Skotare

Däck med olika rullomkrets på samma boggilåda

28 inlägg 16510 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Däck med olika rullomkrets på samma boggilåda

Henrik.E  
#260546 Hur känslig är en boggilåda ( kugghjulsboggi ) när man kör med däck som har olika rullomkrets?
Har på min skotare ca 4-5cm skillnad i diametern mellan främre och bakre hjulet på samma boggilåda. Detta ger ju en skillnad i rullomkrets på ca 15 cm.
Det betyder ju att ena hjulet måste slira 15 cm/varv.
( kan ju vara så att båda slirar 7.5cm var också)

Vid bra fäster på tex väg så lär det väl bli stora belastningar på transmisionen i lådorna ?
Även då man kör med band så lär det väl slita extra mycket på både lådor och däcken om däcken slirar i banden ?

Finns det nån rekomendation på vad det max får skilja i diameter ?
Olika fabrikat på däck kan ju skilja i omkrets fast det är samma dim.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Däck med olika rullomkrets på samma boggilåda

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260557 Band ska man nog inte ha. Vägåka ska man nog inte göra. Kedja ska man nog bara ha på det ena hjulet. Men har man kedja så bör den göra lika mycket på rullomkretsen. Kanske en bra idé att ha kedjan på det mindre hjulet? 🧠

Avatar Fallback

Re: Däck med olika rullomkrets på samma boggilåda

Anton k  
#260579 Jag har aldrig tänkt på det faktiskt. Ofta har man haft nått slitet däck som reservdäck som man lagt på vid punktering eller om nått däck blivit skrot så har man ju bara köpt ett nytt.
O om du har kedjor på så blir ju den dimesionen bra mycket större så jag skulle inte lägga så mycket kraft att tänka på det. Det finns andra saker som kan skada transmissionen o lådorna mer.

Avatar Fallback

Re: Däck med olika rullomkrets på samma boggilåda

kelas  
#260618 Hur många är det inte som har kedjor på bara ett hjulpar fram? Nu kör man ju inte på väg så men omkretsen med bra kedjor blir ju minst en dm mera på det paret... Intressant!

Avatar Fallback

Re: Däck med olika rullomkrets på samma boggilåda

ÅsaNisse  
#260631 Skogsola har svaret.
Så länge du kör på ett halt underlag så kvittar det. Då fixar slirningen mot marken utjämning av rotationen. Kör du däremot med band eller på fast väg så skiter det sig förr eller senare i transmissionen. Har du välsträckta band så måste det ge sig någonstans och det blir oftast i boggilådorna. Däremot om du kör med kedjor på de mindre hjulen så utjämnar detta omkretsen så det blir perfekt.

Avatar Fallback

Re: Däck med olika rullomkrets på samma boggilåda

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260636 Jag förstår inte ens hur du överväga med att köra med något sådant. Reparera en sån där boggilåda kostar ju multum i förhållande till vad ett nytt däck kostar.

Avatar Fallback

Re: Däck med olika rullomkrets på samma boggilåda

Skogstinsen  
#260648 Jag skulle då byta ut däcket så däcken på samma låda blir lika i omkretsen, eller ja något sånär. Inte f*n ska man köra maskin för att veta om ett kommande låd ras!! Den late/snåle får till slut reda på vad den vise gjorde!

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260649 Nya däck är väl att ta i! Möjligen kan man flytta runt hjulen lite. Så länge man bara slirar runt i skogen utan band händer det ingenting.

Avatar Fallback

Re: Däck med olika rullomkrets på samma boggilåda

Skogstinsen  
#260658 Menade inte nya det finns ju uppsjö med gamla däck. Köp så det blir lika. Annars har man större problem. :-(

Avatar Fallback

Re: Däck med olika rullomkrets på samma boggilåda

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260666 Sen ska ju förhållandet fram-bak på en 8-hjulig oxå stämma.
Vi brukar kolla med att ha bort banden,sätta maskin på betonggolv,ta ett långt vattenpass och mät höjden på däcken,sen flytta runt,alt leta andra däck så att man har möjliast samma diameter på däcken /låda + summan av framlådorna ska va lika som baklådorna.( om man har band fram o bak)

Som det skrivits har olika fabrikat olika diameter som nytt men oxå däckmönster och hur dom går in i banden påverkar.

