Tåndemåla skrev:Skulle blanda in det med gran, sitka gran eller lärk! Dels är det dyra plantor och höst, vårfrost med barrbränna förekommer med jämna mellanrum. Med 30% inblandning får du ett bra bestånd när det andra trädslaget avverkas om 50-60 år. Sett flera lyckade bestånd med dessa kombinationer i Skåne och även i längre upp i landet. Nu kom jag inte ihåg var du bodde men var det inte i västra Småland Västergötland någonting? Och då skulle jag blanda upp med sitka gran
vinterrojarn skrev:Inget personligt men varför Douglas gran?
Ja vet inte så mycket om dessa.
Är det pga röta?
Eller växer de fortare?
Varför?
frågande och vetande skrev:Tåndemåla skrev:Skulle blanda in det med gran, sitka gran eller lärk! Dels är det dyra plantor och höst, vårfrost med barrbränna förekommer med jämna mellanrum. Med 30% inblandning får du ett bra bestånd när det andra trädslaget avverkas om 50-60 år. Sett flera lyckade bestånd med dessa kombinationer i Skåne och även i längre upp i landet. Nu kom jag inte ihåg var du bodde men var det inte i västra Småland Västergötland någonting? Och då skulle jag blanda upp med sitka gran
Tack för att du tog dig tid att svara @Tåndemåla! Mycket värdefull information du kommer med här . Har aldrig tänkt på att blanda in andra trädslag i beståndet. Men du säger att 30% Douglas kan vara en god framgång, skyddar de andra trädslaget Douglasen, eller är det med tanke på en större ev bortgång av Douglas plant som man bör sätta ca 70% annat trädslag? För att fortfarande ha något att bygga beståndet på. Sitka är nog inget dumt alternativ alls, en tanke som kom upp var att sätta sibirisk lärk, för att senare stamkvista huvud stammarna. men för att få ut bästa av dessa stammar krävs det nästan att de får stå lite längre än 50-60år. Så Sikta lutar det mer åt.
Är mycket inne på att prova nya vägar just när det gäller föryngringen i skogen. Ibland går det rakt åt..och ibland går det bättre än förväntat. Men räkna med att det kommer upp information på forumet vilken väg detta beståndet än må ta. Så att de som vill kan ta lärdom av dumheterna
Glömde ju nämna vart jag håller hus! Fastigheten är belägen ca 6 mil inåt landet från Varberg på 57 breddgraden, ståndortsindex G30.
Återigen ett stort tack tåndemåla!