Ny Teknik och Elektronik

Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från LTU

39 inlägg 28957 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från LTU

Torbjörn Johnsen  
#668211 Luleå Tekniska Universitet (LTU) arbetar för fullt med att ta fram ett autonomt (förarlöst) maskinkoncept för skogsbruket. En basmaskin har tagits fram som plattform för den fortsatta utvecklingen och först ut är att testa ett nytt markberedningskoncept. Arbetet med Terrängfordonsplattformen (TFP) ingår i ett forskningsprojekt där flera skogsbolag och skogsföretag ingår tillsammans med Skogstekniska klustret i Vindeln. Skogsforum har skrivit om det här maskinbygget tidigare i bl a tråden Fredrik Reuter - Luleå utvecklar förarlös skogsmaskin-finns redan i Finland

1600952078_ltu2.jpg


En labbmaskin - ingen prototyp
Låt oss först av allt vara tydliga med att det här inte är en prototyp för en kommande skogsmaskin vi kan förvänta oss få se i serietillverkning. Det handlar istället om en typ av basmaskin som får utgöra grunden till att arbeta med flera olika forskningsprojekt. LTU har framför allt sin kompetens inom området maskinteknik. D v s att utveckla tekniska lösningar baserat på vad som är möjligt givet dagens tillgängliga elektronik och mekanik. Till sin hjälp i projektet har LTU forskare från SLU som kan skog och även forskare inom områden ”robotics” och ”algoritmer” från både SLU och Umeå Universitet. Tillsammans vill de bidra till utvecklingen av autonoma tekniklösningar. LTU arbetar med likande projekt inom anläggningsbranschen tillsammans med bl a Volvo.

Dieselmotor och pendelarmar
Basmaskinen väger ca 10 ton och har en konventionell drivlina med dieselmotor och hydrostatisk drivning. Hjulen sitter på pendelarmar vilket innebär att den har en stel vridmidja. Därutöver är maskinen nerlusad med avancerad teknik i form av t ex sensorer. Både för att kunna styra men även mäta.

Markeberedning pilotprojekt för TFP
Skogsforskarna letar efter tekniska möjligheter att minska andelen markberedd yta men fortfarande få tillräckligt många bra planteringspunkter. Idag sker markberedning med de största skotarna och de använder mycket energi för att med mekaniskt våld göra om en relativt stor andel av hyggesytan till bra växtplatser för den nya skogen. Med hjälp av TFP vill man nu testa en skonsammare markberedning som skulle kunna utföras av mindre, mer eller mindre självgående och lättare maskiner. Markberedning verkar vara ett mindre komplext område att automatisera än t ex skotning eller avverkning så det är lämpligt att börja med. Kunskap och erfarenheter i den utvecklingen kan sedan tas med vidare när man ger sig i kast med mer avancerade tillämpningar.

Inversmarkberedning
Maskinen på bilderna har ett slags inversmarkberedningsaggregat monterat. Det är inget aggregat för kommersiell användning utan mer av en ”testrigg” där man ska kunna mäta och testa på vilket sätt marken kan bearbetas och hur stor energi det går åt till detta. Utrustningen kommer att visas på Skogstekniska klustrets Exkursion för Framtidens Skogsbruk den 29 september (2020). Nästa vår och sommar kommer forskarna på LTU att köra fälttester och göra olika försök som sedan kommer att sammanställas och publiceras under hösten/vintern 2021. Utmaningen är att få tekniken att känna igen och undvika hinder, kunna identifiera bra eller dåliga planteringspunkter samt planera och optimera arbetet. I projektet kommer drönare att användas för att förse maskinen med underlag.

Ökad produktivitet utan förare
Utveckling av bättre och bättre maskiner har bidragit till att produktiviteten i skogen hela tiden har ökat. Tack vare produktivitetsökningen har skogsbrukets kostnader kunnat hållas på en konkurrenskraftig nivå men under senare år har produktivitetsökningen avstannat. Man skulle kunna sammanfatta de senaste årens produktivitetsutveckling med att maskinerna har blivit större och hållbarare (och därmed tyngre). En viktig faktor när vi pratar produktivitet är att det alltid behövs en förare i maskinen. Det innebär att maskinen begränsas av t ex förarnas arbetstider och ibland kanske också av människans förmåga att utföra många komplexa saker under kort tid. Behovet av att ha en dräglig arbetsmiljö kan också vara något som begränsar möjligheterna att utforma en optimal maskin. Samtidigt har den mänskliga föraren en förmåga att se, uppfatta och anpassa maskinens arbete i en extremt komplex miljö på ett sätt som vi ännu inte har klarat av att ersätta med datorer och sensorer.

