Bioenergi

Biokol

73 inlägg 23323 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Biokol

norrskog  
#714180 Kanske skulle ligga under tåden grillkol men tycker den ska ha en egen kategori då man kan göra biokol utav nästan var som helst . Läste att var svensk skulle behöva gräva ner runt 15 liter biokol för att miljöanpassa sina koldioxid utsläpp. England ska börja gräva ner biokol i olika anpassade miljöer i stor skala .



   TS
Användarvisningsbild

Re: Biokol

Vedproducent  
#714181
norrskog skrev:Kanske skulle ligga under tåden grillkol men tycker den ska ha en egen kategori då man kan göra biokol utav nästan var som helst . Läste att var svensk skulle behöva gräva ner runt 15 liter biokol för att miljöanpassa sina koldioxid utsläpp. England ska börja gräva ner biokol i olika anpassade miljöer i stor skala .

15 liter? Hur har dom räknat då? Det låter inte riktigt. Men ladda in en hink några gånger i pannan så är det klart. Ett par gånger till så har jag mina 15 liter då. Bara att gräva ner sen då så är man miljöneutral. Nej det tror jag inte riktigt är sant. Det måste blivit något fel.

Avatar Fallback

Re: Biokol

alias  
#714184
norrskog skrev:Kanske skulle ligga under tåden grillkol men tycker den ska ha en egen kategori då man kan göra biokol utav nästan var som helst . Läste att var svensk skulle behöva gräva ner runt 15 liter biokol för att miljöanpassa sina koldioxid utsläpp. England ska börja gräva ner biokol i olika anpassade miljöer i stor skala .


Låter märkligt att någon skulle bli klimatneutral genom att gräva ner motsvarande ungefär en säck grillkol istället för att sätta fyr på densamma.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Biokol

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714188 Hur ofta ska man göra det? Varje dag eller varje år?

Avatar Fallback

Re: Biokol

tallen100  
#714193
Skogsola skrev:Hur ofta ska man göra det? Varje dag eller varje år?

Hela tiden, tills man kolar av🤪

Avatar Fallback

Re: Biokol

axwell  
#714195 Hur har denna biokol kommit till, har man använt diesel, kol, el , ved eller hur har det gått till att den värme som behövs?
För nog krävs det väl en yttre värmekälla !?

Avatar Fallback

Re: Biokol

alias  
#714196
axwell skrev:Hur har denna biokol kommit till, har man använt diesel, kol, el , ved eller hur har det gått till att den värme som behövs?
För nog krävs det väl en yttre värmekälla !?


Jag hade förutsatt en ofullständig förbränning av biomassa (tänk principen för en kolmila).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Biokol

axwell  
#714198
alias skrev:Jag hade förutsatt en ofullständig förbränning av biomassa (tänk principen för en kolmila).

MVH
Alias

Så skulle det ju kunna vara.

Det jag sett och läst om har haft en annan teknik,

Ett tätt kärl fylls med fin flis som den eldrivna kompostkvarnen malt, kärlet placeras i mitten av en "majbrasa" som kolaren kan reglera något för att få lagom varmt.

Hur mycket ved går åt till brasan för få dessa 15 liter ?

Borde vara samma " icke win win" om dom värmde på annat sätt.

Avatar Fallback

Re: Biokol

norrskog  
#714200 Googla på England gräver ner biokol

   TS
Avatar Fallback

Re: Biokol

alias  
#714202
axwell skrev:
alias skrev:Jag hade förutsatt en ofullständig förbränning av biomassa (tänk principen för en kolmila).

MVH
Alias

Så skulle det ju kunna vara.

Det jag sett och läst om har haft en annan teknik,

Ett tätt kärl fylls med fin flis som den eldrivna kompostkvarnen malt, kärlet placeras i mitten av en "majbrasa" som kolaren kan reglera något för att få lagom varmt.

Hur mycket ved går åt till brasan för få dessa 15 liter ?

Borde vara samma " icke win win" om dom värmde på annat sätt.


Klicka på länken nedan till tråden "Besök på Hjelmsäter - pionjärer på biokol". Förklarar i alla fall en möjlig produktionsmetod.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Biokol

Vedproducent  
#714207
alias skrev:
norrskog skrev:Kanske skulle ligga under tåden grillkol men tycker den ska ha en egen kategori då man kan göra biokol utav nästan var som helst . Läste att var svensk skulle behöva gräva ner runt 15 liter biokol för att miljöanpassa sina koldioxid utsläpp. England ska börja gräva ner biokol i olika anpassade miljöer i stor skala .


Låter märkligt att någon skulle bli klimatneutral genom att gräva ner motsvarande ungefär en säck grillkol istället för att sätta fyr på densamma.

MVH
Alias

Ja det är ju tokigt förstås som jag skrev. 15 liter biokol ner i marken motsvarar ungefär 2 mils bilkörning med en normal bil.

Avatar Fallback

Re: Biokol

axwell  
#714214 Nu har jag läst det rekommenderade, sitter ändå fast i att det behövs en värmekälla för uppnå pyrolys.
I ett värmeverk är så klart förlusterna minimala då spillvärmen inte är bortkastad utan säljs som vanligt.

Det måste vara något faktafel i reportaget där 1m3 fast vedbränsle ger 1250 liter biokol(eller var det 1000 liter?)

För gemene man ser jag inte hur det skall gå ihop miljömässigt utan att kunna utnyttja spillvärmen.

Användarvisningsbild

Re: Biokol

Vedproducent  
#714219
axwell skrev:Nu har jag läst det rekommenderade, sitter ändå fast i att det behövs en värmekälla för uppnå pyrolys.
I ett värmeverk är så klart förlusterna minimala då spillvärmen inte är bortkastad utan säljs som vanligt.

Det måste vara något faktafel i reportaget där 1m3 fast vedbränsle ger 1250 liter biokol(eller var det 1000 liter?)

För gemene man ser jag inte hur det skall gå ihop miljömässigt utan att kunna utnyttja spillvärmen.

Jag tror dom räknar kolet som grävs ner som miljömässigt bra. Sen blir det mycket spillvärme och den koldioxiden tas upp av träden igen. Men naturligtvis är det bästa i en riktig panna där förlusterna i värmespill blir små.

Avatar Fallback

Re: Biokol

norrskog  
#714220 Vissa kommuner fundera på att kola tång och på så vis behövs de inte renas på sand som när de skall göras gas. Egentligen går det väl att förkolna allt organiskt material . Å gräva ner det

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biokol

Vedproducent  
#714247
axwell skrev:Nu har jag läst det rekommenderade, sitter ändå fast i att det behövs en värmekälla för uppnå pyrolys.
I ett värmeverk är så klart förlusterna minimala då spillvärmen inte är bortkastad utan säljs som vanligt.

Det måste vara något faktafel i reportaget där 1m3 fast vedbränsle ger 1250 liter biokol(eller var det 1000 liter?)

För gemene man ser jag inte hur det skall gå ihop miljömässigt utan att kunna utnyttja spillvärmen.

Faktafelet kan ju bero på olika måttslag. En kubik fast vedbränsle ger ju drygt 2500 liter flis som det sen försvinner ungefär hälften av. Så då är ju siffrorna rimliga. Såg det inte själv så vet inte var du såg siffrorna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).