tis 02 mar 2021, 14:50#703285
Märkligt att det inte kommit svar än. Det har ju ändå varit lunch. Bra skrivet av Fredrik
Att man inte ska lita på industri och låta dom sköta hoppas jag är en självklarhet. Företag som Södra vill inte ens bästa som skogsägare. Dom ska köpa råvara så billigt som möjligt och sälja färdig produkt så dyrt som möjligt.
Som Fredrik skriver så är vi skogsägare en råvara och på något märkligt sätt får ju detta oss att vara både kund och leverantör på något märkligt sätt, och det är ju märkligt att det är skogsindustrin som äger inmätnings-organet (mer eller mindre iaf)
Dock är ju egentligen sågverken mer beroende av oss än vi av dom.
Men, industrin har bara ett vinstintresse här och nu, kanske med planer 5-10 år fram i tiden. Tack vare att vi är så hemliga med vad vi får betalt så gnuggar ju dessutom händerna för att vi är hemliga så dom kan ge oss så lite pengar som möjligt.
(dags att vi börjar öppna upp våra "Det här priset kan jag lyckas med för just dig"-priser som är deras standardpriser.)
Kuvning är bekvämt. "Jag vill sälja till bla bla för dom hjälpte vid Gudrun", tror ni det var för att vara snälla som dom hjälpte till?
Har jobbat tillräckligt långe som konsult mot olika stora producerande företag för att må lite illa.
Ändå är det ju nästan skogsindustrin som tillhandahåller den information från skogen som jag hör och läser. Jag är ju inte inne på miljöforum, jag är ju här...
Sedan kommer vi till ekologin, jag har pluggat ekologi och biologi på högskola, men ändå känner jag att mina kunskaper är inte i närheten av vad dom borde vara för att kunna ta ställning till vad som händer på den sidan.
Har jag egentligen kunskap att ta bra beslut vad det gäller miljön som berör stora delar av världen? Vet ju vad skogsindustrin säger och jag vet vad den andra sidan säger av det som det råkas skriva om i media jag konsumerar.
Ska man tro på klimatforskare runt om i hela världen eller svensk skogsindustri? (Svensk skog diskuteras ju just nu i hela världen)
Jag vet hur jag kan driva upp bra produktionsskog. Jag börjar lära mig om andra typer.
Vi får fler och fler produkter som kan göras av trä och industrin behöver mer virke än vi har tillväxt, så klart är det ju ett problem. Speciellt alla som marknadsför sina nya träprodukter som konsumenter jublar åt.
Jag tror att de flesta av oss här ligger inte i mitten. Tror dom flesta av oss står med mössan i hand bredvid skogsindustrin och tar emot allmosor och blir arga så fort "andra sidan" säger något, oavsett om man förstår syftet eller inte.
Ta tillbaka era skogsbruksplaner, begär ut skördar-data, även om ni inte vet vad ni ska göra av den, men vem vet, kanske dyker upp en tjänst där det går att ladda upp och ni får begripliga resultat.
Sammanfattning av lång förvirrande text:
Vi måste utbilda oss mer som skogsägare om "den andra sidan" annat än det som skriks i media. Brukar säga att utan att ta till sig ordentligt med kunskap från alla sidor så har man inte riktigt rätt att yttra sig (om det mesta), men självklart brukar jag ju själv inte alltid detta.
Vi ska ta tillbaka makten från skogsindustrin. Äga våra skogsbruksplaner på neutrala tjänster/mjukvaror, begär ut all data och dela med oss av våra priser med varandra. Transparens.
Jag är osäker på även med utbildningar på bägge sidor och erfarenhet från industrin om jag kan säga någonting om någonting. Det är större och större delar av världen som klagar på oss och dom som försvarar oss är några som inte vill oss väl, men det är ju bekvämt när dom står där som en barriär.
Jag har inte ens kunskap hur skogsbruk bedrivs i andra länder med mycket skog och hur dom jobbar med frågor som dessa. Är andra länders skogsindustri glada att fokus hamnar på oss och dom slipper eller är vi sämre?
Många i Sverige lever ju fortfarande i tron att vi har fantastisk djurhållning fastän vi för några år sedan var ett av länderna med mest undantag från regler i eu och hamnade långsamt efter många länder (Inte sett hur det är nu för tiden, men klassiskt feta på tronen scenario).
Drömscenario vore ju om vi alla skogsägare slutade sälja under 6-12 månader för att visa att skogsindustrin stannar utan oss (nu kommer dom ju bara köpa in ännu mera från utlandet, men man kan ju hoppas lite naivt), och för andra sidan att dom ser vad som tillverkas av skog och varför industri och vi skogsägare behövs för att sköta och bruka skogen, eller att det rullar på som vanligt men det blir värre problem på andra ställen (regnskog är billigt och dom får mer plats för att göra plantage för palmolja).
Ingen aning om vad vi gör i skogen, men försöker