tor 30 jun 2016, 04:57#397738
IntroduktionNaturvårdsverket och Skogsstyrelsen har 21 juni 2016 utfärdat Gemensamma riktlinjer för handläggning av artskyddsärenden i skogsbruket
http://www.naturvardsverket.se/upload/n ... relsen.pdf Samtidigt skriver GeneralDirektörerna till regeringen att artskyddsförordningen bör utredas
https://www.naturvardsverket.se/upload/ ... ivelse.pdf .
Därmed höjs artskyddsförordningen och dess konsekvenser till politisk nivå. Det är nu läge för att fästa uppmärksamheten på vilka problem som bör tas upp i den förestående utredningen och den politiska behandlingen. Förs de till politisk nivå snabbt kan de påverka utredningsdirektiv och höja sannolikheten för att en täckande utredning kommer till stånd. Därför skriver jag två artiklar före sommaren.
Själv bidrar jag i denna artikel med reflektioner omkring konsekvenserna med utgångspunkt från den konsekvensanalys som finns i riktlinjernas bilaga 2. Jag har i ett tidigare dokument analyserat de exempel som ges i riktlinjerna. Jag har för avsikt att återkomma med fler analyser, men troligen inte före mitten av augusti.
Jag anser att markägarna bör dokumentera erfarenheterna av riktlinjerna med systematik, så dessa kan tillföras kommande utredning och politisk hantering.
På mig verkar ”riktlinjerna” provocerande, förefaller olycklig balans mellan miljö och produktion. Om produktionspåverkan och administrativt trassel blir relativt måttlig så borde jag inte blivit provocerad och skulle inte skrivit detta. Detta är ett viktigt motiv att verkligen försöka göra en ordentlig konsekvensanalys och ett skäl att kritisera myndigheterna för att de inte försökt.
Lite misstänksam mot Naturvårdsmyndigheternas tolkningsföreträde och kravet på att de som tvivlar skall lägga fram en bevisning bortom rimligt tvivel blev jag senast i tisdags, när jag tog del av argumenten mot reduktion av skarv i Stockholms län eftersom det inte fanns några som helst vetenskapliga skäl att tro att Skarv påverkade fiskbestånden
http://www.dn.se/arkiv/stockholm/15000- ... -ska-bort/ . Ligger verkligen inte skarven i Stockholms län över vad som behövs för lokalt gynnsam bevarandestatus? Kommer hela tiden denna typ av ifrågasättanden som gör det mer motiverat att riktlinjerna inte är inledningen till något som går för långt.
Tongivande miljöansvariga, speciellt söder om Sverige, har ofta en tendens att förringa skogsägarnas miljöintresse och överdriva deras profitintresse, som nyligen tog sig uttryck i EU
http://www.cepf-eu.org/artikkel.cfm?ID_ ... ign=buffer . Detta är en anledning för Sverige att inte hårdtolka EU i det skogliga artskyddet, tycker uppriktigt sagt det känns bättre om man försöker göra det skogliga mindre beroende av EU, som inte fungerar särskilt bra.
Konsekvensanalysen (riktlinjerna bilaga 2)Myndigheternas inställning till konsekvensanalys, citat ”I många remissyttranden efterfrågas en konsekvensanalys som skulle innebära recension av befintlig lagstiftning och analys av tillämpningen av densamma i skogsbruket. Det är inte Naturvårdsverkets och Skogsstyrelsens roll eller uppdrag att genomföra en sådan konsekvensanalys”. Det är knappast ”en recension” som borde finnas. Jag tycker den ofullständiga konsekvensanalysen nödvändiggör den utredning som generaldirektörerna faktiskt ber om.
Min allvarligaste invändning är för stor och filosofisk Min huvudinvändning är att jag tror att de nya riktlinjerna minskar chansen för civilisationens överlevnad genom att det ökar komplikationsgraden, minskar överskådligheten, minskar rationell kontroll, minskar förtroendet för överheten och förmågan att påverka den, ägnar stor del av energin på petitesser, minskat fokus på de stora överlevnadsproblem och de problem som kunde ge oss ett bättre liv till förmån för små uppblåsta problem ”petitesser” (I dagens Sverige är hotet mot ”skogsarterna” från att fälla träd relativt litet). Realistiskt ”naturbruk” nedprioriteras i relation till orealistiskt ”naturbevarande”. Men detta blir för filosofiskt för att utveckla mer här.
