SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skotare

Stark skotarmarknad 2020

5 inlägg 2764 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stark skotarmarknad 2020  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#680167 Skogsforum har sammanställt registreringsuppgifterna för skotare t o m 30 september i år. Med redan över 300 registrerade större skotare hittills så ser 2020 ut att bli ett rekordstarkt skotarår trots Corona och vikande massakonjunktur. Och det finns två tillverkare som skär rejäla bitar av marknadskakan.

Antalet registrerade skotare ska inte tas som ett absolut mått på hur bra skogsbranschen mår. Många av de skotare som levereras och registreras i år har sålts under fjolåret eller i början av det här året. Efter flera år av stark internationell marknad för skogsmaskiner har de flesta tillverkare haft tjocka orderböcker och långa leveranstider. Något som nu pressas ner vilket vi t ex kunde se i Ponsses delårsrapport som ni kan läsa om här.

Även om maskintillverkarna var tvungna att stänga ner eller gå ner i produktionstakt när Coronakrisen eskalerade i våras så vittnar de flesta företag om att marknaden var på väg tillbaka nu efter sommaren med bra orderingång här i Sverige. Och till skillnad mot vad som hände 2009 efter finanskrisen så har företagen inte tappat ordrar i någon större omfattning i år. Då, 2009, fanns det många månader som företagen hade negativ orderingång. D v s att man var tvungen att annullera fler ordrar än vad man tecknade nya. Men så har det inte varit i år.

1605534954_skotare-marknadsandel-q3-2020.jpg


John Deere och Ponsse ökar
Det som syns i statistiken hittills i år är att det skett stora förändringar i tillverkarnas marknadsandelar. Störst förändring åt det positiva hållet redovisar John Deere som har levererat 65% fler maskiner jämfört med motsvarande period i fjol och därmed ökat sin marknadsandel till 40%. Ponsse har registrerat 27 % fler maskiner än i fjol och är nu uppe på 20% marknadsandel strax efter Komatsu som har 22%. Sampo ökar också sin marknadsandel om än från en låg nivå. Rottne och Tigercat redovisar klart minskade marknadsandelar hittills i år.

15-tonsskotarna regerar på 10-i-topplistan
Tittar vi på 10-i-topplistan över flest registrerade skotarmodeller så hittar vi fortfarande John Deere 1510G i ohotad ledning. Tvåa är John Deere 1910G och trea Komatsus 15-tonsskotare Komatsu 855. Bland de tio modeller som har flest registreringar hittar vi fyra från John Deere, tre från Komatsu, två från Ponsse och en från Eco Log.

1605534903_skotare-per-modell-q3-2020.jpg


1605535056_johndeere_1510g.jpg


1605534903_komatsu_855.jpg


Skolmaskiner driver på registreringen
En intressant reflektion när man tittar lite djupare i registreringsstatistiken är att det har gått ut väldigt många skogsmaskiner till skolorna. Flera tillverkare jobbar med en affärsmodell där de erbjuder nya skotare (och skördare) i en hyresmodell. Skolorna betalar endast för de timmar de använder maskinerna och efter mindre än ett år går maskinerna vidare till en kund som har köpt maskinen som ”skolbegagnad” redan innan den går ut till skolan. Det här ger en stor fördel för skolorna som kan erbjuda eleverna utbildning i nya maskiner av senaste modeller. Vi har pratat med både John Deere och Komatsu som båda arbetar med liknande koncept. Totalt uppskattar vi att det har gått ut mer än 30 skotare i år till svenska skolor som har skogsmaskinutbildning. Det innebär att var tionde skogsmaskin tar vägen via en skola innan den hamnar hos en entreprenör eller ett skogsbolag. Smart upplägg för att göra skogsmaskinutbildningen attraktiv med fräscha maskiner och all heder åt maskintillverkarna för att de bidrar till detta!

