Skogsnyheter

Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

235 inlägg 37298 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Fredrik Reuter  
#482090 Sveriges radio har ett inslag med kvinnliga studenter på SLU i Umeå som vittnar om en sexistisk miljö på skolan och även könsdiskriminerande inslag hos personalen.

30% av eleverna är kvinnor på SLU. Det är med viss oro som de kvinnliga studenterna nu blickar fram emot en examen och senare jobb i skogsbranschen. För den verkar inte heller fri från sexism.

– Ute på arbetsplatser kan jag få min klädsel och mitt utseende kritiserat, om jag har smink eller nagellack. Jag ifrågasätts om jag verkligen klarar av det, klarar av att ha ett stort ansvar och blir frågad om det kommer gå bra för mig, och det upplever jag är för att jag är tjej.



Surt!


Läs mer på SR: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6825311

SLU chefen Göran Ståhl om machokulturen på SLU: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6827280

Skogsstyrelsen: "Skogen är en mansdominerad bransch" - http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6827798

Bild




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

MDin  
#482097 Jag kan bara konstatera att många, många, män har en viss nervositet i brallan, oavsett vilken bransch man är verksam i.
Själv har jag arbetat i många år som facklig ordförande och fått ta hand om sådant här skit.
Hoppas att både män och kvinnor har förstått att allt kryper fram förr eller senare.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Palakangas  
#482103
MDin skrev:Jag kan bara konstatera att många, många, män har en viss nervositet i brallan, oavsett vilken bransch man är verksam i.
Själv har jag arbetat i många år som facklig ordförande och fått ta hand om sådant här skit.
Hoppas att både män och kvinnor har förstått att allt kryper fram förr eller senare.

Jag är själv fackligt aktiv och jobbat 40 år i träindustrin. Den öppna mobbningen och dito sexuella trakasserierna verkar vara borta. Men, vad sker när det inte finns vittnen.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

torpöbo  
#482109 Hörde på radio om nån höjdare i Stockholm som använt sin ställning i kontakten med kvinnor.
Det som slog mig var, hur kommer det sig att hockeyspelare inte tvingas sluta. För hur många hockeyspelare är det inte som nyttjat sin ställning för att ragga på brudar genom tiderna....

Användarvisningsbild

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Andreas99  
#482112
torpöbo skrev:Hörde på radio om nån höjdare i Stockholm som använt sin ställning i kontakten med kvinnor.
Det som slog mig var, hur kommer det sig att hockeyspelare inte tvingas sluta. För hur många hockeyspelare är det inte som nyttjat sin ställning för att ragga på brudar genom tiderna....

Väldig konstig jämförelse, fast nu har jag inte hört vad de sa på radion så den kanske inte är så konstig ändå.
Men vad det handlar om är väl att män använder sin makt position till att snacka och utnyttja tjejer i en beroendeställning på ett sätt som inte är okej, å på ett sätt som är svårt för den som är under i firmans rangordning att stoppa. Hockeyspelarn utnyttja sitt kändisskap men inte en makt position. Stor skillnad enligt mig.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

torpöbo  
#482117
Andreas99 skrev:
torpöbo skrev:Hörde på radio om nån höjdare i Stockholm som använt sin ställning i kontakten med kvinnor.
Det som slog mig var, hur kommer det sig att hockeyspelare inte tvingas sluta. För hur många hockeyspelare är det inte som nyttjat sin ställning för att ragga på brudar genom tiderna....

Väldig konstig jämförelse, fast nu har jag inte hört vad de sa på radion så den kanske inte är så konstig ändå.
Men vad det handlar om är väl att män använder sin makt position till att snacka och utnyttja tjejer i en beroendeställning på ett sätt som inte är okej, å på ett sätt som är svårt för den som är under i firmans rangordning att stoppa. Hockeyspelarn utnyttja sitt kändisskap men inte en makt position. Stor skillnad enligt mig.

Stockholmaren raggade väl på stan.

