lör 28 dec 2019, 17:02#603180
Kortslutningar kan bero på så många olika saker. Trasiga ledningar, brunna elnagneter är nog de vanliga orsakerna.
Alla tre funktioner du nämner har en elmagnet inblandad. Du säger arbetavarvtalsbrytare... Är det via ett relä eller direkt till dragmagneten på bränslepumpen? Arbetsvarvtalet ska väl läggas ur när du frigör p-bromsen och då borde magneten för arbetsvarv bli strömlös. Dvs då borde inte den vara orsak till kortslutningen.
Se till att du har en hop med säkringar till hands innan du börjar felsöka.
Lyft av de svarta fyrkantiga plasthattarna på alla elventiler som lyder under säkringen och koppla isär anslutningen till dragmagneten. Är det de enda förbrukare till säkringen? Inga relä?
I så fall prova om säkringen håller nu när du manövrerar p-brimsknappen. Om den fortfarande går så har du kortslutning i nån ledning. Om den inte går, återanslut en av förbrukerna och gör samma test. Upprepa tills du hittar var kortslutning en är.
Elmagneter på elventiler har en inre resistans som man kan mäta upp med ohm-meter men då måste man veta vilken resistans dessa spolar skall ha. Brukar stå angivet men kan vara svårt att se.
Man lär så länge man undervisar...
//Per A