Vill ha en enkel billig hjälm.
Behöver ej en proffs.
Vet att Spidglas är KANON men dyr.
Fins på Jula å Swedol för 700:- Någon som testat dessa???
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in
totte skrev:Jag har en Jula-hjälm sen 4 år tillbaka, fungerar alldeles utmärkt. Inte lika bekväm som en riktig proffshjälm, fullt acceptabel men man vill nog inte svetsa måmga timmar varje dag. För mina hobby-behov är den mycket bra.
I övrigt har jag märkt att den är lite överkänslig för starkt lysrörsljus, råkar jag titta upp mot lysröret i taket så bländar den av. Samma utomhus i solsken, gissar att det är samma problem som elis nämner om Speedglas inomhusglas.
Vesslan skrev:totte skrev:Jag har en Jula-hjälm sen 4 år tillbaka, fungerar alldeles utmärkt. Inte lika bekväm som en riktig proffshjälm, fullt acceptabel men man vill nog inte svetsa måmga timmar varje dag. För mina hobby-behov är den mycket bra.
I övrigt har jag märkt att den är lite överkänslig för starkt lysrörsljus, råkar jag titta upp mot lysröret i taket så bländar den av. Samma utomhus i solsken, gissar att det är samma problem som elis nämner om Speedglas inomhusglas.
Jag har en speedglas o på den är känsligheten ställbar! Det går även stänga av så att man kan slipa med masken utan att den bländar ned!
Jag gav 1000kr för en begagnad!
V
elis skrev:Visst, känsligheten är ställbar på bägge typerna av glas. De har dock helt olika tids-och känslighetsparametrar så det skall vara ett glas som är avsett för inom- eller utomhusbruk.
Utomhusglaset funkar inomhus men vice versa går dåligt.