Traktorer och processorer

Allsidig maskin

7 inlägg 2026 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Allsidig maskin

ventojanne  
#626337 Letar efter en allsidig maskin i mindre mått som klarar att planera ut grus/jord med planerskopa på gården, flytta lite saker på gården med pallgafflar, ploga snö på gården samt klara dra en mindre skogsvagn med kran i skogen med bra framkomlighet vid gallring och vedhuggning. Den ska ersätta 4-hjuling och mindre kompaktlastare om möjligt.
Klarar jag detta med en maskin eller behöver jag flera?
Ge gärna förslag



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Allsidig maskin

Robertberg  
#626345 @Axwell kan nog ge råd, han har en minitraktor med lastare, grävaggregat och skogsvagn.

Avatar Fallback

Re: Allsidig maskin

Norrtälje  
#626354 Låter som du söker en skogstraktor i 50hk klassen.

Avatar Fallback

Re: Allsidig maskin

jannee  
#626365 Har själv en gammal bakhjulsdriven Boxer som hjälpligt klarar av allt detta.
En kompis har en 430 som han kör i skogen med.
Med en driven timmervagn och hydraulkran kör han även ut all skördaravverkad skog - även groten.
För honom fungerar allt väl.
Man behöver inte speciellt avancerad utrustning för att kunna genomföra t.o.m. större arbeten - visst det tar längre tid men allt blir ofta som man själv vill ha det, och till rätt kostnad.

Avatar Fallback

Re: Allsidig maskin

Avslutat-02  
#626368 Bm 400-430 är en trevlig maskin.

Mf 240 - 565...

Avatar Fallback

Re: Allsidig maskin

axwell  
#626371
Robertberg skrev:av Robertberg » 36 min
@Axwell kan nog ge råd, han har en minitraktor med lastare, grävaggregat och skogsvagn.


Dessvärre, sålde min 18 hp Yanmar drygt 1 år sedan.

Dagens kombo passar nog TS krav bättre.

En Kubota L4200 med varm hytt och ev. AC(har inte provkört AC:n än), ca 44 hp, hydrostat, 4wd, ca 4o l/m och 170 bar.
Bredd 150 cm, Kranman 4,5t griplastarvagn 162 cm.

Lastaren lyfter 0,9m3 snöskopa även med blöt snö, kanske inte lika högt som en kompaktlastare.

Tyvärr inte plats för vändbar stol, fungerar hyggligt ändå, kan välja att sitta bakvänd på ratten eller stå på bakviktens plana yta bakom traktorn vid stängd bakruta.

Användarvisningsbild

Re: Allsidig maskin

ventojanne  
#626384
ventojanne skrev:Letar efter en allsidig maskin i mindre mått som klarar att planera ut grus/jord med planerskopa på gården, flytta lite saker på gården med pallgafflar, ploga snö på gården samt klara dra en mindre skogsvagn med kran i skogen med bra framkomlighet vid gallring och vedhuggning. Den ska ersätta 4-hjuling och mindre kompaktlastare om möjligt.
Klarar jag detta med en maskin eller behöver jag flera?
Ge gärna förslag


Kom att tänka på en sak! En everrun 12 kompaktlastare midjestyrd, borde väl gå bra i skogen med en skogsvagn med kran efter? Någon som kör kompaktlastare i skogen?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).