Ofta gör man ju så att man sätter nya däck bak ( eftersom det är större belastning ) sen sätter man nerslitna fram,detta i kombination med band bak ( band ger större diameter) och kedjor fram och sen undrar man varför det går tungt.....

Avatar Fallback

Re: Däck med olika rullomkrets på samma boggilåda

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260685 Om du ska köra så där så tycker jag du ska koppla ur driften på den hjul med mindre diameter.
Du kommer få bra drift ändå, mindre motstånd och mindre slitage.

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260736
Anders_S skrev:Om du ska köra så där så tycker jag du ska koppla ur driften på den hjul med mindre diameter.
Du kommer få bra drift ändå, mindre motstånd och mindre slitage.


Så fungerar det inte i verkligheten. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Däck med olika rullomkrets på samma boggilåda

Henrik.E  
#260765 Maskinen är en Kockum 84-31 och den driver alltid på bakdelen (som inte går att koppla ur)
Framdelen kopplas in vid behov.

Att få tag på begagnade däck med rätt slitage är nog omöjligt. Dom flesta kör tills däcken är slut och köper sen nya.
Skillnaden mellan ett däck med 30-50% slitage blir nog uppåt 10 cm i rullomkrets. Hur många är det inte som kör runt på det viset utan att bry sig eller vet om att det inte är bra? Både med kedjor på det största däcket och band.
Innan jag köpte den här maskinen var jag och kollade på 6-7 st andra maskiner.
Dom flesta hade däck av olika fabrikat och slitage, inte ovanligt med 4-5 olika fabrikat på däck på en gammal 6-hjuls skotare.
Har man däck med tex 40 % kvar på en gammal skotare för 100-150.000 och kör sönder ett däck så köper man troligtvis max ett nytt däck.

Billigaste däcken jag hittat ( kinadäck ) går på 14.000kr. Blir ju 56k för 4 st nya däck.

Kanske en anledning till att alla är så rädda för boggilådor på gamla skotare ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Däck med olika rullomkrets på samma boggilåda

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260778 Jag vet att det inte går att koppla ur driften men man kan alltid öppna boggilådan och ta bort ett kugg.
Som jag fattade det så var det inte slitage dom gjort att däcket var mindre utan att det var av en annan typ.
Kan inte säga att jag har någon större erfarenhet av det här men går i tankar om hur stor skillnaden får vara mellan det däck på största svängradien jämfört med det på den minsta.
I den konstruktion jag tittat på såg går främre däcket på främre boggin på ungefär samma radie som främre däcket på bakre boggin.
I mitt fall så hade jag satt ett nytt däck fram på den främre boggin för att radien stämmer ganska bra och belastningen är inte lika stor som på vagnen.

Jag är dock helt med dig på att man inte köper fyra nya däck på en skotare som är värd ungefär vad halva skotare är värd men kanske ska man köpa två.
Sen beror det ju på vilket underlag man kör också.

Avatar Fallback

Re: Däck med olika rullomkrets på samma boggilåda

Husqy346  
#260782 Farsan körde en sådan kombination på sin gamla Yale trojan lastare . Nya däck fram och de gamla bak.
Även fast den gick sakta på lagårdsbacken så knäppte det ganska rejält i transmitionen.
När kompisen mätte skillnade mellan fram o bakdäcken så skiljde det 17 cm i rulldiameter fast det var 12:00x 24 på alla fyra . Året efter vart det två nya till av samma märke och då upphörde knäppet i transmition .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).