Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Takspån

33 inlägg 15134 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Takspån

Danskar´n  
#540884 Vet inte om det är rätt kategori - men lite nostalgiskt är det väl ändå... :wink:
Jag tänker bygga lite småhus/eko-byggnader på min nerbrände "farm", så tanken om takspån poppade upp...någon som vet hur dessa göras?
Jag såg en "manick" på museet vid Torneälven - en sorts klyv/hyvel, men den va jättegammal - fast den funkade - nu är det så att jag inte har tillgång till vattenkraft, så om någon vet något? \:d/



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Takspån

Cat554  
#540889 Du tenker da som undertak med tegeltak ovanpå?

Avatar Fallback

Re: Takspån

jannee  
#540891 Om du vill köpa
http://halsingetakspan.se/
Annars tar du kontakt med någon hembygdsförening, om de inte har känner de säkert till någon som har.
För övrigt finns det säkert takspånshyvlar stående där man minst anar det, om de sedan fungerar är en annan sak.

Avatar Fallback

Re: Takspån

Danskar´n  
#540911
Cat554 skrev:Du tenker da som undertak med tegeltak ovanpå?

Nej jeg tenker på noe som ligger utanpå...ikke så kraftige som dine stavkirker, men nästen... :d

   TS
Avatar Fallback

Re: Takspån

Danskar´n  
#540912
jannee skrev:Om du vill köpa
http://halsingetakspan.se/
Annars tar du kontakt med någon hembygdsförening, om de inte har känner de säkert till någon som har.
För övrigt finns det säkert takspånshyvlar stående där man minst anar det, om de sedan fungerar är en annan sak.

Jag tänkte faktisk prova göra dom själv, om jag hittar maskin...jag har en del stora tallar som togs ner för att grannen ville ha sjö-utsikt... :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Takspån

Göt  
#540920 Det går att göra dom med en hydraulisk vedklyv annars om du inte hittar en pärtmaskin. :-b

Avatar Fallback

Re: Takspån

Danskar´n  
#540924
Göt skrev:Det går att göra dom med en hydraulisk vedklyv annars om du inte hittar en pärtmaskin. :-b

Jag tänkte på något däråt...minns också att jag för mycket länge sen såg en anordning att montera på - jag tror det var Lennartsfors bandsågverk - så att man sågade korta fyrkantiga balkar av längd som spånen och lade dom i var sin "vagga" på rälsen så att var annan tippade. Man sågade genom bitarna en aning diagonalt o tippade bitarna motsatt nästa gång, så man fick ut kilformade spån. Har aldrig sett denna "manick" varken före eller sedan. Kanske för att spånen inte blir så goda när dom sågas?

Men jag försöker leta efter en "pärtmaskin" Kunde va kul om man hittade nåt...

   TS
Avatar Fallback

Re: Takspån

Cat554  
#540939 Til undertak skulle de jo gjerne være ru så de trakk opp vann, som senere tørket. Dekkende spon skal ha årringene på høykant, så de er stabile. Beste får du nok om du gjør på gamlemåten, som her:
https://www.byggogbevar.no/filmer/taksp ... gsverktoey
Gjør så riktig tretjære av resten av tallen, så har du et riktig klassisk tak.
OH

Avatar Fallback

Re: Takspån

Danskar´n  
#540972
Cat554 skrev:Til undertak skulle de jo gjerne være ru så de trakk opp vann, som senere tørket. Dekkende spon skal ha årringene på høykant, så de er stabile. Beste får du nok om du gjør på gamlemåten, som her:
https://www.byggogbevar.no/filmer/taksp ... gsverktoey
Gjør så riktig tretjære av resten av tallen, så har du et riktig klassisk tak.
OH

Interessant video å spennende tanke.
Takk for motiveringen... :smile:

Ha det å gott Nyttår.. :ymparty:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Takspån

Arvid0  
#541129 lycka till! det svåra med att tillverka pärt tycker jag är att hitta rätt råämne, tätvuxet, kvistfritt, ej vridet eller krokigt. en pärt/spånhyvels skär är riktigt vasst och kan mestb liknas med en uppochnervänd osthyvel. ska du klyva med en vedklyv får du inte så fina spån + att det lär ta en evighet. jag köpte min hyvel på annons och har sett några på blocket (västerbotten) oftast drivs de med en elmotor och en lång balata/flatrem. det går annars också med en gammal traktor med skiva till remdrift.

Avatar Fallback

Re: Takspån

ville65  
#541134 Pärthyvlar kan nog hittas lite varstans ännu men vill man ha något riktigt hållbart kolla det här: https://www.paanukatto.fi/

Avatar Fallback

Re: Takspån

Danskar´n  
#541187 Satan Perrkele...man blir helt relisjös... 😀 vilket himla fint jobb...det måste man prova...Gott Nyttår alla 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Takspån

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541359
1546301818_12088147_10153268709419065_243227042861940176_n.jpg

Provade att såga spån med WoodMizern och det gick bra, drog på lite Glesbygdslasyr och testade
sätta upp på innerväggen i carorten.

Avatar Fallback

Re: Takspån

Danskar´n  
#541362
Slurfi skrev:
1546301818_12088147_10153268709419065_243227042861940176_n.jpg

Provade att såga spån med WoodMizern och det gick bra, drog på lite Glesbygdslasyr och testade
sätta upp på innerväggen i carorten.


Hej o gott Nyttår....hur sågade du? har du inte lite fotos av processen?

Va är glesbygdslasyr?...spillolje?... :d

   TS
Avatar Fallback

Re: Takspån

Danskar´n  
#541514 En fråga om spån...alla säger furu, gran eller asp. Asp är relativt mjukt...hur är det med Al? Går det inte att använda den?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).