Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Rottne Blondin -73: Överbliven del efter topprenovering

11 inlägg 8925 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rottne Blondin -73: Överbliven del efter topprenovering

granqvist  
#554719 Har nyligen slutfört topprenoveringen på min Blondin. Snöpligt nog blev bifogade del över efter slutförd montering. Har inte hittat dess plats utan att riva något.

Det gick till så att monteringsarbetet gjordes i godan ro och litet efter att arbetet avslutats ser jag plåtbiten liggandes.

Nämnas kan att separata transmissionsoljekylaren har av någon tidigare ägare ersatts med en som ligger under motorvätskekylaren, ifall det nu har någon betydelse i det här sammanhanget.

Frågan är: var hör denna plåtbit hemma?

1551700520_20190225_181906.jpg


1551700520_20190225_181852.jpg




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin -73: Överbliven del efter topprenovering

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554722 Är det nått pris för den som gissar rätt? 😀

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin -73: Överbliven del efter topprenovering

Håkan A  
#554842 Eftersom ingen annan gissat något slänger jag ur mig följande gissning: Det är ett gångjärn som suttit skruvat i toppens eller motorblockets gavel, skulle t.ex. kunna vara till batteriets monteringsplatta (även om det ser ut att vara i klenaste laget som sådant gångjärn). Vissa äldre maskiner hade batteriet monterat på en platta som satt över ventilkåpan, och för att lättare kunna byta batteri kunde man vrida plattan en bit åt sidan.

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin -73: Överbliven del efter topprenovering

granqvist  
#555324 Nu ska jag putta på lite. Håkan A: du har helt rätt att maskin i fråga har en batteriplatta som ligger på ventilkåpan. Men batteriplattan och gavelplattan finns där.

Då jag kollar i reservdelsmappen hittar jag inget som liknar. Å andra sidan så hänvisar mappen till Ford åf i frågan om flesta motordetaljer.

I princip är det ju bara att söka efter i toppen/blocket efter två hål med cc avståndet lika som på den överblivna plåten. Men som sagt så har jag inte hittat dem.

Nämnas kan att maskin har varit igång och verkar inte funktionellt beroende av delen som fattas, men det är retsamt att inte kunna lösa problemet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne Blondin -73: Överbliven del efter topprenovering

Bax  
#555326 Den där böjen ser ju ut att kunna skydda nåt rör/slang/kabel.
Motorvärmarkabeln?

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin -73: Överbliven del efter topprenovering

bgl  
#555330 Ingen aning, men den rund stången är avbruten i båda ändar. I ena änden verkar det ha skett efter högre belastning än avsett.
Är du f.ö. säker på att den kommer från Blondinen och inte är en "bra att ha grej" som råkat bli framplockad? ^#(^

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin -73: Överbliven del efter topprenovering

tallen100  
#555335 Tycker det ser ut att finnas lite blå färg på den..

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin -73: Överbliven del efter topprenovering

granqvist  
#555572 Är 99% säker att delen blev demonterad i samband med topprenoveringen. Den ska fästas med samma bultdimension som gavelplattan. Eftersom bultarna låg i samma låda kunde jag dubbelchecka. Och färgen är en lite trött ford-blå.

Såpass mycket gjorde vi om att vi rev batteri- och gavelplattan och försökte placera in överblivna delen där. Men hur man än vred och vände på'n så fanns det ingen naturlig plats där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne Blondin -73: Överbliven del efter topprenovering

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555575 Spännande bildgissningstävling detta!
Min gissning är att det är en kabelstyrning vid batteriet eller startmotorn.

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin -73: Överbliven del efter topprenovering

Hypro77  
#565754 Skicka bilden till reservdelar Rottne industri vetja!

Användarvisningsbild

Re: Rottne Blondin -73: Överbliven del efter topprenovering

Fredi  
#579719 Avbrutna ändor på den som @bgl sade, har där suttit nåt skyddsgaller eller dylikt för generatorns fläkt eller dylikt? Skyddet har brustit för länge sen å bara fästet var kvar när du demontera.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).