Skotare

Säkring går när jag lägger ur p-broms Timberjack 810b

2 inlägg 2006 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Säkring går när jag lägger ur p-broms Timberjack 810b

Lolich  
#603143 Hej! Har en 810b som bränner säkringen när när jag lägger ur p-bromsen.
Tänkte bara höra om någon har koll på om där brukar vara några vanligt förekommande fel angående p-broms, arbetsvarvtalsbrytare och bakhjulsdriften, då det är dessa funktioner säkringen är till.
Mvh. Emil



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Säkring går när jag lägger ur p-broms Timberjack 810b

AKKAMAAN  
#603180 Kortslutningar kan bero på så många olika saker. Trasiga ledningar, brunna elnagneter är nog de vanliga orsakerna.

Alla tre funktioner du nämner har en elmagnet inblandad. Du säger arbetavarvtalsbrytare... Är det via ett relä eller direkt till dragmagneten på bränslepumpen? Arbetsvarvtalet ska väl läggas ur när du frigör p-bromsen och då borde magneten för arbetsvarv bli strömlös. Dvs då borde inte den vara orsak till kortslutningen.
Se till att du har en hop med säkringar till hands innan du börjar felsöka.
Lyft av de svarta fyrkantiga plasthattarna på alla elventiler som lyder under säkringen och koppla isär anslutningen till dragmagneten. Är det de enda förbrukare till säkringen? Inga relä?
I så fall prova om säkringen håller nu när du manövrerar p-brimsknappen. Om den fortfarande går så har du kortslutning i nån ledning. Om den inte går, återanslut en av förbrukerna och gör samma test. Upprepa tills du hittar var kortslutning en är.
Elmagneter på elventiler har en inre resistans som man kan mäta upp med ohm-meter men då måste man veta vilken resistans dessa spolar skall ha. Brukar stå angivet men kan vara svårt att se.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).