Skogsvagn (Huggarvagnar)

Stödben

44 inlägg 12896 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stödben

Roger st  
#595015 Hej
Tittar efter begagnad traktor och huggarvagn. Sprang på en vagn med släpande stödben istället för hydrauliska. Har själv ingen tidigare erfarenhet. ( NYBLIVEN markägare) Är det nån därute som har lite erfarenhet om det är något att ha eller skall man bara titta efter hydrauliska stödben.
Tack på förhand



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Stödben

Nyborg  
#595023 Fördelen med släpande är väl att man inte behöver fälla upp dem innan man kör. Kan vara lätt att glömma! 😡 På min kärra hänger det en hydraulkolv med platta i botten. Dock inte så stadigt, men hjälper till så att kärran inte välter vid lastning. (Nu kör jag ju inga mängder med denna, skulle jag ha ett större behov skulle nog ändå hydrauliska stödben vara att föredra).

Användarvisningsbild

Re: Stödben

Ängagärdet  
#595027 Det går alltid uppgradera till hydrauliska stödben senare.

Användarvisningsbild

Re: Stödben

Roger st  
#595146 👍 Tack för råden. Blir nog att titta efter hydrauliska stödben

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stödben

halvproffs  
#595166
Roger st skrev:👍 Tack för råden. Blir nog att titta efter hydrauliska stödben


Det gör du rätt i och det ska helst vara vagnsstyrning för det underlättar mycket vid körning i skogen.

Avatar Fallback

Re: Stödben

slatte  
#595167 Vagnstyrning före stödben alla dagar i veckan.

Avatar Fallback

Re: Stödben

Robertberg  
#595169 Ja man klarar sig ganska bra med bara ramstyrning, även på en normal 10-tonsvagn.

Avatar Fallback

Re: Stödben

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595295 Vill inte ha stödben

Användarvisningsbild

Re: Stödben

ss0803  
#595302 Kör också utan stödben.

Med vagnstyrningen i motsatt riktning till de första stockarna så fungerar det utmärkt.

Avatar Fallback

Re: Stödben

valtra mega  
#595367 Skulle inte köpa en vagn som saknar stödben eller ramstyrning
Har 8 m kran på vagnen och ofta svänger jag ut ramstyrningen allt för att förlänga räckvidden så förstår inte att någon vill vara utan stödben

Användarvisningsbild

Re: Stödben

Grålle52  
#595369 Min vreten välter nästan på plan väg. Skulle aldrig funka utan stödben. Tyvärr

Avatar Fallback

Re: Stödben

Avslutat-02  
#595370 samma med den moheda som jag kör om dagarna... ingen hit att ens försöka utan stödben...

Avatar Fallback

Re: Stödben

Sagabo  
#595377 Klart det ska vara stödben! Man använder ju kranen till att lyfta så mycket mer än stockar. Takstolar, järnbalkar, stenar, att dika med och mycket mer 😀 Då känns det väldigt bra att ha stödben 👌

Användarvisningsbild

Re: Stödben

Bert1  
#595450 Nån här som kör med vätska i hjulen för mer stabilitet?

Avatar Fallback

Re: Stödben

valtra mega  
#595472 Hade förut en patruuna 9 tons med 400 däck den var det vätska i däcken på från ny hade punktering på 2 eller 3 däck och inte gick det att jämföra vagnen med förrut så hade jag inte byt bort den så hade jag nog fyllt vätska i hjulen på nytt

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).