Föryngring

Mot snybagge utan kem

9 inlägg 4309 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mot snybagge utan kem

Sörlänningen  
#713676 Är det någon här som erfarenhet av snytbaggebehandling i fält utan kem?

Det planter jag sätter nu har någon form av mekaniskt skydd, Woodcoat eller liknande. Tyävärr verkar det inte räcka länge nog och jag funderar på om det finns något rimligt sätt att behandla i fält? Jag har sett att vissa av de här skydden marknadsförs som möjliga att applicera i fält, men jag vet inte om det säljs mot enskilda skogsägare eller är rimligt att använda för enskilda skogsägare. Någon som har erfarenhet?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Mot snybagge utan kem

nomis  
#766843 Lyfter denna tråd eftersom jag också är intresserad av andras erfarenheter!
Vi tänkte prova höstplantering. Vår plantsäljare menar att vaxet inte håller tillräckligt bra. Gift fungerar bra men inte för oss som är certifierade. Han tycker att Conniflex är bättre men det finns bara på täckrotsplantor (?).

En annan säljare rekommenderade stora TePlus-plantor behandlade med Woodcoat.

Vad har ni andra för erfarenheter? Är det rimligt att behandla i fält med ryggspruta? (T.ex. med woodcoat)

Avatar Fallback

Re: Mot snybagge utan kem

alias  
#766861
nomis skrev:Lyfter denna tråd eftersom jag också är intresserad av andras erfarenheter!
Vi tänkte prova höstplantering. Vår plantsäljare menar att vaxet inte håller tillräckligt bra. Gift fungerar bra men inte för oss som är certifierade. Han tycker att Conniflex är bättre men det finns bara på täckrotsplantor (?).

En annan säljare rekommenderade stora TePlus-plantor behandlade med Woodcoat.

Vad har ni andra för erfarenheter? Är det rimligt att behandla i fält med ryggspruta? (T.ex. med woodcoat)


Jag är inte särskilt imponerad av de mekaniska snytbaggeskydden. Har testat att sätta stora barrot och P+1 med vaxbehandling och tycker avgångarna i dessa föryngringar har varit klart högre än i de med kemisk snytbaggebehandling.

Tycker mig ana att det lokala sågverket verkar rekommendera sina leverantörer att tillämpa hyggesvila före markberedning och plantering (ska fråga lokala inköparen om så är fallet).

Jag funderar själv på om inte hyggesvila kan vara ett väl så bra alternativ till tveksamma mekaniska snytbaggeskydd...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Mot snybagge utan kem

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766889 vi har satt mycket plantor behandlade med woodcoat, hylonox, hylosafe och liknande varianter av skydd. En stor nackdel jämfört med kembehandlade plantor är att plantskolorna har svårt att behandla plantor så att det inte får för lite behandling, t ex stammen nere vid rotklumpen eller att de blir för mycket behandling på plantorna så att toppskottet även blir behandlat och att det kan leda till att de dör pga det.

för arbetsmiljön och även vid bevattning är det dock väldigt skönt att slippa kembehandlingen!


De behandlade plantorna vid återväxtinventeringen har väldigt sällan några snytbaggeangrepp men att de istället dör av andra orsaker...

Avatar Fallback

Re: Mot snybagge utan kem

jannee  
#766891 Var i veckan ute och kontrollerade mina vårplanteringar.
Trots väldigt ringa nederbörd var avgången liten.
Något som också gladde mig var att de täckrotsplantor (conniflexbehandlade) jag planterade i grönriset efter en nyligen upparbetad stormfälla klarat sig mer eller mindre BÄTTRE än på det markberedda årsgamla hygget.
Jag hade dessutom gjort tvärt emot vad jag brukar göra och rekommenderar, jag planterade direkt efter att "tjälen" gått ur jorden, m.a.o. i Mars, var för övrigt knappt någon tjäle i vintras.
Man får hoppas de överlever snytbaggeangreppen som troligtvis kommer nästa år.

Avatar Fallback

Re: Mot snybagge utan kem

Skogsöga  
#766952 Hyggesstrejkar för närvarande i hopp om att virkeslagren ska sina och priserna stiga. Blir hyggesvila till nästa gång i stället för flera hjälpplanteringar. Dyrt, jobbigt och ingen tid vunnen. Grönrisplanteringar har gått bra för att sedan bli uppätna andra eller tredje säsongen. Tidig mb och sådd kan vara en möjlighet på rätt mark.

Avatar Fallback

Re: Mot snybagge utan kem

källefall8  
#766956 Har två föryngringsavverkningar som togs samtidigt januari 2018, Den ena mb på hösten 2018 och planterades 2019 med conniflex behandlade täckrot. Den andra blev, av tidsbrist, inte mb förrän 2021 dvs 3 år hyggesvila och planterad i våras. Tycker att det första har klarat sig bra men det som planterades i våras har stark konkurrens av ormbunkar, gräs och annat så där är mycket jobb nu.

Avatar Fallback

Re: Mot snybagge utan kem

nomis  
#767245 Kul med lite kommentarer och erfarenheter!

Ingen som har provat att behandla med mekaniskt skydd (t.ex. woodcoat) i fält? Jag vet att vi någon gång gjort behandling i fält året efter plantering på den tiden vi använde gift. (Extra behandling när det ursprungliga giftet tappat verkan). Borde inte det vara lika aktuellt med mekaniska skydd?

Just nu är planen att göra fläckmarkberedning med grävmaskin, sätta stora barrotsplantor med mekaniskt skydd och hoppas på det bästa...

Avatar Fallback

Re: Mot snybagge utan kem

Blekingen  
#768076 Har bara efterbehandlat med Forester (kem). Funkar kanon och en dunk varar mycket länge. Köp innan det försvinner.
Täckrot kanske klarar sig med mekaniska skydd, om man markbereder. Men barrot på icke markberedda hyggen har jag dåliga erfarenheter av. Provat Hylonox på två hyggen, med över 50% avgång. Baggarna biter igenom skyddet, eller klättrar över det och dödar plantan. Vax funkade bättre, men tyckte plantorna blev mer torkkänsliga.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).