Minskar lönsamheten i skogsbruket. Det nya artskyddet gör skogsbruket mindre lönsamt. Detta leder på sikt till minskad tillväxt och mindre uttag av mindre värdefull råvara jämfört utan det förstärkta artskyddet. En konsekvensbedömning kanske kan visa att denna konsekvens är försumbart liten (även utan diverse ifrågasättanden av min slutsats), då är behovet av en fördjupad konsekvensbedömning i detta avseende inte så stort. De farhågor som finns inom skogsbruket kan avfärdas för skogsbruket som helhet och nationen, och begränsas till konsekvenserna för en liten del. I förhållande till skogsbrukets avverkningsintäkter små effekter tycker jag inte behöver utredas om de kan visas vara små, men här är ju grundidén att inskränkningar skall kunna göras även om de orsakar STORT men för verksamheten. Därför förordas att det görs en skattning av den kvantitativa omfattningen på dessa men.
Skogsbruket har betonat värdet av ”frihet under ansvar”, dvs att skogsbruket frivilligt medverkar i ett artskydd och naturvård som är större än lagen tvingar. Det är nog i praktiken omöjligt att utvärdera vad skärpta tvingande krav på grunder som inte kan bli särskilt exakta och lämnar stort utrymme för subjektivitet kan ha för effekter, men kanske kan en politisk behandling ge något konstruktivt. Ur den synpunkten är det bra att politiken tar sitt ansvar via en utredning. Men politiken har ju hittills misslyckats med vargfrågan trots en miljöpartistisk vargminister, så allt för stora förhoppningar skall man nog inte ha.
Som referensalternativ borde 2013 års regelverk användas, inte enligt de riktlinjer som gällde 2015 hur nu dessa såg ut. Hur mycket blir totala ”merkostnaden” av det utvecklade nya regelverket som beaktar artskyddsförordningen utan att påverkas av pågående markanvändning skogsbruk 2017? Framförallt hur mycket ökar skogsbrukets ”kostnader” och hur mycket minskar ”skogsproduktionen”.
Om effekterna blir relativt små behövs inte ingående analyser. En konsekvensanalys kunde då se ut som: Huvudprognosen för 2020 är att 92 % av slutavverkningsanmälningarna/slutavverkningsanmäld areal överhuvudtaget inte kommer att ifrågasättas och kan verkställas efter sex veckor, 4% kan genomföras ett år efter anmälan och med minst 95% av beräknat uttag, 1% kommer att kunna genomföras, 3% kommer att stoppas och fordrar ny/starkt förändrad anmälan.
Effekterna små före april 2015. ”Förra året kom cirka 60 000 avverkningsanmälningar in till Skogsstyrelsen och av dessa kontaktades Skogsstyrelsens tillsynsenhet i kanske ett 50-tal ärenden för rådgivning om hantering av artskydd. I april 2015 gjordes en sammanställning inom Skogsstyrelsen där det framkom att under perioden april 2014 till april 2015 fattades knappt 20 beslut som rörde artskydd och det skrevs ett 25-tal samrådsmeddelanden som rör fridlysta arter.”
Denna statistik verkar visa att skogsbruket inte utsatts för allvarlig påverkan (utöver ”frivillig” eller ”förhandlad”) av artskydd före 2015. Tvärtom verkar det fungerat mycket bra. Att det uppstått problem i enstaka fall bör ses positivt, även om markägarna gjorde vad som rimligen kan begäras kan man inte förvänta sig att de upptäcker alla artrelaterad problem, och att några markägare inte gör vad som ”rimligen kan begäras” är naturligt, en del fungerar av olika skäl helt enkelt inte så bra som ”rimligen kan begäras” i standardfallet, och några kommunikationsmissar eller missförstånd kommer alltid att ske. Så låg frekvens som blir föremål för skogsstyrelsebeslut visar alltså troligen inte på något systemfel eller oacceptabel nonchalans från markägare som behöver åtgärdas. Skogsstyrelsen skall utöva en tillsyn och i detta måste rimligen ingå att ett litet antal ärenden lagförs. Det finns alltså ingen som helst anledning att ur denna statistik som markägare se annat än positivt på Skogsstyrelsens roll, möjligen kan det vara tvärtom, att naturvårdare kan befara att tillsynen inte varit tillräckligt aktiv.
