Skogsnyheter

Skogsindustrin styr delar av skogsforskningen?

19 inlägg 5842 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsindustrin styr delar av skogsforskningen?

Fredrik Reuter  
#698807 Dagens Nyheter har nu i sin serie om granskning av skogsbruket i Sverige släppt en artikel där bland annat Erik Westholm som är forskare på SLU intervjuas. Han anser att delar av programmen inom Sveriges Lantbruks Universitet gått för långt genom att skogsindustrin styrt forskningen. Future Forests ges som exempel.

Vi har diskuterat detta tidigare på Skogsforum men det kan vara intressant att diskutera denna nyuppkomna artikeln.

Erik Westholm säger att det fanns ett motstånd mot forskning som inte gynnade skogsindustrin och vid intervjuer så lades uttalandebördan ibland ofta på SLU för att det var ”bättre om argumenten kom från universitetet än direkt från bolagen”. Enligt Westholm var skogsindustrin less på miljörörelsen som ville se mer miljöhänsyn i skogen.

Annika Nordin som ledde Future Forests under delar av projektet anser att forskningen inte varit köpt. Hon har dock fått kritik att hon satt i Sveaskogs styrelse under programmets levnad och att hon efter att projektet avslutades tog (och har) anställning hos Stora Enso.

Grunden i den eventuella problematiken ligger som vanligt i pengar. Delar ur skogsindustrin har finansierat projekt som Future Forests och blivit "delägare" i projektet, oftast med staten.

Här kan du läsa artikeln: https://www.dn.se/sverige/forskare-skog ... forskning/
Bild från slu.se och Future Forests.




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsindustrin styr delar av skogsforskningen?

isteskog  
#698814 Undrar om det är någon på forumet som kommer att säga: Vad var det jag sa! Jag kommer alltid att få rätt ..... 😉

Användarvisningsbild

Re: Skogsindustrin styr delar av skogsforskningen?

Rohdin  
#698818 Nästan all forskning finansieras ju av något "intresse" ?

Om det är ett företag/privatperson/stat eller vem det kan var är det väl klart det påverkar resultatet?

Användarvisningsbild

Re: Skogsindustrin styr delar av skogsforskningen?

Badbollen  
#698820 Står det inget om https://www.skogeniskolan.se/? Viktigt att folk utbildas om skogen. Finns uppenbarligen ett gigantiskt kunskapsgap att täppa igen hos storstadsbor. Idag fick vi en biolog som ny miljö- och klimatminister. Han är född i Stockholm. Vi får se om vi får bruka skogen mer framöver. Blir nog hyggesfritt. Bioenergi, bye, bye. Fossilgas, hej, hej.

Avatar Fallback

Re: Skogsindustrin styr delar av skogsforskningen?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698827 Om man läser kommentarer på DN så inser man vilken
fantasivärld många lever i.
Men toapapper är gött att ha 👍

Användarvisningsbild

Re: Skogsindustrin styr delar av skogsforskningen?

Torbjörn Johnsen  
#698864
Badbollen skrev:Står det inget om https://www.skogeniskolan.se/? Viktigt att folk utbildas om skogen. Finns uppenbarligen ett gigantiskt kunskapsgap att täppa igen hos storstadsbor. Idag fick vi en biolog som ny miljö- och klimatminister. Han är född i Stockholm. Vi får se om vi får bruka skogen mer framöver. Blir nog hyggesfritt. Bioenergi, bye, bye. Fossilgas, hej, hej.


Till skillnad från vissa falanger i miljörörelsen så har ju MP i regeringen stått upp för satsnigar på bioenergi och biodrivmedel. Såg t ex att sajten ETC anklagar mininstern och MP för ”årets greenwash” p g a detta.

Användarvisningsbild

Re: Skogsindustrin styr delar av skogsforskningen?

rejser  
#698870 Som någon skriver, det är väl alltid så i alla industrier mer eller mindre?
Företag eller intresseorganisationer som finansierar.
Ska staten finansiera allt så blir det nog inte mycket forskat.

Vi är ju dock inte som i USA. Kommer ihåg på 90-talet när Marlboro stod för forskning angående lungcancer i samband med rökning.

Användarvisningsbild

Re: Skogsindustrin styr delar av skogsforskningen?

Fredrik Reuter  
#698875 Som vi diskuterar om i podden idag: Fredrik Reuter - Skogsforum Podcast - Skogsfredag så kan jag se orosmoln i om skogsindustrin styr skogsforskning och produktionsforskning i allt för stor utsträckning.

