ons 13 feb 2008, 11:28#19586
Fick rådet att bolla frågan i detta forum istället. Har tidigare haft den under byggahus.se
http://forum.byggahus.se/juridik/81362- ... post579641
Min granne hade anmält att han skulle avverka skogen som gränsar mot min tomt. Den 18/12 morse såg jag att skördarna var där. Nordöstra hörnmarkeringen har sedan länge varit borta (innan jag köpte huset) så jag tog dit skogsägaren och diskuterade hur gränserna går.
Det har lagts en stenmur från nordvästra hörnet till nordöstra. Jag hävdade att det måste ändå vara där gränsen går. Fick svar att skogsbolaget tillsammans med skogsägaren med GPS mätt ut nordöstra hörnet med snitsel vilken låg flera meter in på tomten från stenmuren.
Till saken hör att mitt enda gårdsträd, en fullvuxen frisk gran (ca 70 cm i diam vid rot, frisk och bred) låg innanför stenmuren men utanför snitslingen. Eftersom det skulle bli kalhygge inpå tomten var jag väldigt mån om att ha kvar granen. Skogsägaren sa att granen skulle få stå kvar så behövde vi inte diskutera mera.
När jag kom hem från jobbet var det "vea-rent" bakom huset, dvs kalhygge. Dessutom var granen borta med en stor risbråte vid stubben.
Jag tog fram lantmäterikartan från 1942 som visar att tomten är 31,4 x 32 meter. Alltså stenmuren låg på tomtgränsen (31,4) helt riktigt. Dom hade satt snitslingen ca 3 1/2 meter in på min 32 meters gräns och sneddat över tomten. Granen var solklart min.
Har talat med markägaren som hänvisat till skogsbolaget som gjort avverkningen.
Talade med skogsbolaget som lovade att ersätta mig om saken stämde.
Ska ställa skadestånd mot bolaget, vill inte att markägaren (min granne) drabbas. Jag anser att bolaget har resurserna och kunskapen att
hålla sig på rätt mark.
Vad är skälig ersättning för dessa förutsättningar? :
60-70 årig frisk gran som står på min mark. (Fetaste granen i hela avverkningen)
Tomtens enda gårdsträd.
Hade granen fått stå kvar hade kalhygget varit mindre störande.
Värdet på fastigheten har helt klart sjunkit pga fällandet av granen.
Tomten är i detaljplanerat bostadsområde.