tor 05 nov 2015, 22:55#349669
Stubben är helt "död" efter upp till 40år. Den kan säkert vara död efter 5år också. Men slutledningsvis: Kan en smittad stubbe föra smittan vidare så sent som 40år efter avverkning då borde ju rimligtvis stubben leva efter 40år eftersom tickan inte lever i dött trä. Detta är nog "worst case". Tror inte du ska vänta 40år innan du markbereder. Det blir mycket tillväxt som går förlorad. Kan vara värt o ge lite av den tillväxten till rottickan o fördärva. Om det är lönsamt förklaras ju hyfsat ingående i länken till Interago.
http://interagroskog.se/rotrota/Jag saknar kommentarer från "Skogsforskaren" ???
Jag nojjar alldeles för mycket om detta. Röjer inte förrän det är kallt, vinteravverkar, sprutar vid gallring och vid vindfäller. Men nån stans går ju gränsen. Det är nog bättre o sköta skogen och kanske inte förröja mitt i sommaren. Jag har ett hygge som bar på mycket röta. Detta höggs vi varm väderlek. Där plantar jag tall nu bara för o byta trädslag. Tallen kan också få röta men verkar klara sig bättre och inte lika känslig.
Annars kan du vänta 10år o planta
. SLU har fått fram plantor med DNA som verkar vara immunt mot Rottickan. De beräknar ha plantmaterial ute på skolorna om ca 10år.
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem