vanliga.
fördelen med den är ju att du inte behöver klyva hela vägen fram, eller ens klyva efter varje kap..

sen tror jag den är lite långsammare att få fram stocken till kapen...

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

axwell  
#717098
svampbob skrev:Klyven är för klen för 6-delsyxan.


Kan det stämma, min Kisa "vedmaskin" kör jag alltid med 6-delsyxa.
Motorn som bara driver klyven är på 4kW, vid vresiga bitar 30+ brukar jag välja den lägre klyvhastigheten.

Och det här är en liten simpel villa-kap&klyvmaskin

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

svampbob  
#717113
axwell skrev:
svampbob skrev:Klyven är för klen för 6-delsyxan.


Kan det stämma, min Kisa "vedmaskin" kör jag alltid med 6-delsyxa.
Motorn som bara driver klyven är på 4kW, vid vresiga bitar 30+ brukar jag välja den lägre klyvhastigheten.

Och det här är en liten simpel villa-kap&klyvmaskin


Det verkar ju så på TS. Jag körde med 6-dels på min easy 37 som hade 10kW men tror att de äldre bara hade 8 kW.
Remdriften fick maskinen att tappa effekt.
Det hände att jag körde fast 4 -dels på 37an men har aldrig kört fast 8-dels på 38an.

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

svampbob  
#717114
Camaro1969 skrev:jämför man filmer på youtube verkar ju pilkemaster evo 30 eller 36 vara snabbast av de vanliga.
fördelen med den är ju att du inte behöver klyva hela vägen fram, eller ens klyva efter varje kap..

sen tror jag den är lite långsammare att få fram stocken till kapen...


Jag har en kompis som har kört mycket med pilkemaster 36a och han är väldigt sugen på att byta till en Hakki-pilke 38. Han har varit hos mig några gånger för att titta och provköra. Problemet är att han inte har tillräckligt med ampere för att byta upp sig.

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

Camaro1969  
#717134
svampbob skrev:
Camaro1969 skrev:jämför man filmer på youtube verkar ju pilkemaster evo 30 eller 36 vara snabbast av de vanliga.
fördelen med den är ju att du inte behöver klyva hela vägen fram, eller ens klyva efter varje kap..

sen tror jag den är lite långsammare att få fram stocken till kapen...


Jag har en kompis som har kört mycket med pilkemaster 36a och han är väldigt sugen på att byta till en Hakki-pilke 38. Han har varit hos mig några gånger för att titta och provköra. Problemet är att han inte har tillräckligt med ampere för att byta upp sig.


Finna inte de traktordrivna?

De kostar väl dubbelt med?

Sen är nog ergonomin betydligt bättre på HK misstänker jag:)

Men snabbare är de nog inte per kap/klyvcykel

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

svampbob  
#717135
Camaro1969 skrev:
svampbob skrev:
Camaro1969 skrev:jämför man filmer på youtube verkar ju pilkemaster evo 30 eller 36 vara snabbast av de vanliga.
fördelen med den är ju att du inte behöver klyva hela vägen fram, eller ens klyva efter varje kap..

sen tror jag den är lite långsammare att få fram stocken till kapen...


Jag har en kompis som har kört mycket med pilkemaster 36a och han är väldigt sugen på att byta till en Hakki-pilke 38. Han har varit hos mig några gånger för att titta och provköra. Problemet är att han inte har tillräckligt med ampere för att byta upp sig.


Finna inte de traktordrivna?

De kostar väl dubbelt med?

Sen är nog ergonomin betydligt bättre på HK misstänker jag:)

Men snabbare är de nog inte per kap/klyvcykel


Kan man köra el så gör man det tycker åtminstone jag. Jag ser att traktormodellen är 20 tusen kr billigare än el.

Jag tycker att Pilkemastern är en riktigt fin och smart maskin och man får mycket för pengarna. Jag upplever den däremot som en maskin mest för eget bruk och att man ska akta sig för grov ved med den. Björk från första gallringar är den rätta dimensionen.
Kompisen drog sönder inmatningsrännan på sin då en kvist fastnade och böjde plåten.

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

slyman  
#717315 Pilkemaster ser lite klen ut jämfört med HP. Man vill ju inte köra sönder pga en vrång björk. Har även kollat på Tajfun men nu lutar det mot HP 38 Pro. Är ni som har en sådan nöjda ? Håller den för vrånga björkar med kvist ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen/processorn

svampbob  
#717327
slyman skrev:Pilkemaster ser lite klen ut jämfört med HP. Man vill ju inte köra sönder pga en vrång björk. Har även kollat på Tajfun men nu lutar det mot HP 38 Pro. Är ni som har en sådan nöjda ? Håller den för vrånga björkar med kvist ?


Jag är nöjd med min 38 och jag ännu inte kört sönder något. Det är egentligen otroligt att den håller. Det som inte går in i maskinen kapar jag upp med motorsågen och de flesta av de bitarna brukar gå att stoppa ned i klyvlådan. Det jag får i går också igenom klyven men visst blir jag orolig ibland att stålet ska ge sig för klyvkraften ger sig inte.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).