Pelle Gemmel tycker inte att det var några problem när han intervjuades av DN och kontrade med att Volvo sponsrar forskning på KTH. Men i mitt sätt att se det så är det två olika saker; det är oftast inga problem att sponsra forskning om ex att göra framtidens batterier av skogsråvara.

Problemet blir istället om en industri finansierar och styr produktionsforskning. För att vända på Gemmels påstående så hade jag haft svårt att förlika mig med att ex Volvo skulle sponsra forskning om bomullsodling och sedan i denna forskning vara med och ställa krav på att arealen bomullsodling måste öka för att Volvo ska få billigare råvara till sina mattor i bilarna.

Det är så jag ser det och det kan vara problematisk för skogen om det nu skulle stämma.

Rent produktionsmässigt i skogen så tror jag det är viktigt att det forskas på framtidssäkrade skogar m.a.p vårt klimat, idag och i framtiden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsindustrin styr delar av skogsforskningen?

Älgfoderodlare  
#698888
Fredrik Reuter skrev:Som vi diskuterar om i podden idag: Fredrik Reuter - Skogsforum Podcast - Skogsfredag så kan jag se orosmoln i om skogsindustrin styr skogsforskning och produktionsforskning i allt för stor utsträckning.

Pelle Gemmel tycker inte att det var några problem när han intervjuades av DN och kontrade med att Volvo sponsrar forskning på KTH. Men i mitt sätt att se det så är det två olika saker; det är oftast inga problem att sponsra forskning om ex att göra framtidens batterier av skogsråvara.

Problemet blir istället om en industri finansierar och styr produktionsforskning. För att vända på Gemmels påstående så hade jag haft svårt att förlika mig med att ex Volvo skulle sponsra forskning om bomullsodling och sedan i denna forskning vara med och ställa krav på att arealen bomullsodling måste öka för att Volvo ska få billigare råvara till sina mattor i bilarna.

Det är så jag ser det och det kan vara problematisk för skogen om det nu skulle stämma.

Rent produktionsmässigt i skogen så tror jag det är viktigt att det forskas på framtidssäkrade skogar m.a.p vårt klimat, idag och i framtiden.


En forskning som då kan vara lite i takt med dagens behov av förändring, är väl Oscar Nilsson's studier med tillväxtjämförelser mellan Tall o Gran på samma typ av marker. De studierna visar ju på en klar fördel för Tallen på svaga till medelgoda marker. Och att Tallen inte har något tillväxtbortfall i blandbestånd med Gran, snarare tvärt om. Det skulle ju kunna innebära ett klart minskat behov av ex. gallring av blandbestånd, för att uppnå maximal tillväxt / areal. För skogsägaren; = mindre intäktsbortfall r.t. färre / mindre gallringar som är dyra o ger låg intäkt. Förmodligen mindre storm o väderskador. Ev. lägre grad av insektsangrepp. Högre stamantal / stående volym vid slutavverkningar = högre slutavverkningsnetto. För klimatet; = fler träd som står under längre tid o binder CO2. Ökad grad av naturligare habitat för bl.a. fågellivet. Förbättrat mikroklimat i tätare bestånd kan bidra till en temp. - sänkning med ökad biodiversitet lokalt.
Tänkte bara högt igen !

Användarvisningsbild

Re: Skogsindustrin styr delar av skogsforskningen?

Badbollen  
#698903
Torbjörn Johnsen skrev:Till skillnad från vissa falanger i miljörörelsen så har ju MP i regeringen stått upp för satsnigar på bioenergi och biodrivmedel. Såg t ex att sajten ETC anklagar mininstern och MP för ”årets greenwash” p g a detta.

Det är konspirationsteorier från min sida 😉 Teorierna kan antingen stämma eller vara felaktiga. Detta får framtiden utvisa.

Det som främst skrämmer mig att lobbyingen som pågår runt om i EU om bioenergins vara eller icke vara, liksom skogsbrukets roll i klimatarbete samt arbetet för biodiversitet. Sveriges skogsbruk utmålas som ohållbart av dessa lobbyinggrupper.

