Jakt och Fiske

Pris och försäljning älgkött?

11 inlägg 85558 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pris och försäljning älgkött?

Torbjörn Johnsen  
#585383 Nu så här i jakttider dyker det upp frågor om priset på älgkött och vad som gäller om man vill sälja eller köpa viltkött. Det finns en diskussion och lite priser i den här tråden från 2016 men frågan är aktuell och det är intressant att diskutera om dagens fokus på närproducerat även drar upp efterfrågan och pris på älgkött eller annat vilt?

De flesta som jagar använder väl viltköttet själva för egna behov och njutning men i en del jaktlag blir det fortfarande mer kött än vad jägarna och markägarna behöver. Då kan det vara en bra idé att sälja köttet vidare.

Vem får sälja och hur mycket?
Jag har tittat lite på livsmedelsverkets information om vad som gäller vid försäljning av viltkött och reglerna är ganska generösa om man bortser från kött från vildsvin eller björn där det krävs veterinärbesiktning (p g a risk för trikinförekomst). När det gäller älg, rådjur, hjort eller annat småvilt (typ hare och fågel) så behövs ingen veterinärbesiktning innan köttet säljs (eller ges bort som gåva).

Det finns två olika nivåer som man kan ikläda sig som "köttleverantör". Dels som vanlig privatperson och då kan man sälja kött som slaktkroppar, parter (delar) eller som färdigstyckat. I det här fallet får man under ett år sälja en hel vuxen älg (eller 2 kalvar), 3 vuxna hjortar eller 10 rådjur. (se tabellen nedan)

1567687859_skärmavbild_2019-09-05_kl._14.31.08.png


Dels så kan man sälja viltkött i egenskap av "primärproducent". Det innebär att man har ett större ansvar för livsmedelssäkerheten men så vitt jag kan tolka det så behöver man inte veterinärbesiktiga köttet. Däremot får man inte sälja färdigstyckat kött utan ska leverera "primärprodukter" i form av hela djur/slaktkroppar, urtagna/sotade men med päls eller fjäderdräkt på. I det här fallet kan jägaren leverera 25 gånger så mycket vilt som i fallet ovan som privatperson. D v s 25 vuxna älgar (eller 50 kalvar), 75 vuxna hjortar eller 250 rådjur (se tabell här nedan) per person. Jägaren är då att betrakta som primärproducent men behöver ändå inte underkasta sig kontroll eller uppfylla myndigheters krav som finns på andra livsmedelsproducenter.

1567687859_skärmavbild_2019-09-05_kl._12.23.45.png


OBS att de aktuella kvoterna gäller per person så i ett jaktlag får varje jakträttsinnehavare sälja motsvarande mängd kött per person.

Här kan ni läsa mer på livsmedelsverkets sajt om regler för köttförsäljning.

Pris för älgkött?
Jag kollade lite om olika prisnivåer för älgkött. I det fall köttet köps upp av viltslakterier eller professionella viltuppköpare verkar det betalas runt 45-55 kr per kilo (slaktkropp = urtagen/sotad kropp d v s kött + ben). Sedan finns det en massa avdrag för skottskador mm.

Priset för färdigstyckade produkter kan nog variera väldigt mycket och det verkar även bero mycket på vilken relation man har till kunden. 80-100 kr/kg för styckdetaljer utan ben florerar som exempel men högre för de finaste bitarna. Färdigmalen älgfärs verkar ligga runt 70-80 kr/kg.

1567687926_fullsizeoutput_76d1.jpeg


Pris i butik för älgkött
Jag roade mig med att kolla vad det kostar att köpa en bit fryst älgkött (från 2018) på ICA här i stan. Där kostade en benfri älgstek 339 kr/kg, Grytbitarna 169 kr/kg och älgfärsen 149 kr/kg.

1567687906_img_6591.jpg


Var ligger ett rimligt pris per kg för älgkött tycker ni? Och hur förhåller ni er till att sälja viltkött?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Pris och försäljning älgkött?

Pertan69  
#585849 Vi har sålt någon älg när det blivit fullt i alla frysar, brukar ta 100:-/kg färdigstyckat och då endast hel eller halv älg, slaktad 50:-/kg

Avatar Fallback

Re: Pris och försäljning älgkött?

mooos73  
#585866 Säljer inte, fyller frysen och avstår ist från att köpa kött i affären. Undantag bacon, korv och om det är riktigt bra pris på gris som omväxling.
Dom år man har lite för mkt är det väldigt uppskattade gåvor.......
Får dock förfrågningar årligen från folk som vill köpa.......

Avatar Fallback

Re: Pris och försäljning älgkött?

alias  
#585918 @Torbjörn Johnsen:

När jag kollar på priserna du anger ovan så förefaller det som väldigt dåligt betalt för att stycka älgen.

Brukar man inte räkna med att man tappar nästa hälften av vikten jämfört med kilo slaktvikt (ben m.m.)?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Pris och försäljning älgkött?

Brorsan  
#585929 Ca hälften går bort vid benfri styckning, av det styckade blir ca hälften färs, och grytbitar.
Våran styckare brukar ta 12 kr/kg för styck och vacumpackning.

Användarvisningsbild

Re: Pris och försäljning älgkött?

Perreverre  
#589362 Jag är privatperson, inte jägare, känner inga jägare men tycker det är fantastiskt roligt och gott att röka älgkött - framförallt älghjärta. Jag hör att man slänger hjärta åt hundarna ?!?! Kan det vara sant?
Är det möjligt för mig att komma i direktkontakt med någon som kan slänga ett hjärta åt mitt håll istället? En gång om ret bara. Det räcker för mig.
Mina allrasomhjärtligaste hälsningar
Per Strandin 0708423983 :wink: :wink:

Avatar Fallback

Re: Pris och försäljning älgkött?

zeetorg  
#589395 Vart håller du till?

Användarvisningsbild

Re: Pris och försäljning älgkött?

halvproffs  
#589397 Stockholm enligt eniro

Användarvisningsbild

Re: Pris och försäljning älgkött?

MarcvanVliet  
#589972 Hej,

Ledsen för att du har klippt det här inlägget, men jag har en relaterad fråga. Dessutom översätts detta med Google så min ursäkt för den dåliga grammatiken.

Vi (en liten grupp kockkockar) ska göra en vildmarkscamping i södra Sverige nästa 18-26 oktober. Vi skulle verkligen vilja förbereda lokalt jaktat kött på en öppen eld med traditionella tekniker. Vi vill köpa det här köttet från en jägare eller slaktare. Vi letar efter stora delar som vi kan klippa själv. Så inga stormarknader filéer eller biffar. Vi börjar vår resa nära Ronneby.

Jag skulle vilja komma i kontakt med människor runt Ronneby som kan sälja oss detta kött.

Tack i förväg och ha en trevlig dag!

Marc van Vliet

Användarvisningsbild

Re: Pris och försäljning älgkött?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589980 Bra tråd, intressant att veta att man/nån annan faktiskt är laglig ibland

Användarvisningsbild

Re: Pris och försäljning älgkött?

MarcvanVliet  
#590573 Hej, ja vi vill undvika problem, så lagligt är det enda sättet för oss!
Så någon som är intresserad av att sälja lite vildsvin / älg / rådjur till oss ärliga vildmarkskockar? Vi kan hämta det nästa helg eller veckan efter det. Vi läger som sagt nära Ronneby.

tack igen!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).