Om maskinen inte skulle ”begränsas” av att en förare måsta finnas med hela tiden skulle man kunna uppnå en del andra fördelar. Maskinerna skulle te x kunna arbeta dygnet runt. De skulle kunna göras mindre och billigare (förarmiljö kostar både i vikt och pengar) men vara fler och de skulle kunna utföra arbeten som det idag är svårt att få människor att utföra (plantering, röjning…).

Detektering är nyckeln
Den stora utmaningen när det gäller att utveckla autonom teknik är att lyckas med den s k detekteringen. D v s att lära algoritmer att via bilder och/eller sensorer känna igen saker i fält för att sedan reagera på dem på ett förprogrammerat sätt. Det är nog ganska exakt samma utmaningar som bilindustrin jobbar med för att få fram självkörande bilar. På slät asfalt…

Hur ska tekniken kunna se skillnad på en stubbe eller en sten? Hur kan man läsa av terrängen? Känna skillnad på olika träd osv. Här samarbetar tekniker, matematiker och datasnillen för att komma vidare.

Teknikforskningen ligger efter i skogen
Jag tycker att det är glädjande att det finns sådana här initiativ och forskningsprojekt. Magnus Karlberg, som leder arbetet med TFP på LTU, jämför med ett stort projekt i anläggningsbranschen där LTU medverkar.

-I projektet ”Electric Site” där energimyndigheten, Volvo och Scania m fl deltar satsas det flera hundra miljoner i utvecklingspengar i ett enda projekt. Om skogsbruket ska komma någon vart inom det här området så måste det till breda samarbeten med många aktörer för att få till finansiering.

Magnus upplever ändå att det håller på och ändrar sig ganska snabbt. Från att förarlöst har sett som ”science fiction” så finns det nu en allt mer utbredd inställning om att ”Ja, kanske, det kan gå...”. Det finns också större intresse idag från Vinnova och Energimyndigheten av att stötta sådana här projekt finansiellt.

Utvecklingsmodellen haltar idag
Om vi backar bandet 50 år, tills tiden då den skogstekniska utvecklingen satte ordentlig fart, så såg ansvarsfördelningen helt annorlunda ut. Då var det skogsbolagen som köpte maskinerna. De kunde beställa maskiner som enbart fanns på ritbordet och de tog en stor del av risken och kostnaden för utvecklingsarbetet. Sedan några decennier tillbaka så köps och ägs idag skogsmaskinerna av privata skogsmaskinentreprenörer. Små företag med ytterst begränsade finansiella muskler och utan någon som helst möjlighet att ta på sig ytterligare risker i osäkra utvecklingsprojekt. Det här påverkar givetvis också hur skogsmaskintillverkarna arbetar med sin utveckling. De stora resurserna läggs på att förbättra befintliga maskinsystem för ökad utnyttjandegrad och produktivitet för entreprenören. Något som utöver allt hållbarare maskiner också till viss del leder till större och tyngre maskiner. Om Sverige (och Finland) ska behålla sin marknadsdominans inom det skogstekniska området så krävs mer av grundläggande forskning och utveckling. Av det här slaget som nu sker på LTU i Luleå. Glädjande nog så bidrar bl a Holmen, SCA och Sveaskog med medel och Komatsu Forest i Umeå är aktiva i flera teknikutvecklingsprojekt.

Autonomt testprojekt i lantbruket
Tidningen Jordbruksaktuellt skrev häromdagen om ett forskningsprojekt som planers med TFP som bas. Om hur man kan lösa insamling och hantering av storbalar förarlöst. Det är ett område där det idag sker en del olycksfall och det är också ett område där det borde vara lätt att utveckla autonom teknik. Ja menar: stora vita balar på ett slätt grönt fält! Vad kan gå fel?

Skogsforum följer utvecklingen och vi kommer att titta närmare på försöken som görs med markberedning framöver.



Här hittar ni Luleå Tekniska högskola och här finns ytterligare en video på TFP.





   TS
Användarvisningsbild

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

svampbob  
#668760 Är det någon som tror att det här kommer att funka i praktiken? Den kan säkert markbereda ute på en gräsmatta men försök skriva den algoritm som ska få den att gå över stock och sten samt komma loss när den har fastnat.

Avatar Fallback

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

r93  
#669004 Nej!
Det ligger oerhört långt fram i tiden, när det inte ens har blivit kommersiellt med autonoma jordbruksmaskiner, så kan jag inte se att skogen skulle komma innan.

Jordbruket har både större marknad och betydligt enklare moment.

Debatten om självkörande fordon försvann lite när uber Volvon körde ihjäl en i Arizona.