Framtiden?
Oavsett hur framtiden kommer att te sig för skogsbruket nästkommande år kan vi vara rätt säkra på att år 2020 blir ett av de bättre åren när det gäller registrerade och sålda skotare i Sverige. Vad som händer framöver är svårt att sia om. Vår tolkning av de signaler vi får är att den svenska marknaden hittills har varit en av de starkaste inom den globala CTL-marknaden i år medan det fanns marknader som började mattas av redan i slutet av 2019. Barkborreangreppen nere på kontinenten har drivit på maskinförsäljningen i flera länder men där är man oroad över vad som händer sedan? Kommer avverkningsnivåerna att minska och i så fall hur mycket? Skogsforum följer utvecklingen och redovisar nya marknadsuppgifter när vi kan summera helåret 2020.

Källhänvisning:
Uppgifterna i vår redovisning av skotardata kommer från Transportstyrelsen. Där registreras näst intill alla skotare som säljs i Sverige. För skördare finns ingen liknande statistik i Sverige men baserat på uppgifter från Finland kan vi anta att det levereras ungefär samma antal skördare som skotare varje år. När de gäller de mindre skotarna, med lastvikter mellan 5-8 ton, så finns det mer att läsa om dem i tråden Mindre skotare minskar i antal




   TS
Avatar Fallback

Re: Stark skotarmarknad 2020

AKKAMAAN  
#680195
Torbjörn Johnsen skrev:
Skolmaskiner driver på registreringen
En intressant reflektion när man tittar lite djupare i registreringsstatistiken är att det har gått ut väldigt många skogsmaskiner till skolorna. Flera tillverkare jobbar med en affärsmodell där de erbjuder nya skotare (och skördare) i en hyresmodell. Skolorna betalar endast för de timmar de använder maskinerna och efter mindre än ett år går maskinerna vidare till en kund som har köpt maskinen som ”skolbegagnad” redan innan den går ut till skolan. Det här ger en stor fördel för skolorna som kan erbjuda eleverna utbildning i nya maskiner av senaste modeller. Vi har pratat med både John Deere och Komatsu som båda arbetar med liknande koncept. Totalt uppskattar vi att det har gått ut mer än 30 skotare i år till svenska skolor som har skogsmaskinutbildning. Det innebär att var tionde skogsmaskin tar vägen via en skola innan den hamnar hos en entreprenör eller ett skogsbolag. Smart upplägg för att göra skogsmaskinutbildningen attraktiv med fräscha maskiner och all heder åt maskintillverkarna för att de bidrar till detta!

Fantastisk utveckling på 20 år för gymnasieutbildningarna OCH skogsindustrin som på det här viset får ut "nybörjare" med större datorkunskap och systemförståelse än vad de gamla ärrade veteranerna har. När jag var pionjä med att utbilda på Dapt 517 och Timberjack 3000 under första halvan av 1990-talet så var det väldigt bra respons från arbetsgivarna att nybörjare åtminstone kunde navigera i en apteringsdator, ladda i en prislista etc. För det kunde inte de gamla entreprenörerna...
Naturligvis är det ju också värdefullt att man inte lär sig köra kran på en "gammal 6-spaksmaskin" om man i arbetslivet kommer att köra en jämförelsevis "ultra-modern" maskin...
Undrar om inte maskinlärar legendaren Ove Moström på Östboskolan i Värnamo var med och lade grunden för detta leasingtänkade. Det diskuterades redan på 1970-talet,men kanske inte så extrema korttidsavtal som 1 år...
Kul att du fick med denna information i inlägget! 👍

Användarvisningsbild

Re: Stark skotarmarknad 2020

totte  
#680228
AKKAMAAN skrev:Undrar om inte maskinlärar legendaren Ove Moström på Östboskolan i Värnamo var med och lade grunden för detta leasingtänkade. Det diskuterades redan på 1970-talet,men kanske inte så extrema korttidsavtal som 1 år...


Fram till 1977 fanns inga leasade maskiner på Östboskolan. Jag gick där 75 - 77 hade bl a Ove som lärare på maskindelen. Mycket trevlig, kunnig och skicklig lärare. Vad jag har hört så är han död.

Kan förstå att det fanns önskemål, maskinparken var inte precis i topp. På övningsgården fanns en Ford-Bruunett, några Drivaxar och en Timmerkalle. I skogen hade vi två Rottne Blondin, en Kockum 836 boggie och en Volvo BM 868.

Ett kort inlån av en SMV 21 vid ett tillfälle, men den stod på övningsgården och var inte ute i skogen. Första och enda gången som vi fick testa tvåspak. Kan ha varit ett första litet försök med dessa tankar.

Avatar Fallback

Re: Stark skotarmarknad 2020

bgl  
#680244 Maskintillverkarna började inse nyttan av att ha nya maskiner på skolorna. Inte bara för att eleverna fick lära sig just deras maskiner utan även för att hormonstinna tonårsgrabbar som pressar varandra blir en bra test på maskiner.
För ganska många år sen hade Skogselmia duellkörning med skotare. Det blev på vissa händer en våldsam press på skotarna. Alldeles intill oss stod en representant från Gremo och tittade på pågående maskinmisshandel. En äldre man kom fram och frågade om den där maskinen går att sälja efteråt.
Det skrattande svaret blev: När skotarn överlevt tävlingen vet alla att den är både rätt konstruerad och välbyggd!

Avatar Fallback

Re: Stark skotarmarknad 2020

AKKAMAAN  
#680291
totte skrev:
AKKAMAAN skrev:Undrar om inte maskinlärar legendaren Ove Moström på Östboskolan i Värnamo var med och lade grunden för detta leasingtänkade. Det diskuterades redan på 1970-talet,men kanske inte så extrema korttidsavtal som 1 år...


Fram till 1977 fanns inga leasade maskiner på Östboskolan. Jag gick där 75 - 77 hade bl a Ove som lärare på maskindelen. Mycket trevlig, kunnig och skicklig lärare. Vad jag har hört så är han död.

Jag tillbringade sammalagt ett 10-tal veckor på maskinkurser med Ove från 1976 och 1977 på Volvo BM i Eskilstuna. Under 3 veckor 1976 var det en massa grundläggande maskinteknik, typ convertertarnsmission, hydraulik och elteknik. Tviggskördaren var vår centralpunkt omgång 2 under 3 veckor 1977. Som kronan på verket så kunde vi drilla Tviggens elsystem-schema i sömnen...
1977 och 1978 var jag på ett annat 2x2 veckors maskinkursprogram på skolan i Älvdalen. Mycket lärorikt på mera praktiska maskinsubjekt....

Ove var då den som samordnat alla dessa kurser som dåvarande Skolöerstyrelsen SÖ betalade för. Och Ove gav aldrig upp, träffade honom flera gånger efter detta och vi utbytte nya erfarenhetter.

Kan förstå att det fanns önskemål, maskinparken var inte precis i topp. På övningsgården fanns en Ford-Bruunett, några Drivaxar och en Timmerkalle. I skogen hade vi två Rottne Blondin, en Kockum 836 boggie och en Volvo BM 868. Ett kort inlån av en SMV 21 vid ett tillfälle, men den stod på övningsgården och var inte ute i skogen. Första och enda gången som vi fick testa tvåspak. Kan ha varit ett första litet försök med dessa tankar.

hahaha, det var nog lika på de flesta skolor. Vi hade dock en sprillans ny Kockums 850 med tvåspaks hydraulservoreglage från och med 1975.

Landstingen var ju huvudmän för alla Sveriges skogsbruksskolor på den tiden och det var en ganska svår uppgift för skogsbruksskolornas rektorer att övertyga alla Landstingens sjukvårdspolittiker att man behövde flera miljoner per år (i dag vore det tio-tal miljoner) att köpa nya skogsmaskiner för en utbildning som utexaminnerade 15-30 elever per år. Utbildningen ansågs dyrare än för försvarets stridspiloter...

Jag fick meddelande om att Ove lämnat oss hösten år 2003. Omkom i en mycket tragisk bussolycka
Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).