Användarvisningsbild

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Andreas99  
#482118
torpöbo skrev:
Andreas99 skrev:
torpöbo skrev:Hörde på radio om nån höjdare i Stockholm som använt sin ställning i kontakten med kvinnor.
Det som slog mig var, hur kommer det sig att hockeyspelare inte tvingas sluta. För hur många hockeyspelare är det inte som nyttjat sin ställning för att ragga på brudar genom tiderna....

Väldig konstig jämförelse, fast nu har jag inte hört vad de sa på radion så den kanske inte är så konstig ändå.
Men vad det handlar om är väl att män använder sin makt position till att snacka och utnyttja tjejer i en beroendeställning på ett sätt som inte är okej, å på ett sätt som är svårt för den som är under i firmans rangordning att stoppa. Hockeyspelarn utnyttja sitt kändisskap men inte en makt position. Stor skillnad enligt mig.

Stockholmaren raggade väl på stan.

Då lär han inte ha behövt sluta sitt jobb på grund av det. Om det inte var för att det hela tiden dök upp tjejer på jobbet som hade blivit lovade jobb av honom?

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

MDin  
#482123
Palakangas skrev:
MDin skrev:Jag kan bara konstatera att många, många, män har en viss nervositet i brallan, oavsett vilken bransch man är verksam i.
Själv har jag arbetat i många år som facklig ordförande och fått ta hand om sådant här skit.
Hoppas att både män och kvinnor har förstått att allt kryper fram förr eller senare.

Jag är själv fackligt aktiv och jobbat 40 år i träindustrin. Den öppna mobbningen och dito sexuella trakasserierna verkar vara borta. Men, vad sker när det inte finns vittnen.


Tyvärr ser lite smartare män till att det finns vittnen, de mindre smarta har försökt att skydda sig med att de är kändisar.
Jag har arbetat med kultur och media sedan 1965 och har sett och hört en hel del. (Utöver mitt skogsägande under samma tid).

Användarvisningsbild

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

halvproffs  
#482159 När det gäller stjärnor av alla de slag såväl hockey som rock så är det väl tjejerna som är som flugor på en sockerbit.
Bra att metoo har aktualiserat problemet.
Har själv liten erfarenhet av tjejer på jobbet men dom få som varit har det känts mer som att många fjäskat för dom och hjälpt till fast det kanske inte behövts.

Däremot har jargongen varit tuff ibland när det bara har varit män i labbet.
Det har ju inneburit att man själv sagt saker som inte varit så bra trots att man inte menat det.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

röjar kalle  
#482169 Idag är det ingen skillnad tjejer kan vara lika grova i mun som killar.Har aldrig haft några problem med att jobba med tjejer,inte heller att dom skall lika betalt för lika arbete.Anser jag är själv klart.Tror inte det är så illa som man ger sken av Fi maffian har flyttat fram sina positioner helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482201 Jag tycker det finns flera aspekter på detta problem. Det detta upprop visar är att det inte handlar om ett fåtal rötägg utan problemen är utbredda. Även om nu några av dessa rötägg får stå till svars för sitt agerande så anser jag acceptans och tysnadskulturen att detta kunnat pågå är det värsta. Det finns även en brist i förståelse för problemt, vilket vissa inlägg ovan vittnar om.

Så ett första steg på vägen är att sluta förneka att problemet finns och öka sin egna vilja att försök börja förstå allvaret.

Användarvisningsbild

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Niklas1  
#482224 Inget fel med "machokulturen".

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482255 Hehe, ja det var det där svåra med att man själv måste vilja förstå problemet och inte förneka.

Användarvisningsbild

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Niklas1  
#482256
ocke skrev:Hehe, ja det var det där svåra med att man själv måste vilja förstå problemet och inte förneka.

Vill du utveckla?

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482261
Niklas1 skrev:
ocke skrev:Hehe, ja det var det där svåra med att man själv måste vilja förstå problemet och inte förneka.

Vill du utveckla?

Nej.

Men köp valfri dagstidning eller surfa in på någon av deras hemsidor och börja läs. Glöm dock inte att du själv måste ha inställningen att du vill förstå annars kommer du bara tycka att det är skräp som skrivs. Jag kan erkänna själv att det tog tid innan jag börja förstå dessa problem så ha tålamod.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).