Skotare

Startproblem Gremo 950

4 inlägg 2766 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Startproblem Gremo 950

velgro77  
#37014 Var och tittade på Gremo 950 som inte att starta med nyckel längre, det bara knäpper till när man försöker starta. Batterierna är bra och maskinen går att starta om man hissar upp hytten och startar direkt på startmotorn via polerna. Vad kan detta bero på, är det tändningslåset som är slut. Elen kommer igång i maskin om man vrider nyckeln till läge 2 men läge 3 fungerar inte då den inte startar.
Vore tacksam för lite idéer eller om någon redan upplevt samma problem och löst det.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37015 Det kan säkert vara en uppsjö av olika saker detta beror på.
En av dessa som jag med säkerhet vet ger detta fenomen är när huvudströmbrytaren börjar ge upp.
Sitter det en mekanisk huvudströmbrytare på denna?
Är det så kan det räcka att tvinga in kontakten lite extra, fungerar ett tag iaf.
Prova att lägga in en bricka mellan nyckeln och kontaktplattan för att få mer tryck.
Fungerar inte detta så prova att koppla förbi den.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37028 slut solenoid eller att den kärvar... har varit så på ett antal bilar å traktorer ja haft...

prova att knacka me en hammare eller nått på startmotorn samtidigt som ngn håller nyckeln på start läget... det kan räcka att göra så, så kan start motorn hoppa igång, kanske för den gången å ibland så lagar den sej själv för ett tag :?

Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37055 Kolla kol/regulator

(även om du har ström i batteri)

Har vid 2 olika tillfällen varit med om att maskinen ej startar på nyckel men om man byglar direkt på startmotor snurrar det igång. Detta på 2 helt olika maskiner. Felet bägge gånger var att kolen var helt nere.

Sedan kan det naturligtvis bero på alla de anledningarna som nämnts ovan, men jag tyckte felet var lite lurigt att hitta första gången och därför värt att kollas.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).