Verkstan

Svetshjälm

22 inlägg 19526 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svetshjälm

trollskidan  
#221839 Någon som har testat olika svetshjälmar.
Vill ha en enkel billig hjälm.
Behöver ej en proffs.
Vet att Spidglas är KANON men dyr.
Fins på Jula å Swedol för 700:- Någon som testat dessa??? :ugeek:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Svetshjälm

elis  
#221842 Jag har en Speedglas som jag ofta använder utomhus, upptäckte då att man måste ha en glaskassett avsedd för utomhusbruk. Så tänk på att kolla upp vad det sitter i och vad som finns att köpa till. Speedglas inomhusglas gick inte att använda ute.

Användarvisningsbild

Re: Svetshjälm

totte  
#221844 Jag har en Jula-hjälm sen 4 år tillbaka, fungerar alldeles utmärkt. Inte lika bekväm som en riktig proffshjälm, fullt acceptabel men man vill nog inte svetsa måmga timmar varje dag. För mina hobby-behov är den mycket bra.

I övrigt har jag märkt att den är lite överkänslig för starkt lysrörsljus, råkar jag titta upp mot lysröret i taket så bländar den av. Samma utomhus i solsken, gissar att det är samma problem som elis nämner om Speedglas inomhusglas.

Avatar Fallback

Re: Svetshjälm

johnjohn71  
#221868 Jag har en svetshjälm från Zekler. Det är Skyddas (Luna) eget varumärke och den var betydligt billigare än Speedglas men satt lika skönt tyckte jag. Sen att den hade solceller gör ju inte saken sämre, funkar bra även i svarta natten :-)

Användarvisningsbild

Re: Svetshjälm

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221880
totte skrev:Jag har en Jula-hjälm sen 4 år tillbaka, fungerar alldeles utmärkt. Inte lika bekväm som en riktig proffshjälm, fullt acceptabel men man vill nog inte svetsa måmga timmar varje dag. För mina hobby-behov är den mycket bra.

I övrigt har jag märkt att den är lite överkänslig för starkt lysrörsljus, råkar jag titta upp mot lysröret i taket så bländar den av. Samma utomhus i solsken, gissar att det är samma problem som elis nämner om Speedglas inomhusglas.



Jag har en speedglas o på den är känsligheten ställbar! Det går även stänga av så att man kan slipa med masken utan att den bländar ned!

Jag gav 1000kr för en begagnad!

V

Avatar Fallback

Re: Svetshjälm

350  
#221892 Har en från Jula Esab står det på den,nöjd med den!

Användarvisningsbild

Re: Svetshjälm

totte  
#221894
Vesslan skrev:
totte skrev:Jag har en Jula-hjälm sen 4 år tillbaka, fungerar alldeles utmärkt. Inte lika bekväm som en riktig proffshjälm, fullt acceptabel men man vill nog inte svetsa måmga timmar varje dag. För mina hobby-behov är den mycket bra.

I övrigt har jag märkt att den är lite överkänslig för starkt lysrörsljus, råkar jag titta upp mot lysröret i taket så bländar den av. Samma utomhus i solsken, gissar att det är samma problem som elis nämner om Speedglas inomhusglas.



Jag har en speedglas o på den är känsligheten ställbar! Det går även stänga av så att man kan slipa med masken utan att den bländar ned!

Jag gav 1000kr för en begagnad!

V


Jo känsligheten är ställbar på min också, men det tycks inte riktigt hjälpa mot det jag nämnde. Men det är inget stort problem, jag är fullt nöjd med hjälmen i förhållande till priset.

Avatar Fallback

Re: Svetshjälm

elis  
#221896 Visst, känsligheten är ställbar på bägge typerna av glas. De har dock helt olika tids-och känslighetsparametrar så det skall vara ett glas som är avsett för inom- eller utomhusbruk.
Utomhusglaset funkar inomhus men vice versa går dåligt.

Användarvisningsbild

Re: Svetshjälm

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221912
elis skrev:Visst, känsligheten är ställbar på bägge typerna av glas. De har dock helt olika tids-och känslighetsparametrar så det skall vara ett glas som är avsett för inom- eller utomhusbruk.
Utomhusglaset funkar inomhus men vice versa går dåligt.



Finns det något sätt att se vilken modell man har ute/inne?

Är det någon speciell beteckning?

V

Avatar Fallback

Re: Svetshjälm

trollskidan  
#223976 Parweld Någon?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svetshjälm

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224006 Jag har en Parweld, och en Speedglas.
Parwelden funkar helt ok och sitter bra, inte att jämföra med Speedglasen dock.
Är hur som en bra skärm.
Det jag märkt då jag provat billigare skärmar är att man efter en stund kan få svetsblänk. Avbländningen är nog sämre kontrollerad på dom.

Avatar Fallback

Re: Svetshjälm

nixs  
#226497 Euromaski!

Avatar Fallback

Re: Svetshjälm

trollskidan  
#227695 Nu får de bli en hjälm.
Ha knappt sovit nått inatt p.g.a. av svettsblänk i ögonen. Har känns som jag haft en hel sandlåda i dom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svetshjälm

Kse  
#227745 Köpte en speedglas på kampanj, 1500:-.
Jag tog den med blå flames.

Avatar Fallback

Re: Svetshjälm

trollskidan  
#227746 vart ???????????

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).