Före och efter jobbet

Hjortrontider

16 inlägg 11112 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjortrontider

totte  
#32480 Hej!

Nu börjar hjortronsäsongen i varje fall här i Västerbotten. Var ute första rundan idag, med mina två assistenter, och fick ihop runt 1 kg. Och det finns massor kvar att hämta som skall mogna till. Brukar få ihop 5 - 7 kg på "min" lilla myr, den är lagom skogsbevuxen så det klarar sig oftast från försommarfrost och slagregn och annat.

Nån annan som plockar hjortron? Hittat nåt?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#32484 Hur verkar det bli i år?,,,,,

Observerade ett helt koppel utländska hjortronplockare efter E 45/AC län på väg söderut.
Verkade ha fått ihop en 10-20 L vardera,,,,,

:roll:

Avatar Fallback
Lantisen  
#32486 Plocka hjortron är inte fy skam inte :D Jag har gjort et en gång och sablar va kul hag tyckte det var.
Hjortron är definitivt mitt favoritbär att göra sylt på

Användarvisningsbild
totte  
#32492 Hörde nåt om att det är dåligt i fjällen men Norrlands inland är rätt bra. Här ikring, Vännästrakten, verkar det vara riktigt bra i alla fall.

Och visst hjortronsylt står i en klass för sig!

   TS
Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32499 Stämmer bra att det är dåligt i fjällen. Är i Kittelfjäll nu och inga hjortron blommor.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32503 Som barn tvingades jag ut på myrarna väster om Skellefteå för att plocka hjortron. Har älskat det sedan dess, och har alltid hjortronsylt på rostat bröd hemma. En burk sylt kostar ca 65:- i affärn, inte klokt egentligen. Vad köper de upp bären för numera?

För två år sedan var vi uppe i Jämlandsfjällen, så jag tänkte mina barn kunde få smaka på solmogna hjortron. Letade och hittade till slut ett hjortron var. Barnen sa 'blä' och spottade ut dem. Otack är världens lön. Men jag får i alla fall ha min hjortronsylt i fred. ;-)

Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32518 Ja jag kan bara hålla med om att det ser ut att bli ett bra hjortonår iår, men blir nog först tills nästa helg man orkar bege sig ut i skogarna, tycker att hjortonen som finns på myrarna är så jäkla små jämfört med dom inne i skogn,

hur som helst verkar det bli ett riktigt värdelöst blåbärsår iår :S nån annan som håller med om det?

Användarvisningsbild
totte  
#32519 Jo här ikring verkar det inte bra med blåbären. Hjortronen blir nog bra att plocka till nästa helg. Det jag plockade i onsdags var det som stod i en solbelyst kant. Det som var mer i skugga var inte särskilt mycket moget, så säsongen har bara börjat.

Förresten, det finns hjortron även i södra Sverige, om än inte så mycket. Som barn i Småland så fanns där en liten myr bara några hundra m3 där det växte hjortron. Vi brukade få ihop ett par små burkar sylt i alla fall.

Så ett tips: Om ni inte har provat vaniljglass med varm hjortronsylt så har ni missat nåt.

   TS
Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32526 Härjedalen är ju Sveriges högst belägna landskap som du säkert kommer ihåg från skolan. Här är inget moget ännu. Det finns inte så mycket bär i år heller, varken hjortron eller blåbär.

Användarvisningsbild
totte  
#32542 Tja från skolan vet jag inte om jag minns det, men jag har kört kors o tvärs i Härjedalen många gånger, så jag vet det ändå. :D Kan tro att det inte är färdigt där än, det är ju ett rätt "barskt" landskap.

   TS
Användarvisningsbild
kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32592 Plockade ett kg i Blekinge i gårkväll. Det är inte så vanligt här, många år sedan jag hittade så mycke. Så det är inte bara i Norland dom finns.

Användarvisningsbild
totte  
#32644 Nu har jag och assistenterna varit ute igen och hittat 1,5 kg. Och det är mycket kvar som inte är moget. I morgon skall jag gå och kolla en annan myr en bit längre bort.

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#32680 Det blev 1,5 kg på den andra myren också. Nu är är det knappast lönt att gå ut förrän om en vecka, det är mycket som inte är moget.

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#32881 Än är en hel del kvar på säsongen! Idag har jag varit på min "ordinarie" myr, fick ihop 2 kg. Och det är mycket omoget kvar i skugglägena. Nu blir det ingen tur förrän på fredag, idag är det de sista skälvande timmarna av semestern, så imorrn börjas det igen i grottekvarnen. Men på fredag är jag ledig och då skall jag kolla den andra myren, där var mycket omoget kvar när jag var där i tisdags.

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#33162 Idag blev man blöt. Det var en hel del skurar under dagen, men mot eftermiddagen såg det ut som det hade klarnat upp. Optimist som man är så drog jag iväg till den andra myren. Det är en bra bit dit, måste först cykla en skogsväg,går inte att ta bilen för det är bom, och sen gå en bit.

Jag hann dit och hann gå runt en stund och plocka och så brakade det lös igen. Eftersom jag ändå skulle bli genomblöt så plockade jag en stund till till det började blöta igenom och bli kallt på ryggen.

Nå, det är inte mycket kvar där nu, det har varit andra och plockat före mig, och dessutom är det på sluttampen. Det blev lite knappt 1 kg idag. Återstår en tur till till min ordinarie myr, där brukar det inte vara nån annan och där är en hel del skugglägen där det mognar mycket sent.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).