tor 16 jan 2014, 00:18#258227Seb macahan skrev:KTS anger nyttolast i gripen inkl rotator och grip. vikten för gripen försvinner.
Ska jag inte lita på att en säljare som endast säljer såna här prylar hela dagarna råder mig att köpa rätt?
Jo, jag såg ochså det med grip(blir ju bara vikten av gripen att legga til ca 80kg), men endå klarer den inte lyfta endast aggregatet i närheten av full räckvidd, sen ska man vel ha lite ekstra lyftkraft til trädet med??
Att ha en totalvikt Kran/aggregat på nästan 1500kg (som dessutan kommer langt bak), i 3 pkt tror jag inte på, men på andra sidan så säljar jag inte sånna pryler hela dagen heller.
Tapio 400 er ju inget lite gällringsaggregat, hadde det vore 280 modellen. så vore det lite annorlunda.
Hur har du tänkt med hydraulikaggregat. Det koster ju ochså en slant, eller har du nåt redan??
Men annars håller jag med, skulle tatt en stegmatare fore någon traktorprocessor var man får fälla trädet med motorsåg, varje dag i veckan.
Skulle hyproen vore et alt. skulle det vore med fällhuvud i kranen.
Visst jobbar hyproen snabbara när trädet vel er på plats i processoren, men räknar man inn tiden med att fälla med motorsåg, så tror jeg mer på en kran/gräv monterad stegmatare.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc