ATV och UTV i skogen

Finns det svängdämpare till små kranar?

6 inlägg 4283 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Finns det svängdämpare till små kranar?

Torbjörn Johnsen  
#445172 Fredrik har bl a tagit upp det här tidigare (bl a i sin tråd om Alstor i höstas Fredrik Reuter - Alstor och Alstor 8x8, företaget och maskinen) och jag har funderat lite över frågan om svängsdämpare när jag tittat på en hel del mindre maskiner den senaste tiden. Finns det inga små kranar som har svängdämpare? Det borde ju inte vara tekniskt omöjligt att få till eftersom tekniken redan finns på större kranar? Borde ju inte kosta en förmögenhet heller, eller? Det borde finnas flera bra skäl att ha en svängdämpare på mindre kranar till ATV-vagnar och huggarvagnar för traktorer:

- Många av de mindre kranarna har mer "ryckig" hydraulik än en större, tyngre och professionell kran.
- Många användare av de här kranarna kör ju inte professionellt utan ett begränsat antal timmar per år. Därmed blir de ju inte lika drivna kranförare som ett proffs (som ju dessutom har svängdämpare)

Finns det någon som har gjort någon egen konstruktion eller som vet om någon svängdämpar-lösning för mindre kranar? Det skulle vara intressant att veta.



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Finns det svängdämpare till små kranar?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445178 Kan bara instämma! Det är väldigt kastande på gripen oavsett hur man försöker smyga i svängen! Blir särskilt besvärligt med tunga gripskopan på

Avatar Fallback

Re: Finns det svängdämpare till små kranar?

Bison  
#445195 Har sväng å lyftdämpare på Vimek 630

Användarvisningsbild

Re: Finns det svängdämpare till små kranar?

Torbjörn Johnsen  
#445212 Intressant @Bison! Ser att Vimek har "krandämpare" som tillval på 630 enligt deras sajt: http://vimek.se/prod/630-minimaster/

Är det något dom tillverkar själva eller kommer det från någon av grannarna i Vindeln (indexator eller Cranab)?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finns det svängdämpare till små kranar?

Torbjörn Johnsen  
#445214 Hittade dessa gamla trådar i skogsforum:
krandämpare
Svängdämpare till huggarvagn????

Krandämpning och svängdämpare är uppenbarligen inte samma sak.

   TS
Avatar Fallback

Re: Finns det svängdämpare till små kranar?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445661
Torbjörn Johnsen skrev:Intressant @Bison! Ser att Vimek har "krandämpare" som tillval på 630 enligt deras sajt: http://vimek.se/prod/630-minimaster/

Är det något dom tillverkar själva eller kommer det från någon av grannarna i Vindeln (indexator eller Cranab)?



Indexator tillverkar bara svängdämpare till modeller från GV3 och uppåt. Cranab gör endast gripar och kranar sen dom la ner rotatortillverkningen. Protab (legoföretag) har jag för mig tillverkade en svängdämpare till Vimek. Hydraulisk dämpare om jag inte minns helt fel. Svängdämparen till GV3 ser ut som finnrotors http://finn-rotor.com/products/cbl-7325-8030/. Enkel konstruktion med bromsbelägg mellan ytorna. Drar man åt mutter så bromsar den hårdare. Borde inte vara svårt att göra hemma i garaget.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).