ons 14 jan 2015, 11:15#311161
Hej på er.
Jag har läst mängder med inlägg när folk frågar om man kan köpa såg på nätet, utomlands osv.
Det kommer omedelbart en mängd pekpinnar som att det då blir problem med service, reparationer då
den lokala åf inte vill jobba med dessa sågar.
Jag har så otroligt svårt att förstå detta, varför???
Jag har ett gäng sågar, ingen är köpt ny av åf i Sverige. Flera är köpte beg på Blocket, Tradera, av vänner, en köpt i annat land.
Alla sågarna är nyare så kallade proffssågar, de flesta är Husqvarna.
Skälet att jag köper så, är enkelt. Billigare.
Detta har aldrig, inte en enda gång vållat mig problem med service/rep.
Inte en enda gång har en åf frågat mig var jag köpt den. Utan alla gånger är man en kund som
betalar för sig och får trevlig och bra hjälp.
Det är flera olika åf jag pratar om, typ fem-sex stycken. Helt enkelt den åf som passar min resa för dagen. Dessa åf finns i Gbg-området, Halland och Marks kommun.
Alltid är det i trådarna impsågarna (och sågar som är köpta på nätet ) som får skit, för att den lokale åf inte får sälja.
Men, alla som köper på Blocket, av en polare, ärver osv. (eller Gud förbjude att man flyttar och är tvungen att byta åf) De sågarna skulle ju då, med samma
resonemang vara "döda" sågar. Självklart är så inte fallet.
Med samma resonemang försökte vissa stora Bil-åf neka att ta in importbilar för många år sedan.
De ändrade sig rätt snabbt......
Alla vettiga företagare vet ju att det gäller att få in kunden, detta leder till merförsäljning av
allt tänktbart, i denna världen så klart, tillbehör, kedjor, skyddskläder, bränsle osv osv, och kanske
tom nästa nya såg, röjsåg, kanske åkgräsklipparen till kunden.
Tänkt på detta rätt länge nu med alla trådar här. Älskar detta forum, skriver sällan men
hänger här mkt, såg nu idag en ny tråd med denna typ av kommentar.
Lite tankar från mig en seg onsdag, i väntan på kyla, frusen mark så jag äntligen kan ta mig ut i skogen
/Johan