Öppna kategorin

Auktion, föråldrad försäljningsmetod eller en guldkalv?

10 inlägg 4983 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Auktion, föråldrad försäljningsmetod eller en guldkalv?

donky-kong  
#374520 Auktioner, jag syftar då på gårdsauktioner eller liknande, är det rimligt att förvänta sig att köpare dyker upp i någon liten håla mitt i veckan?

Någon som har erfarenhet?
KVD, PS.nu osv har ju onlinemotsvarighet.

Och så finns ju traditionella annonser på typ blocket..

Ordet är fritt



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Auktion, föråldrad försäljningsmetod eller en guldkalv?

Göt  
#374590 Det var länge sedan man var på gårdsauktion nu verkar vara ovanligt firmorna finns kvar men de verkar ha samlingsauktioner. Som vad jag förstår är välbesökta.

Lantbruksauktioner verkar ju finnas fortfarande

Värt att göra ett försök :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Auktion, föråldrad försäljningsmetod eller en guldkalv?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374602 Är det skog och jordbruks relaterade saker då kan auktion hållas i veckan.
Om det är saker av allmänintresse så håll auktion på en lördag.
Folk kommer, spec. på sommaren :smile:

Avatar Fallback

Re: Auktion, föråldrad försäljningsmetod eller en guldkalv?

donky-kong  
#374605 det finns säkert flera auktionsförrättare, men här är två stycken som håller till i Götaland:

http://www.farmarauktioner.se/

http://sajab.hemsida24.se/se

Och så finns kvdpro och https://psonlineauktioner.se/ som säljer med budgivning via nätet.

Är det någon på forumet som har erfarenhet från försäljning via auktion?

   TS
Avatar Fallback

Re: Auktion, föråldrad försäljningsmetod eller en guldkalv?

donky-kong  
#374608 citat från en av ovan länkade firmor:

"


ÄVEN SMÅ AUKTIONER KAN BLI LYCKADE
I Mariestad 23/8 såldes en Volvo BM 430 i nära nyskick
för rekordsumman 90000:-

"

BM 430 kostade väl runt 40-lappen på sin tid?

Det måste finnas en fördel för säljaren vid auktion, ty annars borde väl ingen sälja på det viset?
Sedan finns det några individer som köper upp prylar på auktioner, och sedan säljer till högre pris på ex. Blocket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Auktion, föråldrad försäljningsmetod eller en guldkalv?

Vardon  
#374611 Köpte dock en svets för 10 minuter sen på PS :)

Nått som är synd med onlineauktioner är allt halvnytt skräp de försöker prångla ut. Nästan varje vecka har PS tex 8 eller 12 st 50 W ledstrålkastare, no name modell. Har vunnit flera gånger på typ 700 kr (det är ett bra pris) men nej de säljer inte för under 3 500 och vill att jag ska bjuda över mig själv. Nej tack. Dessutom vill jag inte köpa no-name saker dyrare än vad jag kan få no-name för på tex ebay. Har du ett reservationspris - sätt det som utgångspris och slösa inte min tid.

Sen blir det väl lättare att behålla prylar och värdera, på gott och ont. Jag anser att på en auktion ska det finnas några fynd. För det är lockelsen efter fynden som får mig att komma hem med mer skräp än jag behöver.

Avatar Fallback

Re: Auktion, föråldrad försäljningsmetod eller en guldkalv?

skogh  
#374618 Så länge det är öppen budgivning är jag för auktioner är bra men inte dolda bud

Användarvisningsbild

Re: Auktion, föråldrad försäljningsmetod eller en guldkalv?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374619 Var på en maskinauktion för många år sedan. Det var väl grejor från olika håll som skulle säljas.

På varenda utrop så låg dom högt utav bara den. Så de fick gå ner innan nån kunde tänkas bjuda.

Det var en träig tillställning. O eftersom man bara vara nyfiken så svalnade intresset snabbt.

Avatar Fallback

Re: Auktion, föråldrad försäljningsmetod eller en guldkalv?

donky-kong  
#374621
skogh skrev:Så länge det är öppen budgivning är jag för auktioner är bra men inte dolda bud



Vad ser du som nackdel(ar) med dolda bud?
Anser du att ex. KVD onlineauktioner är dold budgivning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Auktion, föråldrad försäljningsmetod eller en guldkalv?

skogh  
#374650 På kvd är det ju öppen budgivning eftersom du ser vad de andra bjuder men att titta på en vara/maskin/fastighet tänka ut vad man kan tänkas ge för objektet och lägga budet i ett kuvert /mail och skriva sitt namn och vänta tills sista budtid för att få reda på om man vinner eller ej och först då få veta vad de andra OM DET FINNS ANDRA har lagt för bud det är ett jävla ofog

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).