mån 13 mar 2017, 19:10#444457Själv har jag en KL836 men har aldrig hört talas om 835. Någon som vet mer?
Skotare
Vad är Kockum KS 835??
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tis 14 mar 2017, 11:31#444606Hej,
Nej, jag har inte hört något om KS 835, försökte söka lite men fann inget heller.
Vad har du för info?
Det skulle även vara intressant att göra en djupdykning generellt i denna historia. Bara en sån sak att några heter KS, några KL. Man är frestad att tro att KL står för Kockum Lunnare och KS Kockum Skotare, men så verkar inte vara fallet.
De köpte väl upp flera företag och "brandade" gamla skogsmaskiner till Kockum också? SMW, Ford Bruunett?
Nej, jag har inte hört något om KS 835, försökte söka lite men fann inget heller.
Vad har du för info?
Det skulle även vara intressant att göra en djupdykning generellt i denna historia. Bara en sån sak att några heter KS, några KL. Man är frestad att tro att KL står för Kockum Lunnare och KS Kockum Skotare, men så verkar inte vara fallet.
De köpte väl upp flera företag och "brandade" gamla skogsmaskiner till Kockum också? SMW, Ford Bruunett?
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
tis 14 mar 2017, 15:50#444640Hej,
Jag vet inget mera än att det ligger ute en på auktion just nu:
https://www.klaravik.se/auction/?search ... &dosearch=
Betr KL står det för "Kockum Landsverk" och KS för "Kockum Söderhamn" (tror´jag). Jag vet inte om Landsverk hade någon koppling till Tyskland men på mitt "Maskinkort" för 836 står det: "Återförsäljare: Deutsch Kockum Landsverk Gmbh, München".
Jag vet inget mera än att det ligger ute en på auktion just nu:
https://www.klaravik.se/auction/?search ... &dosearch=
Betr KL står det för "Kockum Landsverk" och KS för "Kockum Söderhamn" (tror´jag). Jag vet inte om Landsverk hade någon koppling till Tyskland men på mitt "Maskinkort" för 836 står det: "Återförsäljare: Deutsch Kockum Landsverk Gmbh, München".
TS
tis 14 mar 2017, 18:01#444662Det står Bruunett på den och det är Fordmätare om det kan hjälpa
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
tis 14 mar 2017, 21:53#444750
Men nog ser det ut som en 5:a i nosen på maskin?
kärrabol skrev:Den är registrerad som en KOCKUM KS836, avställd för tio år sedan så det är nog ett felslag i annonsen
Men nog ser det ut som en 5:a i nosen på maskin?
//Henke månskensskogsbonde
tis 14 mar 2017, 22:50#444776Tycker nog att det ser ut exakt som en sexa som blivit avskavd. Kolla svängen på den övre delen, ingen rak överkant.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
ons 15 mar 2017, 19:09#444903Ja, det är nog en 836 (kollade också med bil.reg).
Förresten, är det nå'n som har eller känner till någon som har en Drivaxel (fram) till 836. Jag är på jakt efter en dylik.
Skapa konto
Förresten, är det nå'n som har eller känner till någon som har en Drivaxel (fram) till 836. Jag är på jakt efter en dylik.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
TS
mån 27 apr 2020, 08:12#640638Vet du kanske var det kan finnas gamla böcker att köpa låna eller pdf att ladda ner?
Verkstadshandbok till Kockums 836b
Verkstadshandbok till Kockums 836b
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).