skulle även vilja veta vad ni använder till klingstyrning, trä, stål, eller nått komposit? Sågverk (mindre)
Stocklås
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in mån 07 jan 2019, 20:58#542816Hej! Jag håller på och bygger ett cirkelsågverk och har lite funderingar kring hur stocklåset på en laimet eller kara bänk fungerar, så om någon har en bänk med stocklås vore jag tacksam om jag kunde få lite bilder på hur det ser ut
skulle även vilja veta vad ni använder till klingstyrning, trä, stål, eller nått komposit?
skulle även vilja veta vad ni använder till klingstyrning, trä, stål, eller nått komposit? TS

mån 07 jan 2019, 23:29#542851
Så här ser min stockhållare ut, manövreras, med tryckluft från operatörsplatsen via 2 st slangvindor (spärrarna på slangvindorna är borttagna, så slangarna är ständigt sträckta)
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Så här ser min stockhållare ut, manövreras, med tryckluft från operatörsplatsen via 2 st slangvindor (spärrarna på slangvindorna är borttagna, så slangarna är ständigt sträckta)
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
tis 08 jan 2019, 09:09#542887Dom sågarna jag sågat i har alla varit lika tror jag. Sitter rundjärn på bänken parallelt.med den.
Sen är det ett rundjärn med en kraftig pigg i en ända och en rörstump i den andra som man trär på piggen. Använd en liten slägghammare för att slå in piggen i stocken. Fungerar enkelt o bra.
Sen är det ett rundjärn med en kraftig pigg i en ända och en rörstump i den andra som man trär på piggen. Använd en liten slägghammare för att slå in piggen i stocken. Fungerar enkelt o bra.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
lör 12 jan 2019, 06:43#543856Till klingstyrning använder jag Ebenholts, finns att köpa hos knivmakare och hobby affärer.
Re: Stocklås
Camwood - Edsbro Norrtälje Kommun och skog i Nyadal Höga kusten och träverkstad och såg i Enviken Dalarna- lör 12 jan 2019, 07:35
lör 12 jan 2019, 07:35#543860Grankvistar till klingstyrning.
SMV 21 s SMV Drivax Fendt Dieselross med halvband BM55 med kedjor och kälke MF 35 Ockelbo 8000 med kälke
tor 28 maj 2020, 06:43#647098Nu är sågverket igång iaf, stocklåset är än så länge av "klassisk" variant (rundjärn med pigg å sen slå fast med slägga) men har förberett i bänken för ett automatiskt lås som ska fungera med en kuggstång infälld i bänken med en klaff med tänder som fälls upp när den skjuts framåt. Och den ska drivas av en hydmotor med ett drev på som fäls upp under bänken, kan detta vara lösningen för hur det fungerar på en kara /laimet bänk tro??
Klingstyrningar blev iaf ek till att börja med och det verkar funka bra, har sågat ca 50m³ timmer och styrningarna har inte slitits nämnvärt än iaf 🙂
Skapa konto
Klingstyrningar blev iaf ek till att börja med och det verkar funka bra, har sågat ca 50m³ timmer och styrningarna har inte slitits nämnvärt än iaf 🙂
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
TS
tor 28 maj 2020, 06:57#647099Här fan jag en film från första testet av hydrauliken och även måttställaren provkörs
TS
TS
tor 28 maj 2020, 09:32#647114Hä kommer en video på testkörning av bänken, den gick lite tungt å ville klättra lite i början, men stet ganska fort in sig
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).