Hypro, (+) bra kvalitet, bra service (-) Tvågreppare, dyr
Tapio/KTS, (+) kvalitet?, bra pris, engreppara (-) lite långsammare i kvistningen, ska man ha Jakefäste?.........Ja frågorna är många men hjälp mig snälla ni som har kunskaper i ämnet.
Seb macahan skrev:KTS anger nyttolast i gripen inkl rotator och grip. vikten för gripen försvinner.
Ska jag inte lita på att en säljare som endast säljer såna här prylar hela dagarna råder mig att köpa rätt?
Seb macahan skrev:Dom ekipagen är nog uppe 1milj klassen. Vad jag har fatta så blir det ganska mycket saker som blir dyrare med rullmatat. Kranen för den måste vara kraftigare nästan 100upp, Mätdator nästan 100tsk runt 20-30på stegmatare, Hydralpump slipper man om man kör stegmatare och ny traktor med bra flöde, Samt då att tackvare att både kranen och aggregatet är lättare så går det att montera i 3punkten i stället för Jake-fäste och tank som då kostar nästan 100till. Lägger man då till att de lättare kranarna har även billigare styrsystem Typ Palms 8,4kran 40tsk för radiostyrning el 30för EHC. Tar vi en Cranab kran så kostar EHC ca 100tsk. Vilken tur att jag inte har ärvt en massa pengar för dom hade jag bränt snabbt. Stora leksaker är bara så beroendeframkallande.
Målsättnig: Gallra när jag vill efter väder och temperatur, utan för stora uttag och för glest i kantzoner, samt markskonande gallring. Samt ta hand om vindfällor och köra några dagar per år åt grannar och liknande.
1:a och 2:a gallringar samt några små slutavverkningar (ja jag vet att det inte är lönande, men köper man såna här prylar så måste man och vill man ju använda det)