Lägger man till att man inte behöver oroa sig värst mycket över varken laddning eller tankning av bensin på i alla fall 80 mil så blir det på pappret nästan som ett kinderägg.
Skogsforum har testat nya Toyota RAV4 Plug-In Laddhybrid under en vecka och drygt 100 mil och här är våra synpunkter och vår recension från provkörningen.
Vad är Toyota RAV4 Plug-In Hybrid för bil?
Det egentliga namnet på nya RAV4 är RAV4 PHEV (Prime i USA) där PHEV står för Plugin Hybrid Electric Vehicle, alltså en plug-in hybrid. Det är stor skillnad mellan denna nya RAV4 och den “gamla” (2020) RAV4 som har namnet “Hybrid”. Med den nya PHEV så laddar man via eluttag OCH i nedförsbackar när man kör, “Hybrid” modellen laddar bara sitt batteri under färd, typ nedförsbackar. Modellen är annars väl beprövad och fyller faktiskt 27 år i och med denna plug-in version då första RAV4:an såg dagens ljus 1994.
RAV4 som modell ska locka aktiva människor som inte bara kör bilen på asfaltsväg utan också beger sig till skogs eller liknande äventyr.
Toyota har nu valt att stoppa i ett rejält Lithium-Jon batteri på ca 18 kWh i nya RAV4. Detta räcker till en körning på 7,5 mil på bara el under gynnsamma förhållanden. Bilen har totalt tre motorer varav två är elmotorer och den största samsas fram med bensinmotorn. Kraften från de två motorerna fram fördelas av en CVT-växellåda och bak finns enbart 1 ensam elmotor för bakaxeln.
Om vi ska prata vidare om kinderägg så kan dessa tre motorer samköras. Det gör man via att sätta körläget på hybrid och väljer man sedan sportläget så får bilen imponerande prestanda. 0 - 100 km/h går på 6 sek och det är imponerande snabbt för denna typ av bil. Kanske lite kontroversiellt med tanke på miljöbilspremier och låg skatt men jag vågar lova att om du köper en RAV4 PHEV så kommer du testa och du kommer bli imponerad. Chansen är stor att du också inte bara kommer bli imponerad utan mycket imponerad. Kraftig acceleration och ett lagomt styvt chassi som svarar direkt på respons gör att bilen har rejält med körglädje och man får mycket snabbt ett starkt förtroende för bilen.
Standardläget vid normal körning (trycka på startknappen och rulla iväg) är att bilen prioriterar 100% eldrift så länge som möjligt. Har man inte kört elbil så är det bara att falla till föga och i alla fall i stadstrafik njuta av nästan ljudlös framfart. Kommer man ut på stora vägar så tar däck- och vindljud över och här märker man knappt inte om man kör med bensinmotor eller inte.
För oss skogsmänniskor så funkar RAV4 helt ypperligt. Den har fyrhjulsdrift och markfrigång som en Volvo XC70. Det finns även ett körläge som heter “Trail” om man måste ge sig ut riktigt på off-road. Kombinerat med att den ska kunna vada i en halvmeter vatten (inte testat) borgar för att detta är en bil som inte backar för äventyr. Det som man dock imponeras mest av är CVT-växellådan och elmotorerna. Detta är det närmaste jag kört i bilväg som kan liknas med en skotare eller skördare. Man kan alltså smyga i extremt låga farter med riktig kraft och utan risken att det “hoppar iväg”. Detta är en klar fördel när man kör med släp eller krånglar till det off-road. Steglös växling behöver man nog inte ens nämna fördelen med.
Allmänt intryck
Toyota RAV4 PHEV har allt en modern bil av årsmodell 2021 “bör” ha i utrustningsväg. Bilen vi testade var en Style-edition som är den högst utrustade varianten med 19” fälgar, panoramaglastak, head-up display, 360-graders parkeringskamera, adaptiv farthållare med 15 sek autopilot även för ratten och så fortsätter det. Bortser man från det så är det ändå en väldigt trevlig bil att köra. Smidig och helt underbar på landsväg där den svarar snabbt och har mycket bra väghållning. Den funkar även mycket bra på motorväg upp till 120 km/h med låg ljudnivå och bra väghållning. Är man en notorisk fortkörare eller kör mycket på autobahn så finns det helt klart andra bilar som är bättre, men tänk efter, detta är en fyrhjulsdriven SUV.
Stolarna är bra men träsmaken kommer fortare vid långkörning än min egna referens Volvo XC70. Det är i mitt tycke sittdynan som är för platt men det är en subjektiv killgissning och du måste här ha i beaktning att det min personliga uppfattning.
Karossen och motordelen fram är ganska hög och sikten neråt framåt blir därför lite sämre än vad jag är van vid. Här kommer dock parkeringskameran fram till sin rätt och bakåt fungerar backspeglarna jättebra.
Utrymmet i baksätet är bra och nästan lika bra som mitt referensobjekt. Mina tonåringar har åkt med några gånger men de reflekterade givetvis inte över detta utan jublade mest över USB-uttagen och panoramaglastaket (såklart). Ett plus är att baksätets ryggstöd kan fällas i två lägen. Ett läge med svag (vanlig) lutning och ett läge som erbjuder lite mer vinkel. Har man inte fullt med last i bagageutrymmet kan alltså passagerarna välja vad de tycker är mest lämpligt för dem.
