Skotare

Rottne Blondin 1977 Hydraulsystem kapacitet

13 inlägg 6834 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rottne Blondin 1977 Hydraulsystem kapacitet

Solskeen  
#535061 Hej! Första inlägget här på detta matnyttiga forumet!

Har förvärvat en Härlig sexspakat Blondin från härliga 70talet, en skotare.

Har lite frågor om hydraulpumpen om något vet vad det sitter för typ i den och vad den har för kapacitet?
Skulle vilja veta flöded till gripen och och hur många bars tryck det är. Om det inte hade varit -15grader här uppe och
den hade varit lättstartad ... så hade jag kunnat räkan ut hur lång tid det tar för cylindern att gå från ändläge till ändläge och vilket tryck den pressar på. Men folk här kanske sitter inne på matnyttig information.

Skulle även på sikt vilja bygga stickan till en utskjutsbar då vi har lite olika planer för den framöver

den lilla fakta jag har om maskinen;

Ford Rottne Blondin 750
55kw
Tjänstevikt 4560kg
1977

Tack på förhand!



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Rottne Blondin 1977 Hydraulsystem kapacitet

totte  
#535070 Hej och välkommen!

Jag flyttade ditt inlägg hit till Skotare under de stora maskinerna, dit brukar vi räkna blondinerna. Finns säkert nån som kan hjälpa dig i övrigt, dock inte jag, även om jag faktiskt körde lite blondin på 70-talet. Härligt gammalt järn. :-bd

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin 1977 Hydraulsystem kapacitet

Blondin 750  
#535076 Systemtrycket till kranen är 135bar vilket gör det lite lurigt om man frestas att byta ut den långsamma orginalgripen som är på 0,35m2 mot en modernare som är konstruerad för ca 200bar, den blir i klenaste laget. Flödet beror ju på vilken pump som sitter monterad och i vilket skick den är i, en -77a skall ha en Vickers V20 i orginalmontage men som alternativ kan man byta den mot en Vickers VQ 25,17Gallon eller en Vickers VQ 25, 21 Gallon, de större pumparna kräver stora hydrauloljetankar och ev shuntventil för att inte få för hög temperatur i oljan. Jag har bytt ut min V20-pump på min och vill minnas att jag valde en 17 Gallon för att slippa byta tank, och det blev enorm skillnad i flöde och ork. Jag har för mig att det är Imp.Gallons som det mäts i och det skulle innebära ca 77 resp ca 95 liter/min för de olika VQ 25-pumparna om jag inte har fått alla siffror om bakfoten.

Som utskjut finns det 2m och 3m att välja på och jag har eftermonterat ett 3m på min maskin men skulle nog valt ett 2m om jag fått den möjligheten, Rottnes konstruktion blir lite osmidig i kuperad gallringskog då den sticker upp ovanför kranen.

Användarvisningsbild

Re: Rottne Blondin 1977 Hydraulsystem kapacitet

Solskeen  
#535122 Mycket matnyttig information Blondin 750!
Är det fortfarande samma systemtryck om man byter till en Vickers VQ?
Eller är det på andra sätt man kan "trimma" trycket lite?

Försöker hitta lite information angående V20 pumpen, och det verkar finnas lite olika varianter, V20, V20F / V20P,
Det jag hittar så ger dom från 28 till 61liter/min beroende på pump..

Jag hade planer på att bygga en egen sticka att byta ut, men det kanske finns någonstarns det går att köpa dessa till förmånliga priser?

Jag måste nämna att jag är helt ny inom skogsområdet..

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin 1977 Hydraulsystem kapacitet

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535170 Att "trimma" trycket är mycket enkelt och mycket olämpligt. Det är uträknat och inställt motsvarande grejornas hållfasthet.

Användarvisningsbild

Re: Rottne Blondin 1977 Hydraulsystem kapacitet

Solskeen  
#535178 Där har du en poäng. Tack för att det!

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin 1977 Hydraulsystem kapacitet

Blondin 750  
#535192 Trycket justeras av en överströmmare i ventilpaketet, pumpen har bara till uppgift att pumpa mot ett mottryck (justerbar överströmmare) och när pumpen börjar blir riktigt sliten så har den problem att ens nå upp till önskat tryck på låga varv och som Skogsola poängterar så är det olämpligt att höja det över det som konstruktören räknat på. Jag bytte pumpen 2010 och då kostade den 8500:-exl moms.

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin 1977 Hydraulsystem kapacitet

filip_skeby  
#545837 Blondin 750 hur gjorde du med funktionen till utskjutet? Jag har satt en 6-2 ventil och kör med fotpedal till tornet. Det funkar inget vidare, utskjutet går jättelångsamt.

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin 1977 Hydraulsystem kapacitet

Blondin 750  
#545862 Jag har gjort på samma sätt, ventilen aktiveras med en knapp som sitter på spaken för bommen (6-spak) och det fungerar väl ok men är inte optimalt på något vis. Jag ska sätta dit en regenerativ ventil på utskjutet men har inte kommit till skott med det än, det fanns ju orginalmonterat på vissa maskiner och det borde ju öka farten lite. Tyvärr bara utåt men det är ju där det märks mest...

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin 1977 Hydraulsystem kapacitet

filip_skeby  
#545878 Ok.
Jag får hitta på något bra. Detta är för långsamt iaf.

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin 1977 Hydraulsystem kapacitet

Blondin 750  
#545881 Man får betrakta det som en "hydaulisk förlängning" så länge, det är ju bättre än att koppla vinchen... 🙂

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin 1977 Hydraulsystem kapacitet

filip_skeby  
#545884 Hehe, jo men jag har min på vedbacken bara...där vinschas inget😄

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin 1977 Hydraulsystem kapacitet

AKKAMAAN  
#547299
Blondin 750 skrev:.Jag har för mig att det är Imp.Gallons som det mäts i och det skulle innebära ca 77 resp ca 95 liter/min för de olika VQ 25-pumparna om jag inte har fått alla siffror om bakfoten.

Vickers pumpar anger flöde i US gpm (1usg ≈ 3.79 liter, 1 imp gallon ≈ 4.55 liter)

Länk till PDF Vickers vingpumpar som diskuterats ovan
Pumpdeplacement × varvtal = pumpflöde

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).