Nytt blogginlägg från Kjell på Svebio idag:
https://www.svebio.se/press/blogginlagg ... ohallbara/

Ledare i ATL om Bolund från idag.
https://www.atl.nu/ledare/fortsatter-pe ... ara-vagen/

Vänsterpartiets klimat- och jordbruksansvariga syn på skogen (publicerad idag. Skönt nog mötte hon en förståndig landsbygdsminister ( 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍 )):
https://elinsval.wordpress.com/2021/02/ ... alhyggena/

MP, ja. Det som är skrämmande med MP är att deras talesperson för biologisk mångfald, Rebecka Le Moine, lever i "disneyvärld". Hon kommer från aktiviströrelsen Skydda skogen. Hon är även partner med Carl Schlyter, som varit med och producerat filmen "More of everything". Filmens syfte är antagligen att smutsmåla det svenska skogsbruket och påverka EU-taxonomin och andra beslut i runt om i EU. Sådana här personer måste bemötas, annars kan de göra skada. Det gäller att ha koll på Carl Schlyter. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kont ... -riksdagen I detta skattefinansierade program deltog Carl Schlyter: https://sverigesradio.se/avsnitt/1591411 Detta avsnitt har mött kritik.

Avatar Fallback

Re: Skogsindustrin styr delar av skogsforskningen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698907 Att tallen växer bra på medelgoda marker är ingen nyhet. Problemet är att vi blir många Älgfoderodlare. 😉

Användarvisningsbild

Re: Skogsindustrin styr delar av skogsforskningen?

Brozzlaren  
#698942 Det kan inte bli för många Älgfoderodlare 👍

Avatar Fallback

Re: Skogsindustrin styr delar av skogsforskningen?

Tralsmo  
#698944
Älgfoderodlare skrev:
Fredrik Reuter skrev:Som vi diskuterar om i podden idag: Fredrik Reuter - Skogsforum Podcast - Skogsfredag så kan jag se orosmoln i om skogsindustrin styr skogsforskning och produktionsforskning i allt för stor utsträckning.

Pelle Gemmel tycker inte att det var några problem när han intervjuades av DN och kontrade med att Volvo sponsrar forskning på KTH. Men i mitt sätt att se det så är det två olika saker; det är oftast inga problem att sponsra forskning om ex att göra framtidens batterier av skogsråvara.

Problemet blir istället om en industri finansierar och styr produktionsforskning. För att vända på Gemmels påstående så hade jag haft svårt att förlika mig med att ex Volvo skulle sponsra forskning om bomullsodling och sedan i denna forskning vara med och ställa krav på att arealen bomullsodling måste öka för att Volvo ska få billigare råvara till sina mattor i bilarna.

Det är så jag ser det och det kan vara problematisk för skogen om det nu skulle stämma.

Rent produktionsmässigt i skogen så tror jag det är viktigt att det forskas på framtidssäkrade skogar m.a.p vårt klimat, idag och i framtiden.


En forskning som då kan vara lite i takt med dagens behov av förändring, är väl Oscar Nilsson's studier med tillväxtjämförelser mellan Tall o Gran på samma typ av marker. De studierna visar ju på en klar fördel för Tallen på svaga till medelgoda marker. Och att Tallen inte har något tillväxtbortfall i blandbestånd med Gran, snarare tvärt om. Det skulle ju kunna innebära ett klart minskat behov av ex. gallring av blandbestånd, för att uppnå maximal tillväxt / areal. För skogsägaren; = mindre intäktsbortfall r.t. färre / mindre gallringar som är dyra o ger låg intäkt. Förmodligen mindre storm o väderskador. Ev. lägre grad av insektsangrepp. Högre stamantal / stående volym vid slutavverkningar = högre slutavverkningsnetto. För klimatet; = fler träd som står under längre tid o binder CO2. Ökad grad av naturligare habitat för bl.a. fågellivet. Förbättrat mikroklimat i tätare bestånd kan bidra till en temp. - sänkning med ökad biodiversitet lokalt.
Tänkte bara högt igen !



Ditt sätt å sköta skog ä inget ja ä så intresserad av å prova, ärligt talat.
Ja respekterar ditt sätt å tänka, tro inte annat.

Just idet här fallet tror ja att du är helt rätt ute.

Avatar Fallback

Re: Skogsindustrin styr delar av skogsforskningen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698949
Brozzlaren skrev:Det kan inte bli för många Älgfoderodlare 👍

Älgfoderodlaren gör det bra men vi vill ju gärna odla mer än älgfoder.

Avatar Fallback

Re: Skogsindustrin styr delar av skogsforskningen?

r93  
#698953 Håller med @badbollen !

Tro för guds skull inte att Miljöpartiet skulle göra något som gynnar människor på landsbygden!

Landsbygden är till för storstadsbor att åka till lite som ett zoo.

Har träffat alldeles för många miljöpartister i mina dagar, och alla är kritiska till hur vi lever här ute i spenaten......

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).