Användarvisningsbild

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

svampbob  
#669008 Jag gav upp för 20 år sedan efter att ha läst AI så långt det gick i Sverige. Jag såg hur trubbiga verktygen var och komplex verkligheten är. Jag hade kompisar som gick vidare och började forska bl.a. inom autonoma skogsmaskiner tillsammans med Komatsu och än har jag inte sett några resultat.
Hittills är det bara inom slutna världar som AI har gett några resultat såsom inom schack.

Användarvisningsbild

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

totte  
#669092 Sen är ju den intressanta frågan varför det är så otroligt eftersträvansvärt att vi människor inte längre skall göra något.

Kan som ett kuriosum tillägga att redan på femtiotalet var det forskare som förutsåg att de redan inom tio år skulle ha skapat en dator som var som som en mänsklig hjärna. Har inte referenserna aktuella, men vill minnas att det var bl a Herbert Simon.

Avatar Fallback

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669145 Gräsklipparrobot har blivit väldigt populärt... :)

Avatar Fallback

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

tallen100  
#669148 Blir ju lite besvärligt att gräva ner och ta upp kabel runt varje fall... 😉
Blir kanske att sysselsätta fler personer än det manuella körandet skulle ha gjort 🤣

Avatar Fallback

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669151
r93 skrev:kommersiellt med autonoma jordbruksmaskiner,


Ja, det lär ju vara lättare. Hur ser det ut på den fronten i dag, GPS-stöd och autovändning finns väl?

Avatar Fallback

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

Avslutat-02  
#669153 Betydligt mer än så..
Man kan styra hela skörden eller varför inte sådden med satellit.
På felmarginalen av ca 3 cm..

Användarvisningsbild

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

svampbob  
#669158
totte skrev:Sen är ju den intressanta frågan varför det är så otroligt eftersträvansvärt att vi människor inte längre skall göra något.

Kan som ett kuriosum tillägga att redan på femtiotalet var det forskare som förutsåg att de redan inom tio år skulle ha skapat en dator som var som som en mänsklig hjärna. Har inte referenserna aktuella, men vill minnas att det var bl a Herbert Simon.


Ja så var det. Den första vågen inom AI var där i slutet på 50 och igenom 60-talet. Det dom åstadkom då är inte så långt ifrån var vi är nu.
Under 80-talet kom högnivå språken såsom Prolog med vars hjälp man försökte få datorerna att resonera sig fram till kunskap.
För mig liknar det Wittgenstein tidiga verk där han arbetade med satsbyggnad och dess mening. Neurala nätverk var även på modet under den perioden.

Egentligen hur svårt ska det vara att emulera en människa? Av någon anledning är det något som ständigt gäckar oss.

Avatar Fallback

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669160 Prolog och Wittgenstein, intellektuellt värre! :)

Avatar Fallback

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

r93  
#669168
Mangan skrev:
r93 skrev:kommersiellt med autonoma jordbruksmaskiner,


Ja, det lär ju vara lättare. Hur ser det ut på den fronten i dag, GPS-stöd och autovändning finns väl?


Det gör det, men det måste ju ändå vara en i hytten.

Målet med en autonom maskin måste väl ändå vara att man kör igång den på ett fält, sedan så kan man ägna sin dag åt andra sysslor.

Jag såg ett avsnitt av vetenskapens värld för ganska länge sedan, där visade dom hur mycket datorkraft det gick åt att lära en AI hur en katt såg ut från olika vinklar, efter det programmet så inser man hur långt bort AI är i skogen.

På Amazons robotlager fungerar det nog bra.

Avatar Fallback

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

simon.91  
#669230 Jag tror nog det dröjer tills vi får se fristående AI markberedare som sköter sig själva.

Sneglar man mot industrin så har ju automatiseringen där gått mot att man har operatörer som övervakar ett antal maskiner. Jag tänker 4 automatiserade robotar per hygge, 1 operatör per 2 hyggen. Maskinen är så pass smart att den stannar och begär hjälp av operatören innan den välter. Iaf dom flesta gångerna 🙃

Användarvisningsbild

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

Torbjörn Johnsen  
#669443 Här finns ett pressmeddelande från LTU

https://www.mynewsdesk.com/se/lulea_tek ... en-3037809

Samt en ny video som publicerades av LTU idag:


   TS
Användarvisningsbild

Re: Terrängfordonsplattformen – förarlöst maskinkoncept från

totte  
#669506 Det verkar bygga på en grundsyn att människan är ett problem som måste förvisas till periferin. Att göra något på ett bättre sätt förutsätts kräva att maskinen gör det själv.

Det svarar då på min fråga om varför det anses så viktigt att bli av med oss själva. Vi är inte bra nog, så enkelt är det. En ganska skrämmande syn på människan, inte av nån ondska utan oftast omedvetet inbäddad i teknikoptimismen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).