Motorsåg och handhållet

Service importsåg/Sv-såld såg

28 inlägg 9158 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Service importsåg/Sv-såld såg

Johan D  
#311161 Hej på er.
Jag har läst mängder med inlägg när folk frågar om man kan köpa såg på nätet, utomlands osv.

Det kommer omedelbart en mängd pekpinnar som att det då blir problem med service, reparationer då
den lokala åf inte vill jobba med dessa sågar.

Jag har så otroligt svårt att förstå detta, varför???
Jag har ett gäng sågar, ingen är köpt ny av åf i Sverige. Flera är köpte beg på Blocket, Tradera, av vänner, en köpt i annat land.
Alla sågarna är nyare så kallade proffssågar, de flesta är Husqvarna.
Skälet att jag köper så, är enkelt. Billigare.

Detta har aldrig, inte en enda gång vållat mig problem med service/rep.
Inte en enda gång har en åf frågat mig var jag köpt den. Utan alla gånger är man en kund som
betalar för sig och får trevlig och bra hjälp.
Det är flera olika åf jag pratar om, typ fem-sex stycken. Helt enkelt den åf som passar min resa för dagen. Dessa åf finns i Gbg-området, Halland och Marks kommun.

Alltid är det i trådarna impsågarna (och sågar som är köpta på nätet ) som får skit, för att den lokale åf inte får sälja.
Men, alla som köper på Blocket, av en polare, ärver osv. (eller Gud förbjude att man flyttar och är tvungen att byta åf) De sågarna skulle ju då, med samma
resonemang vara "döda" sågar. Självklart är så inte fallet.

Med samma resonemang försökte vissa stora Bil-åf neka att ta in importbilar för många år sedan.
De ändrade sig rätt snabbt......

Alla vettiga företagare vet ju att det gäller att få in kunden, detta leder till merförsäljning av
allt tänktbart, i denna världen så klart, tillbehör, kedjor, skyddskläder, bränsle osv osv, och kanske
tom nästa nya såg, röjsåg, kanske åkgräsklipparen till kunden.

Tänkt på detta rätt länge nu med alla trådar här. Älskar detta forum, skriver sällan men
hänger här mkt, såg nu idag en ny tråd med denna typ av kommentar.
Lite tankar från mig en seg onsdag, i väntan på kyla, frusen mark så jag äntligen kan ta mig ut i skogen :-)
/Johan



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Service importsåg/Sv-såld såg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311521 En god relation till en bra såg service verkstad är svårslaget. Det kan sparas en hel del pengar med att få hjälp när man behöver det. Jag menar då inte ett par hundra eller en tusing i sågköp utan tusenlappar i tiotal över ett års drift.

Det är mer till ett sågköp än en summa och en handräckning över disk. Det ska kunna servas efteråt också och ska det fungera rätt så är det bäst o köpa såg hos den som ska serva sen, av många skäl.
Du ska kunna få hjälp efter köpet med och om inte säljaren får en ärlig chans att göra det rätt från start så kan han heller inte hjälpa dig nåt vidare sen.

Visst finns det såg med skillnader från olika marknader i samma modell. Såg som bara säljs på viss marknad, såg som anpassas för en viss marknad etc.

Jag hänvisar till köpstället i vissa fall och tar inte på mig goodwill saker om sågen inte är såld här. Jag säljer inte många såg och är inte uppknuten till nåt.
Jag kan välja mina kunder och gör just så.

Är de förtrödna för en obefintlig sågprovition så kan de serva där de köper den billigare med. Jag förlorar inget på det, tvärt om.

Användarvisningsbild

Re: Service importsåg/Sv-såld såg

anersimyra  
#311559 Köper man såg utomlands kan man knappast räkna med garantireparationer, köper man nytt på nätet inom landet är garantireparationer inga problem, auktoriserade handlare kan aldrig hänvisa att sågen ska repareras av säljstället, att många ändå hävdar att du ska lämna in för garantireparation hos säljstället är mycket vanligt och " mycket fel." .. :oops: :oops:

Användarvisningsbild

Re: Service importsåg/Sv-såld såg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311577 Många auktoriserade verkstäder har inte garanti på ALLA sågar och måste hänvisa garanti ärende till köpstället! Det är inte alls fel.

Jag vill inte åta mig garantiärende på alla sågmärken.

Användarvisningsbild

Re: Service importsåg/Sv-såld såg

anersimyra  
#311579 Jag menar självklart en säljare som är auktoriserad på ett märke där tillverkaren lämnar garanti och inget annat.. :o

Användarvisningsbild

Re: Service importsåg/Sv-såld såg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311581 De gånger jag hör nåt gnäll om att de hänvisats är det för just att den som hänvisar inte kan ta på sig garanti jobb.

Användarvisningsbild

Re: Service importsåg/Sv-såld såg

Erre  
#311583 Den åf som har husqvarna som märke exempelvis och inte kan ( läs vill) hjälpa mig med mina husq sågar för att dom inte är köpta där, han förlorar en kund. Så enkelt är det.

Användarvisningsbild

Re: Service importsåg/Sv-såld såg

loppan  
#311585 Jag har alltid reparerat alla mina sågar själv.
Den enda gång jag lämnat bort en såg för rep var i somras.
Min Hva 560 som snart var 2 år gammal och i slutet på garantitiden hade elaka små vibrationer i sig.
Oljetanken hade även börjat läcka under ljuddämpare.
Sågen var inköpt på nätet hos makincenter i Blekinge även kallad maskinklippet.
Jag lämnade sågen till den lokala märkesverkstaden och åberopade garanti.
Det visade sig att krysskilen mellan svänghjul och vevaxel börjat glappa.

Jag fick en ny kompet motor på garantin utan minsta knot eller kostnad.
Köpte härom veckan ytterligare en 560xp och gick till den lokala handlare för pris.
Jag vill helst handla där för att de skall finnas kvar etc.
De var dessvärre allt för dyra,1200 kr+m mer än maskinklippet.
Dessutom så skulle jag lämna in gammal fungerande såg i inbyte(1500kr)

De lokala märkesverkstäderna måste hänga med i pris annars så finns dom snart inte längre,
då blir allt postorder.

Användarvisningsbild

Re: Service importsåg/Sv-såld såg

Erre  
#311592 Vet ej hur det är med motorsågar.

Men vad gäller personbilar så är det inte försäljning av nya bilar som ger mycket. Det är eftermarknaden som ger pengar. Alltså delar.
En ny bil för 250 000 kr kostar i runda tal 650 000 kr att köpa i delar, bit för bit.
Är det samma med motorsågar borde varje åf vilja hjälpa till efter bästa förmåga dom kan. Då man kommer tillbaka till en bra åf för köp av kedjor, filar, delar, kläder, oljor och annat.
En tanke bara.

Användarvisningsbild

Re: Service importsåg/Sv-såld såg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311594
loppan skrev:Jag har alltid reparerat alla mina sågar själv.
Den enda gång jag lämnat bort en såg för rep var i somras.
Min Hva 560 som snart var 2 år gammal och i slutet på garantitiden hade elaka små vibrationer i sig.
Oljetanken hade även börjat läcka under ljuddämpare.
Sågen var inköpt på nätet hos makincenter i Blekinge även kallad maskinklippet.
Jag lämnade sågen till den lokala märkesverkstaden och åberopade garanti.
Det visade sig att krysskilen mellan svänghjul och vevaxel börjat glappa.

Jag fick en ny kompet motor på garantin utan minsta knot eller kostnad.
Köpte härom veckan ytterligare en 560xp och gick till den lokala handlare för pris.
Jag vill helst handla där för att de skall finnas kvar etc.
De var dessvärre allt för dyra,1200 kr+m mer än maskinklippet.
Dessutom så skulle jag lämna in gammal fungerande såg i inbyte(1500kr)

De lokala märkesverkstäderna måste hänga med i pris annars så finns dom snart inte längre,
då blir allt postorder.
Jo, så blir det. Så är det på elmaskin sidan idag för de flesta. De får oftast köpa nytt o slänga den som skulle repareras eftersom de behöver ha maskin och inte kan ha 3 varav två är iväg nån vecka/or då och då.

Varför lämnade du inte den till Maskinklippet?

Vill inte marknaden ha handlaren, försvinner dem, så enkelt är det. Det gynnar inget dig mer än inköpspris. Du kan inte känna och klämma eller få råd/tips, inte heller hämta grejer eller få hjälp. Då blir det för dig o skicka sågar hit o dit istället.
Räkna då in tid, stillestånd, porto och körande så är de 1200 rätt snabbt förbrukade.
Så var det förr, det skickades sågar runt om i landet då det inte fanns ÅTF/Service överallt.

Användarvisningsbild

Re: Service importsåg/Sv-såld såg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311597
Erre skrev:Vet ej hur det är med motorsågar.

Men vad gäller personbilar så är det inte försäljning av nya bilar som ger mycket. Det är eftermarknaden som ger pengar. Alltså delar.
En ny bil för 250 000 kr kostar i runda tal 650 000 kr att köpa i delar, bit för bit.
Är det samma med motorsågar borde varje åf vilja hjälpa till efter bästa förmåga dom kan. Då man kommer tillbaka till en bra åf för köp av kedjor, filar, delar, kläder, oljor och annat.
En tanke bara.

Det är inga avanser på sågar om man jämför med annan försäljning.
De ynka procent det är på försäljning hos en ÅTF är inget jämfört med varuhusen...

Användarvisningsbild

Re: Service importsåg/Sv-såld såg

anersimyra  
#311599
Erre skrev:Den åf som har husqvarna som märke exempelvis och inte kan ( läs vill) hjälpa mig med mina husq sågar för att dom inte är köpta där, han förlorar en kund. Så enkelt är det.
En auktoriserad ÅF kan inte vägra åta sig garantireparation med hänvisning att varan är inköpt på annat håll, anledningen till att de ändå försöker är tillverkarens snålhet gentemot återförsäljarna, de gör alltså ingen god affär på garantiärenden.. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Service importsåg/Sv-såld såg

Erre  
#311602 Visst är det så.
Är likadant i dom flesta branscher.
Vore intressant att se finnvedens lastvagnar neka ett garanti jobb på en Volvo lastbil med hänvisning till att den inte är köpt här.
Den verkstaden skulle snart få slå igen.

Användarvisningsbild

Re: Service importsåg/Sv-såld såg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311604 I en försäljning förbinderman sig till vissa saker och har skyldigheter och åtaganden.
Skiter man i dem så blir sågen billigare.
Vill du ha en billigare såg som inte är såld enligt tillverkarens rek. tillvägagångssätt sett så kör på.

Visar det sig sen att din såg inte har servats/uppdaterats, körts enl tillverkarens rek. har ÅTF skyldighet att vägra att ta garantin och får inget tillbaka av tillverkaren. Därför ska De som säljer utan att följa reglerna ta sitt ansvar och serva grejerna de sålt, inte jag.
Visar det sig att jag missat nåt inför försäljning så är det mitt ansvar, visar det sig att tillverkaren missat nåt kommer det fram då och inte sen när sågen rasat helt. Säljs sågen idag ska den inte ha programvara i sig som är 1,5 år gammal. Det har hänt en del sedan dess...

Användarvisningsbild

Re: Service importsåg/Sv-såld såg

loppan  
#311606 Att jag inte skickar sågen till blekinge är att det helt enkelt är enklare att stanna till och fråga den lokale handlaren om dom vill ha jobbet.
Det hade väl kostat 200 spänn att skicka sågen.
Dessutom får lokalhandlaren ett jobb.

Nyförsäljning och reparationer är två olika ting som ej skall blandas samman.
Jag kan inte hålla den lokale handlaren under armarna genom att betala för höga priser vid nyköp

Exempel 2: Jag ville köpa 5 st 0.325 1.5 mm 15 tum svärd och 10 kedjor.
Lokalhandlaren ville bara sälja Hvas skit laminat svärd som jag ej vill ha.
De ville ha 260+m st för dessa svärd.
I stället så köpte jag Iggesunds laminat svärd som jag vart mycket nöjd med tidigare för 220+m st på nätet.

Det sker ett sk. paradigmskifte skifte på marknaden för manuellhuggar grejor.
Det säljs massor på nätet till bättre pris och det har inte detaljhandeln fattat ännu.
Det är risk att det blir nedläggning av märkeshandlare likt tv branchen om man ej tar denna konkurrens på allvar och det vore tråkigt för hela skogsnäringen.
Men jag tänker inte subventionera deras verksamhet,så snäll är jag inte.
Senast redigerad av loppan fre 16 jan 2015, 18:45, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).