Föryngring

Trädslagsval

14 inlägg 3397 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trädslagsval

jonsskl  
#650741 Hej,
det blir alltmer uppenbart att gran inte är framtidens trädslag i Södra Sverige (Skåne, i detta fall) p.g.a. milda vintrar, sommartorka, stormar, och barkborreangrepp. Vilka trädslag (för produktionsändamål) ska man satsa på att plantera, d.v.s., vilka trädslag tål det nya klimatet med vintrar utan frost och återkommande sommartorka?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Trädslagsval

halvproffs  
#650750 De som kan detta är väl skogsforskare förmodligen även om dom inte heller har någon spåkula. Annars är det väl ädellöv som är bäst tror jag.
Kan det bli så tillslut att det går att ha typ kokospalmer och andra exoter?. Hemska tanke.

Användarvisningsbild

Re: Trädslagsval

jonsskl  
#650752
halvproffs skrev:De som kan detta är väl skogsforskare förmodligen även om dom inte heller har någon spåkula. Annars är det väl ädellöv som är bäst tror jag.
Kan det bli så tillslut att det går att ha typ kokospalmer och andra exoter?. Hemska tanke.

Jo, men de svävar ofta på målet. Har för mig att boken inte gillar sommartorka den heller. Månne Ek kan vara något, Douglasgran, tall och lärk? De tre sistnämnda behöver dock hägnas in...
Ja, det får kanske bli kokospalmer då 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Trädslagsval

alias  
#650755
jonsskl skrev:Hej,
det blir alltmer uppenbart att gran inte är framtidens trädslag i Södra Sverige (Skåne, i detta fall) p.g.a. milda vintrar, sommartorka, stormar, och barkborreangrepp. Vilka trädslag (för produktionsändamål) ska man satsa på att plantera, d.v.s., vilka trädslag tål det nya klimatet med vintrar utan frost och återkommande sommartorka?


Kan konstatera att inget trädslag gillar extremväder. Har områden med isälvsavlagringar och bitvis tunnt jorddjup. Där tog både gran, tall, björk och hybridlärk stryk under sommaren 2018.

Tar vattnet slut så dör trädet - oavsett art.

Om marken är lämplig för gran så plantera gran, är det sandigt eller torrt så välj tall, är det lera så kan nog ek vara ett vettigt alternativ.

Är du FSC-certifierad så får du läsa på lite gällade användning av exoter och är du i den nemorala zonen så tror jag att du har restriktioner även för vanlig rödgran.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Trädslagsval

jonsskl  
#650757 Alias, tack för svaret. Jo, naturligtvis är det så, inga träd gillar extremväder, men det är väl en fråga om vilka som klarar sig minst dåligt. Vad är nemorala zonen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Trädslagsval

alias  
#650763
jonsskl skrev:Alias, tack för svaret. Jo, naturligtvis är det så, inga träd gillar extremväder, men det är väl en fråga om vilka som klarar sig minst dåligt. Vad är nemorala zonen?


@Tåndemåla får rätta mig om mitt minne sviker mig, men jag har för mig att den nemorala zonen definieras som området söder om granens naturliga sydliga gräns. Har för mig att avgränsningen i FSC-certifieringen i alla fall delvis har följt väg E22 i Blekinge och Skåne.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Trädslagsval

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#650779 Det är över lag rätt men den följer även Halland södra Kustland upp till Falkenberg. Men i gränslandet kan enskilda fastigheter båda sidorna om gränsen räknas som nemoral eller boreala.

Vad det gäller trädslag är tall det som tål torka bäst. Men är det gran mark är gran Douglas eller lärk att föredra om man inte vill köra bok eller ek. Avenboken tål torka bra.

Användarvisningsbild

Re: Trädslagsval

jonsskl  
#650780 Tåndemåla: stort tack för utförligt svar. Då har jag lite olika alternativ att arbeta med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trädslagsval

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#650807 Är man orolig för extremväder så tror jag på riskspridning. Extremväder kan ju vara hagelstorm, blötsnö, underkylt regn, torka, översvämning och säkert mycket annat. Inget av trädslagen funkar på allt men vissa av dem hanterar en del av dem bättre än andra.

Användarvisningsbild

Re: Trädslagsval

jonsskl  
#796072 Absolut, och aldrig har väl ståndortsanpassning (för rådande och förväntat framtida klimat) varit så viktigt som nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trädslagsval

strumpa  
#796077 Fast så svårt ska det ju inte behöva vara. Facit finns ju ofta bara genom att titta söderut. T.ex så motsvarar dagens klimat i Gävle det som rådde i Uppsala under andra halvan av 1800-talet.

Bor man i Skåne och tror att klimatet om hundra år är något varmare så kanske man ska se vad som funkar i Danmark i dagsläget t.ex. Tror man på större temperaturökning så kanske det finns lämpliga områden i norra Tyskland som kan användas som förebild?

Användarvisningsbild

Re: Trädslagsval

jonsskl  
#796079 Jo, men det tycks gå så fort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trädslagsval

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796101 När det gäller temperatur och t.ex. vinterns längd så funkar den förenklade modellen med att kolla på sydligare breddgrader.

Det som också sägs är att klimatet blir varmare, torrare och blötare. Skogen behöver helt enkelt vara robustare än tidigare när vi ser längre perioder med torka och kraftigare regn när de väl kommer.
Frågan jag ställer mig är om mildare vintrar hos er norrut ökar risken för snöbrott? Det är kanske mer en skötselfråga än en trädslagsfråga?

Avatar Fallback

Re: Trädslagsval

strumpa  
#796105 Om historien kan lära oss något här så har kallare perioder inneburit höjda sjönivåer, försumpning, podsolifiering av jordar etc. Värmeperioder det omvända.

Snöbrott kan det nog vara så. Mellersta Norrlands kustlandskap har ju haft rätt ordentliga snövintrar nu på slutet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).