Sågverk (mindre)

Stocklås

24 inlägg 7389 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stocklås

Tobias93  
#542816 Hej! Jag håller på och bygger ett cirkelsågverk och har lite funderingar kring hur stocklåset på en laimet eller kara bänk fungerar, så om någon har en bänk med stocklås vore jag tacksam om jag kunde få lite bilder på hur det ser ut :) skulle även vilja veta vad ni använder till klingstyrning, trä, stål, eller nått komposit?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Stocklås

orre  
#542851
1546899997_stockhallare.jpg

Så här ser min stockhållare ut, manövreras, med tryckluft från operatörsplatsen via 2 st slangvindor (spärrarna på slangvindorna är borttagna, så slangarna är ständigt sträckta)

Användarvisningsbild

Re: Stocklås

Tobias93  
#542869 Ja den varianten har jag sett, fungerar tyvärr inte när man har matarvals på sågen va? Då måste låset bli slätt med bänken när de inte används, annars riskerar man kollision om man inte är snabb å fälla ut valsen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stocklås

halvproffs  
#542887 Dom sågarna jag sågat i har alla varit lika tror jag. Sitter rundjärn på bänken parallelt.med den.
Sen är det ett rundjärn med en kraftig pigg i en ända och en rörstump i den andra som man trär på piggen. Använd en liten slägghammare för att slå in piggen i stocken. Fungerar enkelt o bra.

Användarvisningsbild

Re: Stocklås

Tobias93  
#542900 Ja den lösningen är enkel och bra, men jag bygger mest för att det är roligt att bygga, så vore kul att få till ett automatiskt lås ist 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Stocklås

outback00  
#543705 Pluggar av renhorn som klingstyrning.

Användarvisningsbild

Re: Stocklås

Tobias93  
#543708 Lite dåligt med renar i södra Värmland... Men kanske funkar med nått annat horn, älg eller rådjur kanske?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stocklås

Hobbysågare  
#543856 Till klingstyrning använder jag Ebenholts, finns att köpa hos knivmakare och hobby affärer.

Användarvisningsbild

Re: Stocklås

Camwood  
#543860 Grankvistar till klingstyrning.

Användarvisningsbild

Re: Stocklås

Tobias93  
#543865 Många bra förslag på klingstyrningar :) någon som vet vad som sitter som styrningar på en modern bänk? Och om de är bättre eller sämre än de traditionella lösningarna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stocklås

Tobias93  
#647098 Nu är sågverket igång iaf, stocklåset är än så länge av "klassisk" variant (rundjärn med pigg å sen slå fast med slägga) men har förberett i bänken för ett automatiskt lås som ska fungera med en kuggstång infälld i bänken med en klaff med tänder som fälls upp när den skjuts framåt. Och den ska drivas av en hydmotor med ett drev på som fäls upp under bänken, kan detta vara lösningen för hur det fungerar på en kara /laimet bänk tro??
Klingstyrningar blev iaf ek till att börja med och det verkar funka bra, har sågat ca 50m³ timmer och styrningarna har inte slitits nämnvärt än iaf 🙂
1590643714_img_20190524_172713.jpg

1590643789_dsc_0117.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stocklås

Tobias93  
#647099 Här fan jag en film från första testet av hydrauliken och även måttställaren provkörs

   TS
Avatar Fallback

Re: Stocklås

Flax12  
#647105 Bra gjort 👍 . Mer film på när sågen går är alltid intressant 😊

Användarvisningsbild

Re: Stocklås

Tobias93  
#647113 Här är en video från nån av de första stockarna vi sågar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stocklås

Tobias93  
#647114 Hä kommer en video på testkörning av bänken, den gick lite tungt å ville klättra lite i början, men stet ganska fort in sig

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).