Mer utförlig ärende statistik Hittills ter sig den statistik som förts tillräcklig, men som en konsekvens av det vidgade artskyddet bör den utvidgas, systematiseras och blir mer regelbunden. Jag har haft kontakt med Skogsstyrelsen om detta och tror efter den kontakten att det är Skogsstyrelsens avsikt. Skälet är skogsägarnas (och min) oro för konsekvenserna. Märks inte konsekvenserna som en väsentlig ökning är detta ett starkt skäl att avfärda oron. Den första versionen av den nya statistiken bör presenteras så att den kan tillföras utredningen så att den då är så färsk som möjligt samtidigt som utredningen får tid att beakta resultaten. Årlig statistik vid årets slut med början av statistik för 2016 inklusive ändring mot tidigare statistik verkar bra. Skulle denna statistik inte visa en ökning tror jag man då kan slänga denna artikel i papperskorgen, som ett uttryck för överdriven oro. Fast eftersom även avgående VD uttryckt stor oro så bör man nog inte avstå från att utreda grunderna.
”Ur miljösynpunkt innebär osäkerheterna och otydligheterna att fridlysta arters bevarandestatus riskeras av skogsbruksåtgärder.” Jag tror faktiskt riskerna påverkas ganska lite av detta och att osäkerheten och otydligheten ändå kvarstår som stor.
Minskat stöd för kraften och prioriteten i artskyddet Vad är chansen för att alltfler blir negativa till artskyddsförordningens överordnade ställning (se tex skarvfallet ovan) och att detta resulterar i en försvagad ställning för artskydd överhuvudtaget utanför skogsbruket? Kanske också svårt att komma till något meningsfullt om, men frågeställningen bör tas upp. Själv känner jag ett behov av att - i brist på andra medel att påverka de som bestämmer över Sverige - ironisera över hur myndigheterna gör en höna av en fjäder i en artikel som den jag skrivit
http://www.skogsaktuellt.se/artikel/499 ... drivs.html . Kanske något i stil med att den omfattande apparaten för att gynna fågelskådare som skådar i delar av län där den lokala gynnsamma bevarandestatusen bedöms hotad för t ex lavskrika, entita och tjäder (istället för att nöja sig med att andra fågelskådare får fler i närområdet och att antalet fågelarter att beskåda i Sverige ökar). Får säkert många svenskar att ”feel good” och Sverige utövar därigenom press på de länder som förvänta bevara tigrar och noshörningar. Fast jag väntar nog till hösten.
Ekonomiska konsekvenser för markägaren När myndigheter framtvingar åtgärder så skogsbruket allvarligt störs borde ”ekonomiska” avväganden mellan nytta och skada göras på olika nivåer, även ur ett enstaka skogsinnehavs perspektiv. Även utan avvägningar borde konsekvenser kvantifieras. Därför borde berörda arealer, förseningar, omplanering, utredningar, framställande av underlag, osäkerheten för skogsbrukarna kvantifieras. Arbetskraft och andra resurser skall tidsplaneras, kontrakt med entreprenörer och köpare skrivas. Det strör grus i maskineriet om förespeglade eller kontrakterade löften inte kan hållas. Kompletterande underlag tar tid och kostnader att ta fram.
Lokal bevarandestatus??
Artskyddet bygger vad jag förstod av exemplen på ”lokal bevarandestatus” som på mig förefaller vara ett grundläggande missledande begrepp och utan förankring i biologi, eftersom det axiomatiskt förutsätter att arter inte får minska sina utbredningsområden lika med de ”historiska” (vad nu detta är, men om man vill EU anpassa så kan man utgå från läget 1995 då Sverige anslöt till EU) och inte minska i antal ”lokalt”. Naturen fungerar inte så, arter kommer och går, ibland ökar de ibland minskar de. Klimatförändringar, ändringar i andra arter, ändringar i mänsklig påverkan, kvarvarande effekter av tidigare förändringar och slumpen och - på längre sikt – istider, gör att arters lokala förekomst ständigt ändras. Arters förekomst har också mycket stora försöksfel och att säga att det blivit en förändring över ett mindre område har ofta så låg statistisk säkerhet att det är meningslös information. Man kan befara att ”försiktighetsprincipen” ofta kommer att leda till systematiskt för stora restriktioner för skogsbruket. Människan har haft ett dominerande inflytande i Sverige sedan isen drog sig tillbaka, det existerar ingen natur eller naturlig förekomst i strikt mening. Vad jag vet finns det inte heller något starkt juridiskt stöd för att begreppet generellt måste implementeras i artjuridiken och inte heller någon begriplig allmänt vedertagen definition. Problemen minskar dock om de områden bevarandestatus beräknas för
Bevarandestatus estimeras utgående från ett tiotal olika faktorer, värdena på dessa och hur de skall vägas ihop varierar mellan den som räknar. För de stora rovdjuren har många sådana beräkningar gjorts och vargfrågan är fortfarande kontroversiell. När riksdagen försökte utnyttja de ”bästa” forskarna för ”bästa skattningar” ledde det inte till frågans lösning. Visserligen kan man utnyttja artdatabanken som gjorts i artikel 17 rapporteringen och negligera avvikande uppfattningar men i skogliga frågor är ingjuter inte den viktigaste rapporten artdatabanken skrivet st
Arter migrerar mellan olika lokaler. Detta påverkar de lokala bevarandestatus mer ju mer lokalt det beräknas. De problem som beror på låga antal individer och förekomster och osäkerheten i skattningarna blir större ju mindre lokalerna väljs. Därför är det klokare ju större lokalerna är.
Bestånd i naturen är inte heller konstanta utan drabbas naturligt av ibland dramatiska händelser som brand, storm, översvämning, försumpning, åldrande och succession. Dessa ständiga ändringar i och i närheten av bestånd påverkar nästan alla arter på plats. Det känns fel och onaturligt att överdramatisera vad som händer vid slutavverkning av ett bestånd på det sätt artskyddsdrivarna nu önskar. Det blandas lätt ihop med artikel 17 bevarande status som räknas ut för EU-arterna men motsvarande tycks inte ens räknas ut för andra arter, vilket leder till en icke transparent skillnad mellan hur olika arter utvärderas
Artskyddet bygger på att gynnsam bevarandestatus skall nås och upprätthållas i ”närområdet”; ”lokalt”. Detta förutsätter bedömningar, som är nästan helt otillgängliga för markägaren, och även för myndigheterna förutsätter en kunskap om arters förekomst som sällan finns i adekvat omfattning. Dessutom är själva begreppet inte väl definierat på ett sätt som är lämpat för kvantitativa överväganden. Myndigheterna bygger förekomst från för arterna starkt intresserade privatpersoner, som kanske hört talas om markägarens planer, oftast är tillräckligt och gör inte egna inventeringar.
De administrativa formerna driver fram för lokala bevarandestatusskattningar. Den grundläggande iden är att varje länsstyrelserna skall göra bedömningar av det område som lokal bevarandestatus skall uppskattas för. Konstruktionen med länsstyrelsevisa analyser gör med automatik att bevarandestatus vanligen uppskattas för del av län. Det administrativa systemet driver små områden för skattning av gynnsam bevarandestatus. De små områdena för ”lokal bevarandestatus” beror på det administrativa beslutet att länen skall vara enheter för samråd, inte på något skäl med vetenskaplig eller EU-påbud som grund. Det ligger inbyggt i det administrativa syftet med dokumentet. Helt orimligt att låta sådant styra!
Underlag saknas för vad riktlinjerna utgår från finns. Jag frågade Skogsstyrelsen om de bevarande-status bedömningar som gjorts för artikel-17 arterna också gjorts för de andra arterna, samt de lokala artvisa bevarandestatus bedömningarna gjorts ”I riktlinjerna står det om artvisa vägledningar som bla artdatabanken varit delaktiga i att ta fram. Dessa är inte klara än men kommer att vara tillgängliga i framtiden. Det står också om bedömningar som Skogsstyrelsen och länsstyrelsen gör tillsammans, sådana bedömningar har inte heller gjorts än och kommer ske med utgångspunkt i olika underlag som finns att tillgå om olika arter.” (citatet från Skogsstyrelsen 160929). Svaret måst tolkas som NEJ fast det är på gång. Således har inte de flesta av de exempel som redovisas det underlag som bör finnas och inte heller underlaget för andra arter, där riktlinjerna nu tillämpas är fullt tillfredställande. Detta innebär vad jag förstår att de uppgifter om lokal bevarandestatus som framförs i dokumenten är resultatet av ganska subjektiva övervägningar av två enskilda tjänstemän, inte övervägande som bygger på några mera generella riktlinjer.
Jag misstänker att de artvisa vägledningar som återstår att ta fram kommer att vara subjektivt vinklade åt naturvårdshållet, som jag tycker en del tidigare material från artdatabanken varit (bland annat rapporten från artdatabanken om skogen
http://daglindgren.upsc.se/Naturv/Kriti ... Skogen.pdf ).
Dag Lindgren juni 2016-06-30, ligger på
http://daglindgren.upsc.se/Naturv/Artsk ... ekvens.pdf En bättre konsekvensanalys efterlyses av utvecklingen av "bondförnuftet" i artskyddet som tidigare diskuterats i tråden
https://skogsforum.se/viewtopic.php?t=26259