Sågverk (mindre)

Slipning av sågband

34 inlägg 21328 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slipning av sågband

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449516
1491635482_rlslip.jpg

@Flax12 skrev:
Slurfi skrev:Min slip kostade 1800kr

Vilken har du?

Här är en bild av den slip jag använt nu till ett flertal band, köpte den beggad av en kompis
och ställde bara om vinklarna jmfr sågkedja och det funkar hyfsat men en slipning tar 15-20 minuter.
Jag kör med stödet bakom slipen nu jmfr på bilden, det funkar bättre.
Bilden smög jag från @Kse årskrönika.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Flax12  
#449517 Aha! Ja det var en variant. Intressant med träkonstruktionen av stativet. [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Användarvisningsbild

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449519
Flax12 skrev:Aha! Ja det var en variant. Intressant med träkonstruktionen av stativet. [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Såklart bygger man med trä, helst sånt man själv har sågat fram.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

BjörnS  
#449521 Hur blir slipningsresultatet? Är det Wood mizers sågblad som du använder?
Slipmaskinen ser ut som en Maxx slip. Jag har samma model för att slipa mina sågkedjor till Logosolen.

Användarvisningsbild

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449524
@BjörnS skrev:Hur blir slipningsresultatet? Är det Wood mizers sågblad som du använder?
Slipmaskinen ser ut som en Maxx slip. Jag har samma model för att slipa mina sågkedjor till Logosolen.

Det blir inte riktigt perfekt, en del skägg och det avverkas mkt av tanden, kanske ska prova med annan slipskiva.

   TS
Avatar Fallback

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Pabene  
#449527 Slurfi,
Vid verktygsslipning skilde man förr på "slipning" resp "skärpning". Det du oftast behöver göra med bandsågbladen är att skärpa tänderna. Då ska slipskivan endast skära bort 0,02 - 0,03 mm på bröstet och på ryggen av tanden. För att bladen ska hålla länge ska även tandluckans botten slipas. Jag har bara sett några (få) slipmaskiner på marknaden som är tillräckligt stadiga och precisa i sin frammatning, för att detta ska gå bra. Vi har nu senast skärpt två 38 mm blad 16 gånger och då hade det förbrukat knappt 2 mm ( 36,2 mm återstod av bredden). Så vi har nog minst lika många skärpningar kvar innan vi behöver ta fram två nya blad. Vi kör med två blad, ett i sågen och ett i slipmaskinen. Då behöver man inte ställa om slipmaskinen för varje blad utan kan enbart finjustera så skivan skär lätt.

Användarvisningsbild

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449564 Oj det var helt annat, jag ska öva en del med slipningen inför sågningen som kommer igång i sommar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

RONiL  
#449578 Om engelskan fungerar för er....
Jag tycker det här är en ok instruktionsfilm, oavsett märke på grejorna.

Avatar Fallback

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

RONiL  
#449580 Hoppas det fungerar för er andra att kolla på! När jag klickar på filmen så kraschar skf appen!? (iPad).

Användarvisningsbild

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

totte  
#449591
RONiL skrev:Hoppas det fungerar för er andra att kolla på! När jag klickar på filmen så kraschar skf appen!? (iPad).

Är ett just nu pågående problem i iPad/iPhone-appen . Jobbas på det. paan14 - Skogsforums App

Filmen funkar fint i webbläsaren.

Avatar Fallback

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Pabene  
#449612 Jag vet inte om det här är rätt plats att påminna om några saker som gäller slipmaskiner men här är några:
1) Slipmaskiner som har en slipskiva som slipar hela tandluckans form gör det svårt/omöjligt att ändra tandform eller bröstvinkel. Man måste då byta till en annan slipskiva vilket är dyrt. Det är lätt och enkelt att slipa i en sådan maskin.
2) Kylmedel, olja eller vattenemulsion är mycket bra för slipresultatet.
3) Justerbar matningshastighet är bra, nästan alla slipmaskiner utan kylmedel som jag sett, matar alldeles för fort.
4) Vissa slipmaskiner är gjorda så att bara blad med samma tandavstånd kan slipas, tex 22 mm.
5) Slipmaskiner med slipskiva som slipar tand och tandlucka med en svepande kamstyrd rörelse, kan oftast ställas in för att slipa olika typer av sågblad med önskad bröstvinkel.
6) Slipmaskinen måste vara så stabil och precis i matningen att slipskivan slipar varje tand lika mjukt och lätt.
Jag har sett två eller tre maskiner som uppfyller det som jag räknat upp här och jag har provslipat i två av maskinerna.
Om skränkning har jag skrivit i tidigare trådar.
Det är fantastiskt fint när man sätter ett nyskärpt blad i sågen, det skär lätt med ett skönt "väsande" och spånet sprutar rakt och långt ut från snittet.
Det finns naturligtvis mycket mer att säga och jag har inte sett och kan inte allt men jag har en mycket bra slipmaskin nu.

Användarvisningsbild

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449633 Mkt bra och lärorikt, jag ser direkt att jag varit alldeles för hårdhänt, ska prova enligt denna info nästa gång jag slipar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipning av sågband

totte  
#449661 Kändes värt en egen tråd så jag delade från "Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?".

Användarvisningsbild

Slipning av sågband

BjörnS  
#449681 Det känns som att det ta väldigt mycket tid att slipa ett sågband [emoji3]

Hur mycket kostar det att lämna bort bladet till slipning?

Hur mycket slipa de bort?
Finns det någon risk att de tar lite extra så att man snabbare köpa nya sågband?

Avatar Fallback

Re: Slipning av sågband

Pabene  
#449688 Då jag sågar kan det gå till så här:
Det sitter ett sågblad i sågen som jag vet tillståndet på. Jag rullar på en stock och börjar såga. När jag känner att bladet bör skärpas, det kan vara efter tre stockar eller efter fem stockar, då tar jag ur bladet ur sågen. Jag lägger det omedelbart i slipmaskinen och startar den. Jag tar ett skärpt blad från slipmaskinen eller på kroken och sätter det i sågen och kan fortsätta såga. Det hela tar kanske tre minuter. I vår slipmaskin sätter man en magnet på bladet där man börjar slipningen, den slipar då bladet ett varv och stannar då magneten når fram till en sensor. Slipmaskinen behöver ingen passning utan man kan ägna sig åt sågningen. Oftast räcker det med "ett slipvarv" för skärpning men krävs ett extra varv är det bara att flytta magneten och starta ett nytt varv.
Nästa tillfälle då bladet i sågen behöver skärpas upprepas bytesproceduren.
Jag tycker följaktligen att att slipning inte tar mycket tid från sågningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).