Logistik, Transport

64 tons timmerbilar

11 inlägg 12152 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

64 tons timmerbilar

Fredrik Reuter  
#327143 1 Juni 2015 höjs max bruttovikt för bl a timmerbilar till 64 ton efter ett regeringsbeslut.
Bra, troligtvis för dem flesta, mer virke på samma timmerbilstransport (+4fub) borde ge billigare transporter och mindre miljöpåverkan.

Nu hade branschen hoppats på att regeringen skulle godkänna 74 tons timmerbilar med en gång, men det ser ut att kommer ske i etapper.

Men frågan är hur timmerbilarna nu måste anpassas för att kunna köra med 64 ton från och med 1 Juli 2015?

Gissningsvis är det släpvagnen som anpassas, vad jag läst hittills så krävs längre axelstånd på den fyraxliga släpvagnen om avståndet är 7,2m eller kortare på dagens släpvagn + att det är kortboggi fram och långboggi bak.



   TS
Avatar Fallback

Re: 64 tons timmerbilar

Blivande snickare  
#327144 Mesigt, här kör vi med 76 ton :D

Användarvisningsbild

Re: 64 tons timmerbilar

Fredrik Reuter  
#327152 Jepp, vi har en del att lära från er... Bättre timmebilstransport, inga dubbskador och mätning fast på bark! :-bd

Jag pratade precis med Op Höglunds som gör timmerbilsreden, faktiskt här i Säffle.
Troligtvis blir anpassningen till 64 ton på BK1 väg relativt enkel. De flesta släpvagnar är idag över 7,2m (bara Småland som delvis har dessa korta längder).
Så det är bromsarna som ev måste anpassas och besiktas troligtvis.

Men Transportstyrelsen har inte kommit ut några förordningar ännu så nu famlar alla lite i blindo. Men eftersom 1 Juni är snart så kommer nog sådana förordningar inom kort.

   TS
Avatar Fallback

Re: 64 tons timmerbilar

Blivande snickare  
#327173 Räcker med ombesiktning här om man vill uppgradera till 64 ton. Förutsatt att bilen är tillräckligt ny (minns inte var gränsen går).
På 38 tons vagnarna fick vi inte ett kilo till :sad:

Avatar Fallback

Re: 64 tons timmerbilar

ÅsaNisse  
#327177 Vi har ju bara ett litet problem i avlånga Sverige och det är vägarna. Asfalten flyter ju redan nu med de 60 ton vi har godkänt. Varje ytterligare belastning gör ju vägarna bara sämre och sämre. Inga pengar till förstärkning kommer. Jag skriver inte underhåll för det finns ingen botten som håller på våra gamla vägar som byggts genom åren med då tillåtna totalvikter på 30,38,46,och 51 ton. Då var det också max 6 ton på framaxel, 8 ton på tvillingaxel och 16 ton på boggie. Vissa vägar som var BK2 och BK 3 är bara uppklassade på kartan för att dåvarande Vägverket tyckte att det var penibelt att ha så många mil dåliga vägar. Det krävs genomgripande förstärkningar. Trafikverket drar ju även ned på brounderhållet. De årliga och i vissa fall 2ggr per år som broar skulle besiktigas och åtgärdas sprickor och rostspjälkningar utökas nu till vart 6:e år.

Avatar Fallback

Re: 64 tons timmerbilar

jannee  
#327183 64 ton bör inte vara några problem.
Bil, framaxel 9 ton
boggien 19 ton
Totalt 28 ton
Släp framaxlar 15 ton
Bakaxlar trippel 24 ton
totalt 39 ton
Slutsumma 67 ton
7 ton mer innebär bara att bilen får bli en tridem i stället för boggie

Avatar Fallback

Re: 64 tons timmerbilar

ulfgustav  
#327272 Tyvärr så kommer denna förändring att medföra ytterligare försämring av vägarna.
Här i norra Sverige så har vi många dåliga vägar och underhållet är eftersatt sedan ett antal år, att då höja bto vikterna för transporter kommer att bli förödande, då inte vägunderhållet får ytterligare medel.
Bor själv vid en väg som är hårt belastad av främst timmertransporter, här åker väghållaren runt och försöker laga de värsta potthålen, men det räcker inte, så väghållaren har dessutom satt ut varningsskyltar för vägskada, på en sträcka om ca 40 km så finns det nu ca 10 skyltar uppsatta. Kan man kalla det vägunderhåll?
I den långsiktiga planeringen så skall vägen upprustas efter 2018

Avatar Fallback

Re: 64 tons timmerbilar

dwurg  
#327283 Och när dom väl åtgärdar vägarna så snålas det på underarbetet, så efter en par-tre år ser dom lika ut igen :/

Användarvisningsbild

Re: 64 tons timmerbilar

Fredrik Reuter  
#345241
Blivande snickare skrev:Mesigt, här kör vi med 76 ton :D


Och nu kör ni med 13-axliga 104 tons timmerbilar!

ATL skriver om detta idag: http://www.atl.nu/entreprenad/104-tons- ... -i-finland

Snickarn och ni andra som är i Finland, kolla gärna vad som finns skrivet i Finland om detta och återge mer än gärna detta i tråden, det vore intressant!

   TS
Avatar Fallback

Re: 64 tons timmerbilar

Blivande snickare  
#345242 Ööh, jag visste inte om att dom körde med dem redan :oops:
Läste bara i nån tidning för en tid sen att man sökt dispans.

Avatar Fallback

Re: 64 tons timmerbilar

jannee  
#345249 Nu börjar t.o.m speditörerna kräva att fjärrbilarna är optimerade för att lasta 40 ton = 64 tons totalvikt.
Detta innebär i sin förlängning att vissa fjärrbilar idag väger 65 till 66 ton, åkarna räknar alltid några % fel. :mrgreen:
Man får dock passa sig djävligt nog när man passerar Tumba avfarten, där ligger det nedgrävda vågar - axeltrycken mäts automatiskt och ibland står polisen där på påfarten.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).