vi har rottnes oginal hjul på H20. är lite intreserad av finnskogsvalsen eller moipi.. vad har ni för efarenheter?
Henrik K skrev:Kör Tireco och nu testar jag ett par Finnskog som jag lånat.
Har fått ställa ner trycket en hel del från Tireco till finnskog för annars så föstör dom virket alldeles för mycke.
Tireco hjulen är jag nöjd med annars. Kräver mer underhåll men dom drar bra och håller i träden bättre mot finnskog.
Har fått ställa upp klämmtrycken högre med finnskog.
Så jag kommer att försöka å se om det går å renovera upp mina tireco.
Vet inte om det går å köpa gummit löst på dom?
Engstrand skrev:Är det gamla "klassiska" tirecohjulen med vanlig kedjor över bara? Finns en firma som renoverar såna hjul.Henrik K skrev:Kör Tireco och nu testar jag ett par Finnskog som jag lånat.
Har fått ställa ner trycket en hel del från Tireco till finnskog för annars så föstör dom virket alldeles för mycke.
Tireco hjulen är jag nöjd med annars. Kräver mer underhåll men dom drar bra och håller i träden bättre mot finnskog.
Har fått ställa upp klämmtrycken högre med finnskog.
Så jag kommer att försöka å se om det går å renovera upp mina tireco.
Vet inte om det går å köpa gummit löst på dom?
Jaskar skrev:Röstar också på Moipu, de drar utav faen. Vi har originalvalsarna på 1470n nu, och de drog väl hyfsat i början, men nu efter 1500 tim är de kass. Vi körde längre med moipu på den gamle maskin, så de här var inte så imponerande... Dessutom har vi bytt båda hjularmarna på det här aggregatet, (på mindre än 1500 h! 😡 ) så rena stålvalsar frestar väldigt mycket mer. Och så börjar det slira så fort det blir lite pattar på granarna, och har det satt sig i mellan dubbarna blir det lika bra drag som man hade två ostar på hjularmarna.
Sprillans moipu är dock beställda och borde komma rätt snart. Dyra, men ack vilken skillnad det ska bli. Det är det som håller modet uppe när man sitter i nåt grovgrenigt bestånd och "flisar".
Chefen har kört mense, men de var enligt honom sämre i riktigt grov skog. Det var iofs några år sedan, vet ej hur de är nu.