Lastutrymmet är bra och när man fäller baksätet så är det inga problem att lasta ex röjsågar. Har du anammat batteri-revolutionen så är det till och med så att det finns ett 230V uttag i bagagen så du kan ladda din batterisåg.
Annars är det som vanligt med Toyota (vi har haft några stycken genom åren), alltså gedigen kvalitet, smarta lösningar, lättkört men kanske inte “BMW-känsla”. Det finns såklart många andra bilar i det så kallade premium segmentet, men jag gissar att du förstår vad jag menar. RAV4 tillverkas förövrigt i en av Toyotas fabriker i Japan. Normalt är annars att Toyotabilar som rullar i Europa tillverkas i någon av Toyotas fabrik i Europa.
Designmässigt så är RAV4 antingen en bil du älskar eller inte älskar. Det är en djärv design både inne och ute. Med svart konstrasttak så tilltalar den mig personligen, min sambo är här tvärtemot. Men det är väl så det ska vara och man måste ge Toyota cred att de vågar ta ut svängarna med designen.
Prestanda och förbrukning
Vi har testat bilen i 100 mil nu och vår snittförbrukning för bensinen blev 0,26 l/mil. Då är långresan när vi hämtade bilen i Stockholm inräknad i detta. På varje laddning kom jag mellan 5 till drygt 7 mil. Här spelar vägens utformning och körsätt in, tillsammans med hur mycket man lastar bilen.
Prestandan är en sak för sig och något som gör att bilen sticker ut. Vill man så kan man sätta bilen i ett hybridläge och med körsättet “Sport” så förvandlas bilen till ett välbalanserat kraftpaket som är riktigt kul att köra. Chassit är väl anpassat för de max 306 hästkrafter och på slingrig landsväg är det lite som att köra go-cart.
Det är snabb acceleration och bilen svarar snabbt och tryggt när man svänger, även när man pressar den. Vill man så kan man ha riktigt skoj med denna bil alltså. Medaljens baksida är att batteriet töms snabbare och så också bensintanken. Men det är just att man har möjligheten som oftast kanske räcker och baserar man sin körning i ECO-mode och anpassar hastigheten efter trafik och hastighetsgränser så blir det istället en effektiv bil med vad vi kan se en riktigt bra bränsleförbrukning.
Är laddhybrid något för dig?
Detta är en fråga du bör ställa dig när du byter bil idag och svaret är beroende på din livssituation och körsätt. Förenklat kan man säga att om man i detta fall kör mest kortare sträckor på upp till 7 mil så är RAV4 troligtvis ett bra alternativ. Kör du dock mycket långresor så förtas effekten av batteridrift ganska snabbt och oavsett laddhybrid så kanske du passar bättre ex i en diesel.
Vårt test innefattade en långresa på 40 mil, två kortare på 10 mil och resten blandad körning upp till runt 5 mil per gång. Slår vi ut detta så blev det totalt 100 mil och jag har tankat totalt 26 liter bensin. Detta ger en snittförbrukning på 0,26 liter per mil. Givetvis har vi också laddat batteriet med el hemifrån. Enligt elräkningen så har jag laddat elbilen för totalt 207 kr under veckan samtidigt som jag köpt bensin för ca 360 kr. Det ger en total bränslekostnad på 570 kr under dessa 100 mil. Skulle jag köra 100 mil med min Volvo XC70 på liknande sätt så skulle det kosta minst 950 kr. Diffen per mil blir 3:80 kr till fördel för RAV4.
Kör man 1.000 mil per år så är RAV4 3.800 kr billigare i bränsleinköp. Observera att detta baseras på vår testvecka som beskrivs ovan. Viktigt är att ta detta som exempel vid dina egna uträkningar. Detta ska sedan sättas i paritet med inköpspris och servicekostnader.
Ett exempel kan vara att jämföra vår testbil med en liknande utrustad Volvo V60 Cross Country med samma utrustningsnivå. Vår bedömning är att de efter att RAV4:ans miljöbonus är avdragen är likvärdiga i inköpskostnad (~500.000 kr vid denna jämförelse). Sedan har vi inte bedömt servicekostnader och man måste också räkna med förhöjd trafikskatt för dieselbilen (ca 6000 per år de första tre åren).
Sammanfattning
Toyota RAV4 är en mycket trevlig bil att köra som också överraskar positivt med körekonomin genom laddhybtidtekniken och klassens största batteri. CVT-lådan är ett stort plus tillsammans med chassit som är rappt och stabilt. Bilen är för sin storlek tyngre än snittet och på lastbilsvågen vägde den in 2.100 kg med undertecknad framför ratten och fulltankat.
Kör man inte för många långresor så är bilen troligtvis ett mycket bra val, speciellt med tanke på att det är miljöklassad hybrid som ändå har rejält med kraft, fyrhjulsdrift och kan dra rejäla släpvagnsvikter.
Prismässigt är den inte billig. Basversionen börjar på 499.000 kr och det är någonstans i detta härad + lite till som toppversionen landar efter att man fått miljöbonus utbetald. Det man bör ha i åtanke att priset faktiskt speglar att man får mycket bil och flärd för pengarna, den känns snarare billigare än några av konkurrenterna så det handlar mer om ett prisläge som generellt stegrats den senaste tiden.
Här är vår video från testet, hänger du med till slutet så får du även med en äkta drönarkrasch!
Har du frågor om bilen är du välkommen att ställa frågor här i tråden, vi ska svara efter bästa förmåga och har mer information som vi kommer lägga till så fort det är klart.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto