Öppna kategorin

USA-milis ockuperar reservat i Oregon

50 inlägg 19514 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

USA-milis ockuperar reservat i Oregon

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362522 http://www.dn.se/nyheter/varlden/usa-mi ... rreservat/

Kanske något att ta efter, för att vitalisera demokratin?
/Niklas



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

Vardon  
#362527 Ta efter vad? Ockupera hus med vapen, sprida eld som bränner andras egendomar eller överprövning med federala lagar?

Användarvisningsbild

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

totte  
#362584 Så det skulle vara demokratiskt att sätta sig över lagen med vapenmakt? Att försöka hjälpa dömda brottslingar med nåt som liknar vad diverse terrorgrupper brukar ägna sig åt. Jag tror att det är ett synsätt som de flesta här betackar sig för.

Användarvisningsbild

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362585 Du menar att civil olydnad bara ska bara tillåtet för miljömuppar?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

vetinte  
#362589 Verkar som det handlar bla om "tvångsutmätning" av staten (av privat mark) som skall bli naturreservat. O det under tvivelaktiga former.
Så det handlar väll om äganderätten. Precis som i så många fall i Sverige.

Skulle nogg va litemer sånthär i Sverige bla.
Folket reste la sig siste gången -31. Efter det vågar/får dom bara snacka vid köksbordet.......
Men jag tror det kommer. Nån gång.
Men man kan ju undra varför de ska gå så långt i en Demokrati ?
(Eller..tja val var fjärde år kanske är allt som behövs för att kallas för demokrati :roll: )
Det kanske e som sägs, Demokrati är inget man får, utan de e nått man tar, o det ska försvaras..........ofta med vapen........har historien visat.
Precis som äganderätten kansken ?

Användarvisningsbild

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

anersimyra  
#362595
vetinte skrev:Verkar som det handlar bla om "tvångsutmätning" av staten (av privat mark) som skall bli naturreservat. O det under tvivelaktiga former.
Så det handlar väll om äganderätten. Precis som i så många fall i Sverige.

Skulle nogg va litemer sånthär i Sverige bla.
Folket reste la sig siste gången -31. Efter det vågar/får dom bara snacka vid köksbordet.......
Men jag tror det kommer. Nån gång.
Men man kan ju undra varför de ska gå så långt i en Demokrati ?
(Eller..tja val var fjärde år kanske är allt som behövs för att kallas för demokrati :roll: )
Det kanske e som sägs, Demokrati är inget man får, utan de e nått man tar, o det ska försvaras..........ofta med vapen........har historien visat.
Precis som äganderätten kansken ?
Läser man hela texten så framgår att det bland okupanterna finns anhöriga till markägare som haft en konflikt med staten angående betesmark. Den nu pågående konflikten handlar om en protest mot att far och son ska inställa sig i fängelse för begången brottslighet, oklart om det gäller den anlagda branden eller annat. X_X %-(

Användarvisningsbild

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

vetinte  
#362596 Tja man kan fundera på hur det verkligen ligger till.......

http://theconservativetreehouse.com/201 ... ore-110497

Användarvisningsbild

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

vetinte  
#362619
anersimyra skrev:
vetinte skrev:Verkar som det handlar bla om "tvångsutmätning" av staten (av privat mark) som skall bli naturreservat. O det under tvivelaktiga former.
Så det handlar väll om äganderätten. Precis som i så många fall i Sverige.

Skulle nogg va litemer sånthär i Sverige bla.
Folket reste la sig siste gången -31. Efter det vågar/får dom bara snacka vid köksbordet.......
Men jag tror det kommer. Nån gång.
Men man kan ju undra varför de ska gå så långt i en Demokrati ?
(Eller..tja val var fjärde år kanske är allt som behövs för att kallas för demokrati :roll: )
Det kanske e som sägs, Demokrati är inget man får, utan de e nått man tar, o det ska försvaras..........ofta med vapen........har historien visat.
Precis som äganderätten kansken ?
Läser man hela texten så framgår att det bland okupanterna finns anhöriga till markägare som haft en konflikt med staten angående betesmark. Den nu pågående konflikten handlar om en protest mot att far och son ska inställa sig i fängelse för begången brottslighet, oklart om det gäller den anlagda branden eller annat. X_X %-(

Verkar som om dom redan avtjänat ett utdömt straff för detta "brott" dom blev dömda för. (Vissa anser iofs att där inte begicks något brott. Men så e de väll alltid. Två sider).
Men de kanske inte alltid e som vi i norden FÅR reda på allt utan måste kolla runt lite själva för att se vad andra skriver.
Sen vad som e sant eller hur man tollkar det är ju upp till var o en :wink:

https://www.rt.com/usa/327809-bundy-mil ... -reaction/

Användarvisningsbild

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

Göt  
#362638 Det är nog lite skillnad på civil olydnad och att använda vapenmakt. Att sätta sig ned och kedja fast sig är väl vad jag skulle kalla civil olydnad, där man står för vad man gör och tar straffet.

Användarvisningsbild

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

vetinte  
#362656 Nu verkar SVT ha nappat på "nyheten".
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/ockup ... t-pa-tiden

Användarvisningsbild

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

vetinte  
#362665
Göt skrev:Det är nog lite skillnad på civil olydnad och att använda vapenmakt. Att sätta sig ned och kedja fast sig är väl vad jag skulle kalla civil olydnad, där man står för vad man gör och tar straffet.


"Civil olydnad".

Civil = medborgerlig, icke-militär.
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/civil

Olydnad = tja de e väll att inte lyda order från överheten tex. (-31).

Civil olydnad = "Definition av civil olydnad från engelska Wikipedia: Civil olydnad är aktiv vägran att lyda lagar, krav eller order från en regering eller en ockuperande makt, utan att ta till fysiskt våld."
http://www.ickevåld.se/aumlr-ibland-civil-olydnad.html

Men va gäller "fysiskt våld" så verkar de va lite från land till land om det ska ingå eller inte i definisjonen "civil olydnad".
I detta fallet med Oregon så lutar dom sig ju på en grundlag som jag förstår det. (Som godkänner viss fysiskt våld :???: ).
Rätt eller fel ?
Tja :wink:

Avatar Fallback

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362667
Göt skrev:Det är nog lite skillnad på civil olydnad och att använda vapenmakt. Att sätta sig ned och kedja fast sig är väl vad jag skulle kalla civil olydnad, där man står för vad man gör och tar straffet.

Djurrättsaktivisten som gjort inbrott i stallar och stulit grisar fick betalt för att komma till en skola och berätta om "civil olydnad".

Användarvisningsbild

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

Göt  
#362683 Kan hålla med skogsola att det definitivt är fel, det som djurrättsaktivisten gör och helt förkastligt.

Avatar Fallback

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

Skogsmänniska  
#362685 Tjaa...Deras förfäder stal väl stället av Indianerna för ett hundratal år sedan :|

Användarvisningsbild

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

vetinte  
#362695
Skogsmänniska skrev:Tjaa...Deras förfäder stal väl stället av Indianerna för ett hundratal år sedan :|


Helt rätt.
Men hur långt tebax ska man gå i historien ?
O i villka frågor skall man göra det ?
I en demokrati är det dagens lag som gäller men det går att ändra om man är tillräkligt många, tillräkligt ihärdiga eller gör tillräkligt motstånd.
(Villket vi sett i norden på senare).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).