Motorsåg och handhållet

Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

46 inlägg 32658 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

Loffe  
#222822 När jag köpte sågen beg. läckte det ganska mkt olja, men det räckte med att planera mängden olja och en tidning under..

Nur har sågen helt slutat pumpa ut olja till kedja å svärdet. Kommer inget, inte ens när jag provar utan svärd å kedja. Har kollat/rensat kanalen in i godset med piprensare.

Det borde sitta en pump för oljan, men vart och kan det vara något membran el liknande som behövs bytas?

Tittat på någon sprängskiss på nätet utan att blivit klokare, men är ingen van skruvare heller...



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

totte  
#222827 Enligt den här IPL:en sitter den bakom kopplingen: http://www.husqvarna.com/ddoc/husi/husi ... 00006_.pdf

På första sidan efter försättet skiss H, ser du den.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

Loffe  
#222838 501 87 65-01
501 54 41-02
Är jag rätt då, el är det fler/andra delar?
Vad kan göras?
Vad är 501 83 93-01 och 501 83 94-01 på sidan 5, även märkt sid J.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

TorxE14  
#222844 Hej.

Loffe skrev:Vad är 501 83 93-01 och 501 83 94-01 på sidan 5, även märkt sid J.

Tror att det är en avluftningslang för att släppa in luft alteftersom oljan förbrukas

Pumpen:
501 66 49-01 *
Själva oljepumpaxeln är:501 66 48-01 *
503 23 00-04 *
501 61 58-01
Kolla om snäckdrevet är helt, kolla alla kanaler. Kolla att silen är ren 501 54 41-02

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

TorxE14  
#222847 Snäckdrevet (501 58 36-01 (SE) / 501 67 27-01) ska ju drivas runt av kopplingstrumman på nåt sätt, det kanske inte når varann för att det blivit glappt eller nåt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

Loffe  
#222850 Okej!!!
Den är öppen, så att jag kunde föra in, nästan, en hel piprensare från svärdsidan/fästet. Det var olja i den! Om den är tätt så borde det bli undertryck i oljetanken, så att oljan inte vill komma ut??!!

Förstår jag det rätt så köpes det komplett, 501 62 35-01? Ny pump med axel?
Hur mkt jobb, å svårt är det för en amatör att öppna upp? Eller måste hela sågen öppnas/klyvas upp?

Maskinen är ju inte helt ny, så glapp slitage finns.. Men just att den läckte mkt förr när den stod, men inte längre?!

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

stefan elvis  
#222854 Hjälpte en bekant för ett tag sedan med sin 238 som slutat ge olja. På den satt slangen 501 87 65-01 igen alldeles innanför oljepumpen. det är inte så svårt att lyfta ur oljepumpen och då ser man nog ganska lätt vad som är fel. Var försiktig med tryckluf,t det kan ställa till det har jag fått erfara. den här sågen hade körts med bioolja och när jag fått bort all gegga på denna blev den nog ett halvt kilo lättare. Själv använder jag helst mineralbaserade sågkedjeoljor då jag hjälpt fler bekanta med liknande problem då de har använt bioolja och använt sågen sporadiskt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

TorxE14  
#222857 Hej Det verkar som om det går att köpa hela locket/pump komplett :
http://www.japg-mowers-and-machinery.co ... 60&p=73967
Men kolla först att det inte är nåt simpelt fel, stopp, skräp, stelnad/torkad olja eller nåt.
Du ska inte behöva klyva/dela hela sågen! Ta det bara lungt och håll reda på alla grejer. Tryckluft är bra att ha. Gör rent så mycket du kan innan du börjar mecka isär...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

TorxE14  
#222858 Blås bara inte i nån slang utan att ta av tanklocket på motorsågen först! Se avskräckande film:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

Loffe  
#222866 Tycker att sågen är ganska ren, men ska snygga till den innan jag påbörjar operationen.
Känner mig osäker bara på att plocka bort kopplingen...
Men kommer göra ett försök, men inte i kväll och i bästa fall i morn kväll..
Känns bra med att det finns bättre beg prylar att köpa, under 200:- inkl frakt, känns ännu bättre :-)

Jag tackar för hjälpen, så länge...

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

TorxE14  
#222867 Här är film med tips.



Avatar Fallback

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

Loffe  
#222904 Båda filmerna visar hur man låser(?) kolven, på ett sätt som jag inte tordas gjort själv! Men även hur olika svårt/lätt det är att få fram pumpen på olika sågar.
Tackar igen :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

bmbamse  
#222930 Själv brukar jag vrida veven tills man känner motståndet från kompressionen, sedan lämpligt verktyg beroende på hur kopplingen ser ut. Somliga har en ansats man kan sätta en flatmejsel mot och klappa till med en hammare, eller så brukar det finnas en "sexkant" som en fast nyckel passar på, och klappa till på den...

I kanske hälften av fallen räcker det för att kopplingen ska snurra av i en jädra fart! :)

Behövs mer våld så tar jag fram det berömda startsnöret och trär in i tändstiftshålet med kolven ställd ganska högt i cylindern för att snöret ej ska leta sig ut i någon port. Sedan vrider man upp kolven tills den motar mot snöret i topp och skruvar av kopplingen.

Båda varianterna har jag ju självklart fått lära mig på detta eminenta forum!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

Loffe  
#223029 Fick en timme över sent i går kväll. Upptäckte att låsningen på kopplingen såg inte ut som på någon av filmerna...
Men med ett platt "huggmejsel" så släppte det, utan att kila fast kolven förs :-)
Men, igen, locket till pumphuset var också av annan modell med en tätningsbricka försänkt, som låste locket...
Hur som helst så fick jag isär det, och det är mkt skit!!

Men såg att det är en justerbar pump, men inte symboler som visade åt vilket håll som ökar/minskar olje flödet.
Rimligtvis så borde oljemängden öka om jag skruvar ut?

Sågen har stått "rätt vänd" under natten utan pumphus men med olja i tanken, och det har runnit ut en mindre mängd från tanken ut mot pumpuset. Mindre än en dl.

Använde tryckluft, försiktigt, in i avluftningen för oljetanken. Kom ingen olja ut mot pumphuset, men när jag slutade blåsa kom det olja ut ur avluftningsröret... :-(

Tätt in till pumphuset från oljetanken?

Använt piprensare i den kanalen å det ser bra ut, men tror det sitter ett filter i tanken..

Snurrar jag snäckväxeln på pumpen för hand så bubblar det lite i den olja som är kvar i tanken, svårt att säga om den är okej.

Fundera på å lossa på justerskruven, så mkt jag kan, å plocka ihop å testa.

Andra förslag mottages tacksamt :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

totte  
#223030 Det borde inte bubbla i tanken, det tyder på att den pumpar baklänges, dvs att det är nåt fel på backventilen. Nu vet jag inte säkert men jag gissar att den sitter i 501 54 41-02 på skissen. Kolla att den delen faktiskt finns kvar på slangen och inte ligger lös inne i tanken.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).