EcoLog hade ett försäljningsvacuum i slutet på 2016 men nu är de igång och levererar skotare från den nya E-serien med Volvo Pentamotorer. Läs mer om den lanseringen i tråden Nya E-serien från EcoLog skotare 2017 (video).
För Rottnes del så verkar de också vara i ett modellskifte nu och de har t ex inte registrerat någon F10 eller F11. De nya maskinerna i D-generationen är inte ute på marknaden ännu och F10B verkar vara slutsåld? Men enligt Rottne så rullade den första F11D av bandet nyligen så vi får se hur det kommer att se ut framöver.
Om man jämför marknadsandelarna hittills i år mot hur det såg ut för helåret 2016 så är det egentligen bara Komatsu och EcoLog som ökar sina marknadsandelar.
Allt större maskiner
Tittar man på storleken hos de registrerade skotarna så fortsätter den att öka. I år har en tredjedel av alla skotare som levererats på den svenska marknaden en lastvikt överstigande 18 ton vilket innebär segmentet XL-skotare för slutavverkning. Samtidigt minskar andelen mindre gallringsskotare (9-10 tons lastvikt). I nedanstående diagram kan ni se hur den utvecklingen sett ut från 2015 t o m Q1 2017.
Ett ton mer i lastvikt
Om man räknar ut den genomsnittliga lastförmågan för maskinerna som registreras så visar den en ökning på ett helt ton sedan 2015. De skotare som går ut på den svenska marknaden idag lastar i genomsnitt 15,5 ton per maskin jämfört med 14,5 för de maskiner som registrerades i fjol och 13,9 ton för maskiner registrerade 2015.
I den här redovisningen ingår bara skotare med minst åtta tons lastvikt. För de mindre skotarna finns tyvärr ingen heltäckande registreringsstatistik hos Transportstyrelsen.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto