Motorsåg och handhållet

Defekt oljepumpe MS180?

8 inlägg 9176 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Defekt oljepumpe MS180?

Tretoppen  
#299841 Har en gammel MS180 som jeg bruker av og til, og i går oppdaget jeg at det ikke lenger kommer olje til kjedet.
Åpnet opp og sjekket "worm gear" (hva heter det på norsk/svensk??) og den var helt fin uten synlig slitasje.

Rengjorde alt, tømte oljetanken og renset tanken med diesel før jeg fylte på ny kjedeolje og startet opp, uten sverd. Fortsatt ingen olje.

Det er heller ingen synlig lekkasje noe sted; oljetanken er like full etter flere minutters kjøring.

Har noen vært borti at selve oljepumpen er defekt, og hvordan kan man evt. sjekke den uten å bytte?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Defekt oljepumpe MS180?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299842
Tretoppen skrev: "worm gear" (hva heter det på norsk/svensk??)


På svenska heter det snäckväxel eller snäckdrev. Även skruvdrev, men det är väl ovanligare?

Hittade dessa två på Runeberg. Nice!

http://runeberg.org/ensvtekn/
http://runeberg.org/svenfack/

Avatar Fallback

Re: Defekt oljepumpe MS180?

Brumsten  
#299880 Hej, det sitter en vinkelnippel på undersidan av motorkroppen, under den svarta handtagsramen.
Den brukar bli igensatt med tiden, lossa ramen så du kommer åt skruven som håller vinkelnippeln.
Sen kommer du åt både nippel och sugslang och oljesil för rengöring.
Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Defekt oljepumpe MS180?

Tretoppen  
#300822 Takk for tips!
Har nå plukket fra hverandre alt som har med kjedesmøringen å gjøre, og rengjort alt sammen. Slangen som går fra tanken til oljepumpen var nesten helt tett. Gammel olje og skitt hadde klumpet seg, så det var nok der det største problemet var.
Jeg tok også ut selve oljepumpen og fant endel spon i kanalen fra oljepumpen og ut til åpningen ved sverdet. Selve oljepumpen ser ut til å fungere fint når jeg tester den manuelt.

Det spennende nå blir å sette det hele sammen igjen... :smile:

Leser flere steder at man må være veldig nøyaktig når oljepumpen skal settes inn igjen, og at den ikke skal dyttes helt inn i sporet. Men jeg finner ingen nøyaktig beskrivelse på hvor langt inn den skal, eller hva jeg kan sikte etter.

Noen forslag til hvordan jeg installerer oljepumpen korrekt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Defekt oljepumpe MS180?

Brumsten  
#300837 Hej, den ska ner 8 mm. från övre kanten vid hålet för pumpen.
Var noga med att slitsen i pumpen kommer åt rätt sida, det är sugsidan.
Lilla hålet i pumpen är tycksidan mot svärdet.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Defekt oljepumpe MS180?

Tretoppen  
#300838 Perfekt!
Takk for det, skal få satt den sammen igjen i morgen, så da blir det spennende :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Defekt oljepumpe MS180?

Tretoppen  
#300901 Rakk en tur ut i garasjen i kveld og satte den sammen igjen, og nå oljer den som aldri før!
Tusen takk Brumsten for veldig nyttig hjelp :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Defekt oljepumpe MS180?

totte  
#300911 Mycket trevligt att läsa :grin: ! Och Brumsten brukar veta det mesta ^:)^

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).